Citat:
Ursprungligen postat av
Vandammes
Det är och beter sig som ett standard Jrpg med en gimmickdel i form av parrys.
Det är så som jag har uppfattat det ja.
Citat:
Lägg därtill spelets hippa franska framtoning så blir det enkelt att älska både för frankofiler och publiken som inte spelar jrpgn men kan nu trollbindas eftersom spelet är betydligt mer västerländskt och tilltalande för mainstreampubliken.
Jag delar även den här analysen. Det är inte så mycket att det är ett fantastiskt RPG som att det är ett fantastiskt snyggt förpackat spel som låg rätt i tiden. Mängder av människor blev sugna på RPG i och med Baldur's Gate 3s framgångar - men fann det lite för fritt men samtidigt lite för stelt, så att säga.
Kort sagt människor som gillar jRPG som gameplay-loop men inte dom miljöer och regler som brukar användas inom genren. Lite som folk som gillar Earthbound men inte Final Fantasy - trots att mekanismerna och berättandet är snarlikt.
Citat:
Det som faschinerar mig mest med detta spel är hur överhypat det blev när det släpptes trots att det på långa vägar inte var i närheten av att vara 2025 års bästa rpg. Hypen blev så stor att den kognitiva dissonansen totalt hjärntvättade folks omdömmen.
Well, det finns ju inget som är rätt när det kommer till tycke och smak.