2025-01-27, 07:21
Medlem
Jag har ftt en P-bot som jag inte vill betala och frsker bedma mina utsikter att vinna i domstol. Jag stod i P-ruta utan tillstnd (jo jag hade tillstnd, men det lg annorstdes, men det spelar svitt jag ser ingen nytta fr mig).

Skyltingen bestr av (uppifrn och ner) en E19, en T22(?) med texten "Tillstnd erfordras", en C45 med parkeringsfrbudsmrke infogad och text ngot i stil med utanfr markerade platser och slutligen en T22(?) med vaktbolagets namn (dock inte i dess officiella form) och telefonnummer. Alla skyltar har bl bakgrund med vit text och bord bortsett frn C45 som r gul, med rd bord och svart text.

Frgorna r nu
  1. r skyltningen enligt vgtrafikfrordningen. Jag tnker att den undre T22an skall vara i samma frg som C45. Dessutom skall ju tillggsskylten vara under den skylten den avser och det skulle betyda att vaktbolagets namn avser C45 och inte E19 (notera att vgmrkesfrordningen sger att huvudskyltarna skall st omedelbart under varandra fr att tillggsskylt skall glla dem bda)
  2. Finns det ngot krav p att det skall vara bolagets fullstndiga officiella firma ssom den str i bolagsverkets register?
  3. r detta isf ngot som innebr att skyltningen inte r att anse som tydlig enligt LKOP?

Sen har frvisso inte parkeringsbolaget styrkt att man vertagit markgarens rtt att ta ut kontrollavgift trots att jag bett om det vid upprepande tillfllen. Om de inte kommer fram med det till TR s tnker jag att det borde vara tillrckligt fr att vinna. Men om de papprena kryper fram nr de efterfrgas i rtten s borde jag vl kunna hvda att de vckt talan i ondan (eftersom jag var tvungen att vnta till rttegng fr att f se handlingarna jag efterfrgat), och drmed slippa betala rttegngskostnader vid frlust, eller? Men om jag nyttjar detta kan jag fortfarande hvda skyltningen? Till saken hr att jag inte bemtt frgan i sak i brist p belgg p att parkeringsbolaget har vertagit markgarens rtt.
Citera
2025-01-27, 07:57
Medlem
ImStillCutes avatar
Det ser onekligen ut som att skyltningen r rtt.
Vaktbolagets skylt kan mycket vl vara bl d det r en upplysning det gller.
Gamla skyltar var ofta gula men det var vl mest fr att ge officiell prgel.
Kan inte tnka mig att moderbolagets namn mste st utan den bolagsdel
som skter sjlva utfrandet.

Vad sger fastighetsgaren? Dom har i de flesta fall mjlighet att dra tillbaka
om dom inte slppt alla kontrollfunktioner.
Citera
2025-01-27, 09:12
Medlem
Har du tittat vid alla infartsvgar om skyltningen r korrekt?
Om det r korrekt s r det nog bara att pynta.

Det r tidskrvande fr dig att ta det hela till domstol. r det vrt det?
Citera
2025-01-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag har ftt en P-bot som jag inte vill betala och frsker bedma mina utsikter att vinna i domstol. Jag stod i P-ruta utan tillstnd (jo jag hade tillstnd, men det lg annorstdes, men det spelar svitt jag ser ingen nytta fr mig).

Skyltingen bestr av (uppifrn och ner) en E19, en T22(?) med texten "Tillstnd erfordras", en C45 med parkeringsfrbudsmrke infogad och text ngot i stil med utanfr markerade platser och slutligen en T22(?) med vaktbolagets namn (dock inte i dess officiella form) och telefonnummer. Alla skyltar har bl bakgrund med vit text och bord bortsett frn C45 som r gul, med rd bord och svart text.

Frgorna r nu
  1. r skyltningen enligt vgtrafikfrordningen. Jag tnker att den undre T22an skall vara i samma frg som C45. Dessutom skall ju tillggsskylten vara under den skylten den avser och det skulle betyda att vaktbolagets namn avser C45 och inte E19 (notera att vgmrkesfrordningen sger att huvudskyltarna skall st omedelbart under varandra fr att tillggsskylt skall glla dem bda)
  2. Finns det ngot krav p att det skall vara bolagets fullstndiga officiella firma ssom den str i bolagsverkets register?
  3. r detta isf ngot som innebr att skyltningen inte r att anse som tydlig enligt LKOP?

Sen har frvisso inte parkeringsbolaget styrkt att man vertagit markgarens rtt att ta ut kontrollavgift trots att jag bett om det vid upprepande tillfllen. Om de inte kommer fram med det till TR s tnker jag att det borde vara tillrckligt fr att vinna. Men om de papprena kryper fram nr de efterfrgas i rtten s borde jag vl kunna hvda att de vckt talan i ondan (eftersom jag var tvungen att vnta till rttegng fr att f se handlingarna jag efterfrgat), och drmed slippa betala rttegngskostnader vid frlust, eller? Men om jag nyttjar detta kan jag fortfarande hvda skyltningen? Till saken hr att jag inte bemtt frgan i sak i brist p belgg p att parkeringsbolaget har vertagit markgarens rtt.
Tillggstavlor har inget med varandra att gra, fr dom r ett tillgg till vgmrket och mste sledes kunna st fr sig sjlv utan andra tillggstavlor exempel;

Avgift 8-17
vrig tid P-skiva 4 timmar

Hr finns en DOM d en parkr verklagade kontrollavgiften d P-bolaget inte kunde styrka att dom har ett avtal med markgaren, att det inte var skyltat att P-bolaget vervakade parkeringen;
https://lagen.nu/dom/rh/1996:78

Nu ska jag ivg och lappa fordon bde p Tomtmark och gatumark!
Svarar mer ikvll!
Citera
2025-01-27, 09:55
Medlem
T22 med vaktbolagets namn och nummer ska vara bl med vit text d den r tillggstavla till E19.

