Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-29, 16:35
Medlem
Så här skriver apoteken ang åldern just…

När passar det att ta hål i öronen?
Det finns inget enkelt svar på detta. Generellt sett är ingen ålder bättre eller sämre än någon annan. Det finns många åsikter och stora kulturella skillnader. I vissa länder är det vanligt att ta hål i öronen på barn som bara är några månader gamla, medan det i andra länder är ovanligt att göra det alls.
Citera
2025-04-29, 16:59
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Så här skriver apoteken ang åldern just…

När passar det att ta hål i öronen?
Det finns inget enkelt svar på detta. Generellt sett är ingen ålder bättre eller sämre än någon annan. Det finns många åsikter och stora kulturella skillnader. I vissa länder är det vanligt att ta hål i öronen på barn som bara är några månader gamla, medan det i andra länder är ovanligt att göra det alls.

Gjort är gjort och det är ju hennes mamma som bestämmer.
Det var en bra tid eftersom man ska vara försiktig i 6 veckor efter med att bada mm.

Väldigt många kulturer tar som du säger hål i öronen på väldigt små barn men förstår också att Sverige har ett mycket starkare tänk angående infektioner mm eftersom det är en ökad risk men väldigt liten om man använder rätt örhängen till små barn och rengör på rätt sätt och det tvivlar jag inte på att de gör.
Citera
2025-04-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Gjort är gjort och det är ju hennes mamma som bestämmer.
Det var en bra tid eftersom man ska vara försiktig i 6 veckor efter med att bada mm.

Väldigt många kulturer tar som du säger hål i öronen på väldigt små barn men förstår också att Sverige har ett mycket starkare tänk angående infektioner mm eftersom det är en ökad risk men väldigt liten om man använder rätt örhängen till små barn och rengör på rätt sätt och det tvivlar jag inte på att de gör.
Jo det är ju så, vårdnadshavaren bestämmer. (Gäller ju vaccin, dop osv också och en del barn som blivit större tar egen ställning i frågan sen)
Själv skulle jag inte komma på idén ens med att ta hål i öronen på ett litet barn (såvida ingen nämnde det men skulle avstå ändå) men tycker det är fel att döma andra så hårt att man liknar det vid misshandel osv. Misshandel är inte tillåtet men det är däremot håltagning.
Möjligheten finns att ta hål på små barn och en del väljer att göra det på sina barn. Det är bara att acceptera.
Citera
2025-04-29, 17:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jo det är ju så, vårdnadshavaren bestämmer. (Gäller ju vaccin, dop osv också och en del barn som blivit större tar egen ställning i frågan sen)
Själv skulle jag inte komma på idén ens med att ta hål i öronen på ett litet barn (såvida ingen nämnde det men skulle avstå ändå) men tycker det är fel att döma andra så hårt att man liknar det vid misshandel osv. Misshandel är inte tillåtet men det är däremot håltagning.

Håller med om det.
Lite väl tidigt enligt mig men inte olagligt och definitivt inte misshandel.

Jag fick när jag var 12 eller 13, små söta rosa glittriga "diamanter" och kirurgiskt stål!
Det var väldigt svårt att låta bli att pilla på öronen även om jag visste att jag inte skulle göra det så det är det som är problemet med att Chiara är så liten att hon måste hindras då det inte går att förklara varför det är dåligt när hon är så liten.

Behöver man verkligen lägga till mer arbete och fler saker att tjata om när man uppfostrar ett litet barn?
Keep it simple!
Citera
2025-04-29, 17:21
Medlem
Det är mycket som är vanligt i andra kulturer, vilket inte gör det mer vettigt här! Att utsätta ett barn för detta men tycka att hon är för liten för förskola? Hon ska sova med det där? Kan inte säga hur hon tycker och känner. River hon bort det kan hon svälja det! Alltså maken till dumhet har jag sällan sett från så ”upplysta” personer.
Citera
2025-04-29, 17:31
Medlem
Citat:
Håller med om det.
Lite väl tidigt enligt mig men inte olagligt och definitivt inte misshandel.

