2025-02-02, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag har fått en P-bot som jag inte vill betala och försöker bedöma mina utsikter att vinna i domstol. Jag stod i P-ruta utan tillstånd (jo jag hade tillstånd, men det låg annorstädes, men det spelar såvitt jag ser ingen nytta för mig).

Skyltingen består av (uppifrån och ner) en E19, en T22(?) med texten "Tillstånd erfordras", en C45 med parkeringsförbudsmärke infogad och text något i stil med utanför markerade platser och slutligen en T22(?) med vaktbolagets namn (dock inte i dess officiella form) och telefonnummer. Alla skyltar har blå bakgrund med vit text och bord bortsett från C45 som är gul, med röd bord och svart text.

Frågorna är nu
  1. Är skyltningen enligt vägtrafikförordningen. Jag tänker att den undre T22an skall vara i samma färg som C45. Dessutom skall ju tilläggsskylten vara under den skylten den avser och det skulle betyda att vaktbolagets namn avser C45 och inte E19 (notera att vägmärkesförordningen säger att huvudskyltarna skall stå omedelbart under varandra för att tilläggsskylt skall gälla dem båda)
  2. Finns det något krav på att det skall vara bolagets fullständiga officiella firma såsom den står i bolagsverkets register?
  3. Är detta isf något som innebär att skyltningen inte är att anse som tydlig enligt LKOP?

Sen har förvisso inte parkeringsbolaget styrkt att man övertagit markägarens rätt att ta ut kontrollavgift trots att jag bett om det vid upprepande tillfällen. Om de inte kommer fram med det till TR så tänker jag att det borde vara tillräckligt för att vinna. Men om de papprena kryper fram när de efterfrågas i rätten så borde jag väl kunna hävda att de väckt talan i onödan (eftersom jag var tvungen att vänta till rättegång för att få se handlingarna jag efterfrågat), och därmed slippa betala rättegångskostnader vid förlust, eller? Men om jag nyttjar detta kan jag fortfarande hävda skyltningen? Till saken hör att jag inte bemött frågan i sak i brist på belägg på att parkeringsbolaget har övertagit markägarens rätt.

Entreprenörsskylten i det här specifika fallet är en tilläggstavla under 2 vägmärken C45, och E19, den skyltningen gäller enligt Vägmärkesförordningens 2kap 2§ tredjestycket;
Citat:
En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp direkt över varandra avser samtliga dessa märken.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...fs-2007-90/#K2
Det vore en märklig ordning att det går bra att ha en entrprenörskylt under flera Vägmärken så länge ingen av dom har en tilläggstavla, men så fort något av vägmärkena får en tilläggstavla, då måsten den skyltningen ha en egen entreprenörsskylt!
Citera
2025-02-02, 18:07
Medlem
Citat:
Första och andra är blå tilläggstavla under gult vägmärke respektive gul tilläggstavla under blått vägmärke. Hur du får det till att stämma överens med 2kap29-30 lämnas som övning.

Den sista däremot är det nog inte det du beskriver som är problemet. I mitt tycke verkar det som att de bara slängt upp ett hittepåmärke (det med infällda E19). Ja samt att hastighetsbegränsningen väl skall stå överst.

Tilläggstavlorna ska ju följa VMF, där det står att de färgmässigt ska ha samma huvudfärg som det vägmärke de används under. Blå/vit huvudmärke => blå bakgrund på TT. Förbudsmärke => gul bakgrund på TT.

Den sista är ju helt korrekt sett till färgsättning. Sen det som är praxis för vägmärkena är ju viktigaste märket närmast marken normalt sett. Sen finns ju inte den varianten av C31 i VMF...

Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Trafikförordningen innehåller en bilaga med 42 rapporteringspunkter på Gatumark, Se Bilagan;
https://edokmeetings.stockholm.se/we...nloadMode=open

Det finns bara en rapporteringspunkt för parkeringsförbud, och det är rapporteringspunkt 35!
Det fins tre trettiofemmor, en ordinarie 35 för C35, och en 35 för C45 för Service natt, och en 35 för C45 servicedag.

I ytterområdena finns det parkeringsförbud i ett halvår; 1/11 – 15/5, ibland på vintern ställer sig någon på parkeringsplats;

E19
7-19
[11-17)
Taxa 4
Allt detta ovanför med 2 blåa skyltar med vit text
C45 (c35 11/1 – 15/5) gul bakgrund, med svart text med röd ram!

Parkören som är villrådig frågar mig varför han fick en parkeringsanmärkning (felparkeringsavgift 1100kr) då han har betalat för sin parkering? Då brukar jag peka på C45 och frågar parkören vad säger den gula skylten? Parkeringsförbud i ett halvår!

