2026-09-06, 19:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Bästa spelet som släppts någonsin. Alla kategorier.
Håller du inte med så har du inte spelat det.

Citat:
Detta behöver mer uppmärksamhet på Flashback.
Om man inte gillar JRPGS så kommer man inte att hålla med.
Citera
2026-09-06, 22:04
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Om man inte gillar JRPGS så kommer man inte att hålla med.
Jo, jag tror det.
Jag har sett så många (över hundra) personer som varit skeptiska till både turn based och RPG totalt älska spelet och kalla det det bästa som släppts.
Citera
2026-09-06, 22:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jo, jag tror det.
Jag har sett så många (över hundra) personer som varit skeptiska till både turn based och RPG totalt älska spelet och kalla det det bästa som släppts.
Jag älskar turbaserade rollspel, men det här klickar inte för mig. Det är för melodramatiskt på ett som inte tilltalar mig. Det är dessutom inte bara ett rollspel, det är ett JRPG. Det är liksom sin egen genre.

Men för mig är det genren och allt det innebär som är fel för mig, inte så mycket spelet, dess art-direction eller dess teman.
Citera
2026-09-09, 00:59
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Detta behöver mer uppmärksamhet på Flashback.

Verkligen inte
Citera
2026-09-09, 01:07
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag älskar turbaserade rollspel, men det här klickar inte för mig. Det är för melodramatiskt på ett som inte tilltalar mig. Det är dessutom inte bara ett rollspel, det är ett JRPG. Det är liksom sin egen genre.

Men för mig är det genren och allt det innebär som är fel för mig, inte så mycket spelet, dess art-direction eller dess teman.

Det är och beter sig som ett standard Jrpg med en gimmickdel i form av parrys.
Lägg därtill spelets hippa franska framtoning så blir det enkelt att älska både för frankofiler och publiken som inte spelar jrpgn men kan nu trollbindas eftersom spelet är betydligt mer västerländskt och tilltalande för mainstreampubliken.
Det som faschinerar mig mest med detta spel är hur överhypat det blev när det släpptes trots att det på långa vägar inte var i närheten av att vara 2025 års bästa rpg. Hypen blev så stor att den kognitiva dissonansen totalt hjärntvättade folks omdömmen.
Citera
2026-09-09, 01:40
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Lägg därtill spelets hippa franska framtoning så blir det enkelt att älska både för frankofiler och publiken som inte spelar jrpgn men kan nu trollbindas eftersom spelet är betydligt mer västerländskt och tilltalande för mainstreampubliken.
Det som faschinerar mig mest med detta spel är hur överhypat det blev när det släpptes trots att det på långa vägar inte var i närheten av att vara 2025 års bästa rpg. Hypen blev så stor att den kognitiva dissonansen totalt hjärntvättade folks omdömmen.
Du har inte spelet det mer än en timme antar jag?
Storyn, gameplay och musiken har inget annat spel knappt kommit i närheten av.
Finns anledningar varför de vunnit så enormt många priser och krossade allt genom tiderna på GOTY awards.
Citera
2026-09-09, 06:30
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Du har inte spelet det mer än en timme antar jag?
Storyn, gameplay och musiken har inget annat spel knappt kommit i närheten av.
Finns anledningar varför de vunnit så enormt många priser och krossade allt genom tiderna på GOTY awards.

Jag spelade och klarade av spelet några veckor efter det släpptes.
Storyn är sentimental och ganska tråkig.
Anledningen att det vann massa priser är för att det är ett simpelt jrpg som är förpackat i ett västerländskt format. Dvs nästan alla kan förstå det. Problemet är att det är långt ifrån de bästa rpgn och Jrpgn.
Citera
2026-09-09, 07:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Det är så som jag har uppfattat det ja.
Citat:
Jag delar även den här analysen. Det är inte så mycket att det är ett fantastiskt RPG som att det är ett fantastiskt snyggt förpackat spel som låg rätt i tiden. Mängder av människor blev sugna på RPG i och med Baldur's Gate 3s framgångar - men fann det lite för fritt men samtidigt lite för stelt, så att säga.
Kort sagt människor som gillar jRPG som gameplay-loop men inte dom miljöer och regler som brukar användas inom genren. Lite som folk som gillar Earthbound men inte Final Fantasy - trots att mekanismerna och berättandet är snarlikt.
Citat:

Well, det finns ju inget som är rätt när det kommer till tycke och smak.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in