Vad menar du med att namnet p vaktbolagets inte r korrekt, str det typ Securitas fast de heter Securitas Sverige AB?

Du skriver ocks om parkeringsbolaget, r det samma som vaktbolagets eller ett tredje bolag?
Citera
2025-01-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
T22 med vaktbolagets namn och nummer ska vara bl med vit text d den r tillggstavla till E19.

Verkligen? Borde den inte sitta direkt under E19 eller tillggstavla under den. Nu r det ju en C45 dremellan s vaktbolagets namn str allts under C45. Som jag tolkar vgmrkesfrordningen skall tillggstavlor ha frg som stmmer verens med skylten de sitter under.

Citat:
Vad menar du med att namnet p vaktbolagets inte r korrekt, str det typ Securitas fast de heter Securitas Sverige AB?

Ja, det var det jag menar. Fullstndig officiell firma r kanske t.ex. Securitas Sverige AB. P skylten str kanske Securitas. r det OK att det str s? Eller r det bara om "Securitas" r tillrckligt uppenbart syftandes till Securitas Sverige AB? Tnk t.ex. om det skulle finnas ngon Securitas Ntannat AB ocks? Skulle det ndra det?

Citat:
Du skriver ocks om parkeringsbolaget, r det samma som vaktbolagets eller ett tredje bolag?

Vaktbolaget, sorry.
Citera
2025-01-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Det ser onekligen ut som att skyltningen r rtt.
Vaktbolagets skylt kan mycket vl vara bl d det r en upplysning det gller.
Gamla skyltar var ofta gula men det var vl mest fr att ge officiell prgel.
Kan inte tnka mig att moderbolagets namn mste st utan den bolagsdel
som skter sjlva utfrandet.

Som jag tolkat vgmrkesfrordningen s skall tillggsskylt vara i frg verensstmmande med skylten den sitter under. Man kan vl inte hlla p och hitta p egna frger p skyltarna fr att det skall se "officiellt ut"?

Citat:
Vad sger fastighetsgaren? Dom har i de flesta fall mjlighet att dra tillbaka
om dom inte slppt alla kontrollfunktioner.
Citera
2025-01-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du tittat vid alla infartsvgar om skyltningen r korrekt?
Om det r korrekt s r det nog bara att pynta.

ven om de inte har frevisat handlingar som visar att de har rtt att ta ut avgiften?

Citat:
Det r tidskrvande fr dig att ta det hela till domstol. r det vrt det?

Det r inte fr mig att ta det till domstol, jag menar att de fr ta det till domstol isf.
Citera
2025-01-27, 17:44
Medlem
Citat:
Verkligen? Borde den inte sitta direkt under E19 eller tillggstavla under den. Nu r det ju en C45 dremellan s vaktbolagets namn str allts under C45. Som jag tolkar vgmrkesfrordningen skall tillggstavlor ha frg som stmmer verens med skylten de sitter under.

E19 r ju huvudtavlan och sen r alla andra tillggstavlor och lses var fr sig.
C45 r ju ocks en slags tillggstavla, den kan du inte ha ensam.
Citera
2025-01-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Tillggstavlor har inget med varandra att gra, fr dom r ett tillgg till vgmrket och mste sledes kunna st fr sig sjlv utan andra tillggstavlor exempel;

Avgift 8-17
vrig tid P-skiva 4 timmar

Nja, tillggstavlor har dock med tavlan ovanfr att gra, det r drfr de kallas tillgstavla.

Citat:
Hr finns en DOM d en parkr verklagade kontrollavgiften d P-bolaget inte kunde styrka att dom har ett avtal med markgaren, att det inte var skyltat att P-bolaget vervakade parkeringen;
https://lagen.nu/dom/rh/1996:78!

En fundering r lite situationen ifall vaktbolaget kommer dragande med papprena som styrker det i rtten? Hade de inte skyltat med namnet dr, men att domstolen fann att det inte rcker med skyltningen fr att styrka att man har rtt att ta ut kontrollavgift?
Citera
2025-01-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
E19 r ju huvudtavlan och sen r alla andra tillggstavlor och lses var fr sig.
C45 r ju ocks en slags tillggstavla, den kan du inte ha ensam.

C45 r en frbudstavla, det r s den omnmns i vgmrkesfrordningen. Har du ngot belgg fr att det r att betrakta som tillggstavla med allt vad det innebr i lagens mening? Och att den som sdan d skall vara undantagen frn regeln om tillggstavlans bakgrundsfrg? Undantagen skall enligt vgmrkesfrordningen anges i 2kap30 (dr T-tavlorna beskrivs).
Citera
2025-01-27, 17:52
Medlem
Citat:
En fundering r lite situationen ifall vaktbolaget kommer dragande med papprena som styrker det i rtten? Hade de inte skyltat med namnet dr, men att domstolen fann att det inte rcker med skyltningen fr att styrka att man har rtt att ta ut kontrollavgift?

Det str ju klart och tydligt att hovrtten inte ansg skyltningen var nog:

Citat:
Enbart det frhllandet att parkeringsbolaget har ftt stta upp sina skyltar och upptrder gentemot bilisterna som om bolaget hade vertagit markgarens befogenheter, rcker enligt hovrttens mening inte.

Dremot behver de inte lmna ut sitt avtal, tex ett intyg frn markgaren r tillrckligt enligt HR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in