Jag fick när jag var 12 eller 13, små söta rosa glittriga "diamanter" och kirurgiskt stål!
Det var väldigt svårt att låta bli att pilla på öronen även om jag visste att jag inte skulle göra det så det är det som är problemet med att Chiara är så liten att hon måste hindras då det inte går att förklara varför det är dåligt när hon är så liten.

Behöver man verkligen lägga till mer arbete och fler saker att tjata om när man uppfostrar ett litet barn?
Keep it simple!
Jag var nåt år yngre än du. Fick verkligen tjata på min mamma om att få tillåtelse.
Hon var emot håltagning oavsett ålder och hon skaffade aldrig det själv.

Jag hade kanske tur men mitt kändes inte och jag pillade aldrig. Däremot speglade jag mig för jag tyckte det var så himla fint. (tyckte min mamma med)
Citera
2025-04-29, 17:48
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag var nåt år yngre än du. Fick verkligen tjata på min mamma om att få tillåtelse.
Hon var emot håltagning oavsett ålder och hon skaffade aldrig det själv.

Jag hade kanske tur men mitt kändes inte och jag pillade aldrig. Däremot speglade jag mig för jag tyckte det var så himla fint. (tyckte min mamma med)

Ja det var ett härligt minne när man speglade sig och såg hur det glittrande!

Jag tror att reaktionerna här angående Niccis moderskap och mormors ständiga passande av Chiara beror på att de gör allt för en like och fler följare oavsett om det är dåliga beslut.

Om det bara hade varit Nicci och hennes mamma så hade ingen brytt sig men det är känsligt när barn är inblandade och när man vet att det finns en historik av gränslöshet och oansvarigt beteende så blir det väldigt offentligt och kritiserat.

Jag tror att det är bra för familjen att de har ögonen på sig för om de inte gör något fel så blir det inte några konsekvenser.
(Menar inte att familjen ska vara felfri för det är ingen.)
Citera
2025-04-29, 18:04
Medlem
Citat:

Jag tror att reaktionerna här angående Niccis moderskap och mormors ständiga passande av Chiara beror på att de gör allt för en like och fler följare oavsett om det är dåliga beslut.

Om det bara hade varit Nicci och hennes mamma så hade ingen brytt sig men det är känsligt när barn är inblandade och när man vet att det finns en historik av gränslöshet och oansvarigt beteende så blir det väldigt offentligt och kritiserat.

Jag tror att det är bra för familjen att de har ögonen på sig för om de inte gör något fel så blir det inte några konsekvenser.
Förstår precis vad du menar och hur du tänker 👍👍
Citera
2025-04-29, 19:59
Medlem
Citat:

Kan säga att jag hade reagerat exakt likadant på vem som helst som tar hål i sitt barns öron, inte bara N och de tror jag de flesta här gör oxå. I mitt tycke är de en form av misshandel eftersom du medvetet orsakar ditt barn skada & barnet kan inte ge sitt samtycke.
Citera
2025-04-29, 21:36
Medlem
Haha Jeanettes story ❤️ väldigt tydligt att de har fått enorm kritik för att ha piercat öronen på sin ettåring. Jeanette undrar vid vilken ålder man drar gränsen, och om en femåring verkligen mogen nog att fatta ett sådant beslut.

Skillnaden mellan en femåring och en ettåring är väl ändå att den äldre kan yttra orden ”jag vill ha hål i öronen”? Även om det är pga grupptryck eller för att kompisen har örhängen, så är det femåringen själv som då aktivt fattat ett beslut om sin kropp.
Citera
2025-04-29, 23:27
Medlem
amiliasharborstes avatar
Dom behandlar C som en docka. Har sagt det tidigare att det känns som dom klär ut henne. Känns som världen hade rasat för dom om C växer upp och inte blir den prinsesstjejen som dom verkar vilja forma henne till
Citera
2025-04-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielllleeeeee
Kan säga att jag hade reagerat exakt likadant på vem som helst som tar hål i sitt barns öron, inte bara N och de tror jag de flesta här gör oxå. I mitt tycke är de en form av misshandel eftersom du medvetet orsakar ditt barn skada & barnet kan inte ge sitt samtycke.
Vem i ditt tycke är den som misshandlar barnet då? Beslutsfattaren eller utföraren? Eller båda kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in