2025-06-08, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är kul att typ alla gillar det här spelet. Jag har själv inte spelat det ännu, men ser fram emot det. Jag har bestämt mig för att inte köpa det förrän framåt slutet av sommaren eller början av hösten, då jag har lite för mycket annat att stå i och fokusera på just nu den närmsta tiden.

Också kul att det har sålt så bra, så studion kan göra mer bra grejer. Såg någon nyhet häromveckan att det har sålt över tre miljoner ex, exklusive alla nedladdningar på Gamepass och PSN Plus.
Tack för tipset. Jag har lagt den i önskelistan för att komma ihåg nästa gång jag beställer från Retrospelsbutiken. PS5 för 445 kr är helt klart mellan dyrt spel efter att ha köpt fullpris till Switch 2.
https://www.retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=50843&ref=prisjakt

Enligt Prisjakt så finns det även Xbox-version att köpa numera.
Citera
2025-06-11, 20:34
Medlem
Vandammess avatar
Tycker att Kingdom come 2 är ett bättre spel.
Clair 33 är sterilt
Citera
2025-06-15, 04:01
Medlem
Spelade klart första gången precis. Vilken rollercoaster. Valde ett av sluten.

ska spela new game plus nu och prova det andra slutet. Vet inte om jag fattade slutet.

11/10 inte fastnat för ett nytt spel såhär sedan vet inte när. Musiken storyn gameplay så bra
Citera
2025-07-26, 17:44
Medlem
Har valt att inte läsa så mycket posts på grund av potentiella spoilers. Spelat ett par timmar. Oj vilket spel.

Wow wow wow. Så snyggt, story drar in en, fint gammaldags RPG system i ny tappning! Lite franska memes / easter eggs - vad finns inte att gilla.
Citera
2025-12-21, 01:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Har valt att inte läsa så mycket posts på grund av potentiella spoilers. Spelat ett par timmar. Oj vilket spel.

Wow wow wow. Så snyggt, story drar in en, fint gammaldags RPG system i ny tappning! Lite franska memes / easter eggs - vad finns inte att gilla.

Ja, "wow" summerar ungefär min upplevelse av spelet några timmar in också. Det är verkligen galet stämningsfullt, snyggt och så jäkla slipat på alla vis. Jag gillar egentligen inte alls quick time events och avskyr när man måste trycka på en knapp exakt vid rätt tidpunkt, och jag gillar inte riktigt den mekaniken i Clair Obscur heller, men efter några timmar så tror jag att jag kan komma att lära mig gilla det just för det här spelet. Det känns jäkligt bra när man lyckas.
Citera
2025-12-22, 04:04
Medlem
Vandammess avatar
Sjukt överskattat spel
Citera
2025-12-22, 12:02
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Sjukt överskattat spel

Jag kan förstå om man själv inte har spelat eller är intresserad av Clair Obscur så blir man trött på att höra kritikerkåren vara så besatt av det. Men det är inte överskattat. Det är ju så fullständigt unikt, och unikt lyckat i precis allt.

Jag kan inte minnas att något annan helt ny spelstudio tidigare droppat ett AA-spel med AAA-nivå på allt, förutom det estetiska som har en indie-auteurs integritet och fokus, och som är slipad till perfektion.

(Någon skrev förresten innan att mocapen var dålig. Efter att ha spelat själv nu kan jag säga att det var fullständig bullshit. Mocapen och skådespelet är på den högsta nivå man hittar i spelvärlden.)
Citera
2025-12-22, 16:30
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Jag kan förstå om man själv inte har spelat eller är intresserad av Clair Obscur så blir man trött på att höra kritikerkåren vara så besatt av det. Men det är inte överskattat. Det är ju så fullständigt unikt, och unikt lyckat i precis allt.

Jag kan inte minnas att något annan helt ny spelstudio tidigare droppat ett AA-spel med AAA-nivå på allt, förutom det estetiska som har en indie-auteurs integritet och fokus, och som är slipad till perfektion.

(Någon skrev förresten innan att mocapen var dålig. Efter att ha spelat själv nu kan jag säga att det var fullständig bullshit. Mocapen och skådespelet är på den högsta nivå man hittar i spelvärlden.)

Nej spelet är inte unikt på något sätt.
Det är ett sämre Final Fantasy-spel och turn based med en gimmick i form av parrysystem som snabbt blir monotont.

För egen del så är det här ett av de mest överskattade spel jag spelat.

Kingdom Come 2 är ett betydligt bättre spel på de flesta nivåer
Citera
2025-12-22, 16:57
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
Nej spelet är inte unikt på något sätt.
Det är ett sämre Final Fantasy-spel och turn based med en gimmick i form av parrysystem som snabbt blir monotont.

För egen del så är det här ett av de mest överskattade spel jag spelat.

Kingdom Come 2 är ett betydligt bättre spel på de flesta nivåer

Vilka andra västerländska indiespel med AA-budget från en debutstudio (!) har gett sig in i JRPG-genren i konkurrens med AAA-titlar med megabudget, som FF, och inte bara blåst nytt liv i den ganska stagnanta genren, utan mer eller mindre sopat mattan med hela fältet, och av en unison spelar- och kritikerkår hyllats för sin otroligt höga nivå på art direction/design, koncept, manus, skådespeleri, spelmekanik, musik, etc? Jag kan inte komma på något.
Citera
2025-12-22, 22:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Riktigt dåligt och tråkigt spel. KCD2 är bättre på precis allt.
Citera
2025-12-22, 22:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Riktigt dåligt och tråkigt spel. KCD2 är bättre på precis allt.

Ja, det är därför alla utnämner riddarsimulatorn KCD2 till GOTY i år... eller vänta, nej just det.
Citera
2025-12-23, 09:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ja, det är därför alla utnämner riddarsimulatorn KCD2 till GOTY i år... eller vänta, nej just det.
Du tänker att det som är mest mainstream är det som är bäst? Låtarna Despacito och Gagnam Style är två äv världens mest sedda YT videos, du tycker alltså att dessa är bland de bästa låtar som någonsin gjorts?

Det får du tycka, själv tycker jag oftast sånt som är mainstream är ganska enkelt och upprepar samma saker om och om igen för att det säljer åt den stora massan som helst inte vill ha nått som utmanar deras begränsade intellekt.

Om ett år så kommer ingen ihåg det dötråkiga skitspelet E33 mera medan folk fortfarande kommer att spela KCD2 om 15år. Som Skyrim. Eller du kanske spelar Angry Birds?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in