Vägmärkesförordningen
C45 Särskilda bestämmelser för stannande och parkering
Märket anger det förbud som anges med det infogade märket.
Märket kan också ange avvikelse från den reglering som anges med det märke som den är uppsatt under.
Andra förbud kan anges med märket. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka andra förbudsmärken som får infogas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...fs-2007-90/#K2

TRF har inget med rapporteringspunkterna att göra. De finns i TSFS 2024:57 och de är inte 42 stycken. Däremot har de nummer mellan 01 och 42, men det saknas ett flertal för att utgöra 42.

Punkten 35 är ju en av de som går att använda där fordon är parkerat felaktigt. Sen känns det dock som att vi börjar med hårklyverier (dvs, olika typer av förbud att parkera har ju olika rapporteringspunkter). Detta brukar ju i normalfallet lösas genom det fritextfält som tillåts. Där kan respektive förtydligande göras. Rapporteringspunkterna 20-28 används ju också för parkerade fordon, men avser de generella bestämmelserna som återfinns i TrF.

Citat:
Jag vet inte hur många gånger jag nu påpekat detta, men jag finner inte något belägg för att det är andra än T*-skyltar som är att betrakta som tilläggstavlor i lagens mening. Kan vi slå fast detta eller har du något egentligt belägg för att diverse andra tavlor är att betrakta som tilläggstavlor i lagens mening?

C45 ingen tilläggstavla, behöver alltså inte följa regler som gäller tilläggstavlor heller.

Ej heller C35 är en tilläggstavla och behöver alltså heller inte följa regler som gäller tilläggstavlor.

Dessa två exempel tillsammans med regeln om tilläggstavlor borde ju för övrigt vara belägg för att C35 och C45 inte är att betrakta som tilläggstavlor.

För övrigt kan nämnas att till parkeringsförbudsmärke passar gul tilläggstavla:

E20 är heller inte en tilläggstavla. Vore ju rätt märkligt att betrakta den som tilläggstavla med tanke på att den ju uppträder självständigt i exemplen. Något krav på att följa reglerna för tilläggstavlor föreligger inte heller. Dessutom verkar du ju fara efter något annat eftersom de ju här framträder självständigt och har inte någon tavla ovanför sig som du gör hypotes om att de skulle ha behövt stämma överens i färg med.

För C45 så gäller ju de regler som avser respektive förbudsmärke och de färger som gäller tilläggstavlor för dessa. Notera även att E20 får vara infälld (och E20 kan förekomma med en mängd olika bestämmelser, inte bara parkeringsförbudsområde).
Citera
2025-02-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Tilläggstavlorna ska ju följa VMF, där det står att de färgmässigt ska ha samma huvudfärg som det vägmärke de används under. Blå/vit huvudmärke => blå bakgrund på TT. Förbudsmärke => gul bakgrund på TT.

Den sista är ju helt korrekt sett till färgsättning. Sen det som är praxis för vägmärkena är ju viktigaste märket närmast marken normalt sett. Sen finns ju inte den varianten av C31 i VMF...

TRF har inget med rapporteringspunkterna att göra. De finns i TSFS 2024:57 och de är inte 42 stycken. Däremot har de nummer mellan 01 och 42, men det saknas ett flertal för att utgöra 42.

Punkten 35 är ju en av de som går att använda där fordon är parkerat felaktigt. Sen känns det dock som att vi börjar med hårklyverier (dvs, olika typer av förbud att parkera har ju olika rapporteringspunkter). Detta brukar ju i normalfallet lösas genom det fritextfält som tillåts. Där kan respektive förtydligande göras. Rapporteringspunkterna 20-28 används ju också för parkerade fordon, men avser de generella bestämmelserna som återfinns i TrF.

För C45 så gäller ju de regler som avser respektive förbudsmärke och de färger som gäller tilläggstavlor för dessa. Notera även att E20 får vara infälld (och E20 kan förekomma med en mängd olika bestämmelser, inte bara parkeringsförbudsområde).

Ska man vara petig så är rapporteringspunkterna 1 - 42 en bilaga till Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2024:57;
https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202024_57.pdf

Bilagan innehåller bara 1 rapporteringspunkt 35 Parkeringsförbud!
När jag pratar om 3 stycken trettiofemmor, så avser det mobil appen Octavius, en för C35, en C45 Servicedag, och en C45 Service natt, alla dom har mallar i Anteckningarna som är klara, som man klickar på!

