2025-01-26, 01:20
Medlem
anomaligns avatar
I korthet: typ ett eurofierat Final Fantasy ungefär. Supermycket stil, supermycket melodrama, en galen fantasy-story om superstylade äventyrare på ett uppdrag att besegra en ondskefull gud.

Stridssystemet är turbaserat, men med en sorts dodge-mekanik som fungerar med quick time events.

Jag är ingen fan av dodge-and-slash-genren, har aldrig pallat spela nåt Souls-like, föredrar när det är helt turbaserat, men jag känner mig ändå lite nyfiken på det här. Med lite tur fungerar det där ändå, och kanske ger QTE-dodgningarna lite extra dynamik?

Trailer:
https://youtu.be/RWZ-xf1dslw

Clair Obscur: Expedition 33 - First Look Gameplay
https://youtu.be/Gr0Z-K89k6k

Release är 24 april 2025 till PC och PS5
Senast redigerad av anomalign 2025-01-26 kl. 01:24.
Citera
2025-04-25, 13:51
Medlem
anomaligns avatar
Nu har det släppts och jag tycker att det är kul att se att det verkar uppfylla förväntningarna som sattes av tidiga trailers. Det har fått ett riktigt varmt mottagande av både kritiker och spelare.

97% Critics Recommend på Open Critic och 94% positiva Steam reviews.

https://opencritic.com/game/18026/clair-obscur-expedition-33

Två olika videorecensioner/diskussioner om spelet:

Lucy James från Gamespot: "It's just excellent"
https://www.youtube.com/watch?v=jaTEtP3V4f8&t=1440s

Jacob Geller från MinnMax: "It's one of the best RPGs I've ever played"
https://www.youtube.com/watch?v=qS4_jAs1FYI&t=265s

edit:

Launch Trailer:
https://youtu.be/2VaLOc1FpSo
Senast redigerad av anomalign 2025-04-25 kl. 13:54.
Citera
2025-04-25, 14:00
Medlem
zBr9s avatar
Köpte igår efter IGNs 9/10, var lite osäker eftersom jag inte är något stort fan av såna här typ "riktiga världen fast Konstigare"-spel, föredrar att man är i en helt påhittad värld istället.

Men gillade det som sas om stridssystemet och efter några timmar kan jag bara hålla med recensionen i att det är ett av dom bästa någonsin. Det känns lite som att spela såna kortspel som Slay the Spire där man hela tiden måste tänka två-tre turns framåt i tiden och bygga upp resurser eller elementals för att kunna göra mer skada senare, och varje karaktär har sin egen unika spelstil.

Storyn hittills är helt okej, jättebra voice acting och man blir sugen på att fortsätta utforska för att få reda på mer kring vad som hänt och varför mänskligheten tycks ha reducerats till ett litet kvarter från Paris som bara ligger mitt ute i havet.
Citera
2025-04-26, 11:12
Avslutad
Det här ser onekligen intressant ut. Såg trailern och sonen direkt efter: "Jag gillar redan det här spelet!". Så blir nog ett köp till hösten.
Citera
2025-04-26, 14:59
Medlem
Ferhs avatar
Har spelat några timmar, och spelet är helt klart 10/10 hittills. Bra karaktärer, bra story, bra gameplay.
Citera
2025-04-26, 19:36
Medlem
Vandammess avatar
Knullar sönder alla rpgn detta år och det är bara inse att Kingdom come 2 är mediokert jämfört med detta...

Bir ett köp när Oblivion är färdigt!
Citera
2025-04-29, 15:41
Medlem
Är ca 10 timmar in och kan varmt rekommendera. Verkar finnas väldigt mycket djup med builds, synergier och att karaktärer kör mycket set-ups för varandra o så.

Parry är sjukt tillfredsställande när man får in en counterattack och har man svårt att parera en fiende så finns dodge som är mer förlåtande.

Bra grafik med ganska unik stil och musiken är fantastisk!

Enda minuspoängen för mig är att ansiktsanimationer i cutscenes känns lite 2015, tror inte de har kört motion capture? Ändå var det nästan så man fällde en tår vid slutet av prologen.
Senast redigerad av Heppsson 2025-04-29 kl. 15:45.
Citera
2025-04-29, 16:37
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Är ca 10 timmar in och kan varmt rekommendera. Verkar finnas väldigt mycket djup med builds, synergier och att karaktärer kör mycket set-ups för varandra o så.

Parry är sjukt tillfredsställande när man får in en counterattack och har man svårt att parera en fiende så finns dodge som är mer förlåtande.

Bra grafik med ganska unik stil och musiken är fantastisk!

Enda minuspoängen för mig är att ansiktsanimationer i cutscenes känns lite 2015, tror inte de har kört motion capture? Ändå var det nästan så man fällde en tår vid slutet av prologen.

Jo, det har de så klart använt. Men de har kanske inte haft tillgång till den mest cutting edge tekniken som finns. Det är trots allt ett budgetspel, med allt som det innebär, och det är skapat av ett pytteteam på bara 30 personer.
Citera
2025-06-04, 18:15
Medlem
Drar upp tråden igen för att jag tycker att spelet kräver stor cred, bra musik, bra gameplay och bra story. Och då har jag bara spelat x antal timmar. Spelet känns för mig "unikt" jämfört med dagens spel som jag inte klarar av.
Citera
2025-06-04, 18:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Drar upp tråden igen för att jag tycker att spelet kräver stor cred, bra musik, bra gameplay och bra story. Och då har jag bara spelat x antal timmar. Spelet känns för mig "unikt" jämfört med dagens spel som jag inte klarar av.

Det är kul att typ alla gillar det här spelet. Jag har själv inte spelat det ännu, men ser fram emot det. Jag har bestämt mig för att inte köpa det förrän framåt slutet av sommaren eller början av hösten, då jag har lite för mycket annat att stå i och fokusera på just nu den närmsta tiden.

Också kul att det har sålt så bra, så studion kan göra mer bra grejer. Såg någon nyhet häromveckan att det har sålt över tre miljoner ex, exklusive alla nedladdningar på Gamepass och PSN Plus.
Citera
2025-06-07, 09:03
Medlem
DrSpankels avatar
Utan tvekan det bästa jag spelat på länge!

Det lyckas på något sätt väcka både nostsligkänslor från gamla skolans Final Fantasy samt kännas nytt och fräscht samtidigt.
Riktigt beroendeframkallande combat och spännande story, med oväntat mycket tyngd och vändningar.

Har inte längtat hem till tv'n på detta sätt sedan Elden Ring var nytt.

Och vinner inte musiken "Soundtrack of the year" blir jag vansinnig. 😁
Citera
2025-06-07, 12:14
Medlem
Ferhs avatar
Det enda dåliga med spelet är att det blir obalanserat i act 3, eftersom det blir för lätt att skapa en build som oneshottar allt, samtidigt som spelet är roligast att spela normalt/defensivt med helning och så. Den svåraste bossen i spelet är även som gjord för att oneshottas, eftersom den drar ner ens hp till 1 hela tiden + gör så att man inte reviva de som dör. Så att de enda alternativen är att antingen parera varenda attack av en boss med 50 miljoner hp som spammar snabba 10-hit combos, eller att använda en build som dödar bossen på 1-2 turns.

I övrigt så är det game of the year, helt klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in