2026-02-27, 05:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skitspelet är inte ens ett RPG, hur fan kunde det vinna?
Hur är det mindre av ett JRPG än Final Fantasy, Persona-serien, Lost Odyssey etc?
Citera
2026-02-27, 09:09
Medlem
Fantens avatar
Jag tror att han, liksom jag, inte tycker att det räcker med ett leveling-system för att det ska klassas som RPG.
Citera
2026-02-27, 10:14
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror att han, liksom jag, inte tycker att det räcker med ett leveling-system för att det ska klassas som RPG.

Konstigt sätt att säga att man inte vet vad ett RPG är, att man låtsas att det är något som är upp till var och en att bara sätta sin egen definition på

Vänligen berätta vad det är i Clair Obscur som inte faller in i denna beskrivning:

Citat:
Role-playing video games, also known as computer role-playing games (CRPGs), comprise a broad video game genre generally defined by a detailed story and character advancement (often through increasing characters' levels or other skills). Role-playing games almost always feature combat as a defining feature and traditionally used turn-based combat; however, modern role-playing games commonly feature real-time action combat or even non-violent forms of conflict resolution (with some eschewing combat altogether). Further, many games have incorporated role-playing elements such as character advancement and quests while remaining within other genres.
Citera
2026-02-27, 12:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Konstigt sätt att säga att man inte vet vad ett RPG är, att man låtsas att det är något som är upp till var och en att bara sätta sin egen definition på

Vänligen berätta vad det är i Clair Obscur som inte faller in i denna beskrivning:
Fast att folk gör skillnad på CRPGs och JRPGS är inget nytt. Med en så bredd beskrivning så är Horizon-spelen rollspelar. Men det är dom ju inte.
Citera
2026-02-27, 14:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast att folk gör skillnad på CRPGs och JRPGS är inget nytt. Med en så bredd beskrivning så är Horizon-spelen rollspelar. Men det är dom ju inte.

Horizon Zero Dawn listas som RPG/Action RPG på Wikipedia och Steam.
Citera
2026-02-27, 14:57
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Hmm jag skulle nog inte klassa Horizon spelen som RPG, lika lite som jag skulle klassa RDR eller GTA som RPG.
Citera
2026-02-27, 15:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Hmm jag skulle nog inte klassa Horizon spelen som RPG, lika lite som jag skulle klassa RDR eller GTA som RPG.

Inte jag heller. Men däremot som action-RPG, vilket är standardgenren för AAA-spel. Och de är oftast inte ett RPG med actionelement, så som namnet antyder, utan actionspel med RPG-element.
Citera
2026-02-27, 15:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Och det visar ju hur lite dessa genrebeteckningar betyder i dagens spelindustri.
Citera
2026-02-27, 18:44
Medlem
guderis avatar
Citat:
Inte jag heller. Men däremot som action-RPG, vilket är standardgenren för AAA-spel. Och de är oftast inte ett RPG med actionelement, så som namnet antyder, utan actionspel med RPG-element.

Jag tycker nog inte Horizon-spelen ska klassas som action-rpg, snarare som action-adventure, samma klass som Tomb-radier, Assasins-creed och Red dead redemption. Action RPG, där har vi spel som Witcher, Elden ring och Skyrim.
Citera
2026-02-27, 19:36
Medlem
Nihennas avatar
Finns ju massa olika nivåer, och framför allt typer, av RPGs.

Om vi går efter bokstavstolkningen, där allt ingår; interaktiva konversationer, levelling, val, en karaktär som man skräddarsyr efter sig själv, så är det ju egentligen bara cRPGs som fyller den definitionen. Baldur's Gate, Dragon Age: Origins och Divinity Original Sin 2 tillhör denna.

Sen finns den stora massan av RPGer som bara har en eller ett fåtal av dessa. Tar vi t ex Elden Ring eller Fromsofts bibliotek så uppfyller de ju ofta levelling och en karaktär man skräddarsyr efter sig själv, men inte interaktiva konversationer eller några val (nåja, man brukar få ett val precis i slutet).

Sen har vi JRPGs som växte vid sidan av västerländska rollspel på 80-talet, där det egentligen bara uppfyller levelling. VISS skräddarsyning finns, i att det finns ett talent tree, men du är oftast låst till den klass som utvecklaren vill att karaktären ska ha, och du kan ofta bara skaffa eller inte skaffa skills som passar den klassen. Du kan aldrig göra Cloud till en ranger, eller Yuna till en melee fighter i Final Fantasy-serien t ex.

Sen har vi de som jag gillar att kalla "RPG lites", som ofta doppar tårna lite i alla områden förutom ett som det fokuserar på. Där tar jag t ex Horizon-serien. Det har skill trees och gear (och det är också där som största fokuset ligger, skulle jag säga), men sen doppar det också tårna lite i interaktiva konversationer, val och levelling.

Att det finns undergenrer till huvudgenren ser jag inte som mindre konstigt i spelvärlden än vad det gör i film och musik.
Senast redigerad av Nihenna 2026-02-27 kl. 19:44.
Citera
2026-03-15, 00:23
Medlem
auruns avatar
Bästa spelet som släppts någonsin. Alla kategorier.
Håller du inte med så har du inte spelat det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in