Men ibland när det är vakant i grannkommunen, en halvtimmes resväg med bil, då får jag jobba där, Octavius där har bara 1 rapporteringspunkt 35, då blir det som du säger, där använder man fritext, men formellt heter det Anteckningar, där skrivs förhand exempelvis; Servicedag måndag 8-16, eller parkeringsförbud 8-17, eller parkeringsförbud 0-10 meter!
Rapporteringspunkterna 20-28 finns inte på Tomtmark, inte heller finns det några lokala trafikföreskrifter!
Vad som finns är parkeringsförbud sträcka eller område, och villkorad parkering;

lag om kontrollavgift vid olovlig parkering
1 § En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1984-318/

Det är många bestämmelser att komma i håg på Gatumark, men utmaningen på tomtmark är att hålla reda på varje markägares godtycke, det vill säga vissa markägare tillåter PRH tillstånd på parkeringsförbud, andra inte, på viss skola måste besökare följa skyltningen med P-skiva, men personalen med P-tillstånd får stå på personalparkeringen, och p-skiva plats utan p-skiva, och även utanför markerad plats, etc, en markägare på tomtmark får hålla igen på rapporteringen som han behagar, men kan inte ta i hårdare än vad skyltningen säger, för då finns det inget lagstöd för kontrollavgifterna!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-02-02 kl. 21:46.
Citera
2025-02-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ska man vara petig så är rapporteringspunkterna 1 - 42 en bilaga till Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2024:57;
https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202024_57.pdf

Bilagan innehåller bara 1 rapporteringspunkt 35 Parkeringsförbud!
När jag pratar om 3 stycken trettiofemmor, så avser det mobil appen Octavius, en för C35, en C45 Servicedag, och en C45 Service natt, alla dom har mallar i Anteckningarna som är klara, som man klickar på!

Men ibland när det är vakant i grannkommunen, en halvtimmes resväg med bil, då får jag jobba där, Octavius där har bara 1 rapporteringspunkt 35, då blir det som du säger, där använder man fritext, men formellt heter det Anteckningar, där skrivs förhand exempelvis; Servicedag måndag 8-16, eller parkeringsförbud 8-17, eller parkeringsförbud 0-10 meter!
Rapporteringspunkterna 20-28 finns inte på Tomtmark, inte heller finns det några lokala trafikföreskrifter!
Vad som finns är parkeringsförbud sträcka eller område, och villkorad parkering;

lag om kontrollavgift vid olovlig parkering
1 § En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1984-318/

Det är många bestämmelser att komma i håg på Gatumark, men utmaningen på tomtmark är att hålla reda på varje markägares godtycke, det vill säga vissa markägare tillåter PRH tillstånd på parkeringsförbud, andra inte, på viss skola måste besökare följa skyltningen med P-skiva, men personalen med P-tillstånd får stå på personalparkeringen, och p-skiva plats utan p-skiva, och även utanför markerad plats, etc, en markägare på tomtmark får hålla igen på rapporteringen som han behagar, men kan inte ta i hårdare än vad skyltningen säger, för då finns det inget lagstöd för kontrollavgifterna!

Detta med allehanda undantag på tomtmark går bra att hantera för oss som varit med ett antal år, men att förklara och beskriva för någon som är ny och kanske skall jobba extra ett tag är inte fullt lika lätt.

Besöksparkeringar där även boende får parkera, dock endast 2 timmar.
Parkera utanför garageport förbjudet, men inte plats 3 (som är längst till vänster), där går det bra.
Hemtjänstbilar som får stå på gårdar i 15 minuter och parkera utan erläggande av skyltad avgift på andra.Tillstånd med diverse olika avvikelser. Detta bara några exempel.
Citera
2025-02-03, 09:02
Medlem
Citat:
Entreprenörsskylten i det här specifika fallet är en tilläggstavla under 2 vägmärken C45, och E19, den skyltningen gäller enligt Vägmärkesförordningens 2kap 2§ tredjestycket;

Det vore en märklig ordning att det går bra att ha en entrprenörskylt under flera Vägmärken så länge ingen av dom har en tilläggstavla, men så fort något av vägmärkena får en tilläggstavla, då måsten den skyltningen ha en egen entreprenörsskylt!

Jo, men det är så jag tolkar lagtexten. Notera att det nämnts att detl kan vara så att det är olika entreprenörer som sköter de olika aspekterna av övervakningen.
Citera
2025-02-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Lite osäker på vad du vill ha sagt, är det något i strid mot det jag skrev som du vill ha sagt? För såvitt jag kan se så skriver du på det stora hela detsamma som jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in