Citat:
Ursprungligen postat av
Mll111
Jag tror inte att begränsat distansarbete kommer bidra till massuppsägningar på Handelsbanken.
Jag själv har jobbat på banken i flera år och man tjänar bra, har bra förmåner och det är ganska lätt att klättra om man ler och verkligen fjäskar väldigt få slutar utan jobbar kvar 10-30 år.
Banken anställer mycket internt och har många vän-rekryteringar inom banken, dessa högre jobb hade aldrig personerna fått i någon annan bank.
Finns många exempel på personer som saknar utbildning, erfarenhet som blir chefer eller fond förvaltare på Handelsbanken.
Är så illa att chefer anställer sin fru eller bror som chef till olika avd trots de helt saknar kompetens, utbildning eller erfarenhet.
Banken har klarat sig från massuppsägningar tidigare trots att det framkommit uppgifter om sexuella trakasserier, psykisk terror mm.
Tror du folk kommer säga upp sig från SHB med en lön på runt 50.000 - 60.000 i månaden samt friskvård på 4.800 kr per år för att man inte får jobba lika mycket på distans för att ta ett jobb på den lokala kommunen och tjäna 39.000 samt friskvård på 2.500 / år?
Allt beror väl på ens förutsättningar och vad man själv vill. Har man kommit in under de premisserna kan det ju även vara svårt att få annat jobb. Har man däremot 50 tkr och kan få 70 tkr samtidigt som man tillåts arbeta hemma tror jag att många ser det som en möjlighet man vill ta tillvara på.
De flesta jag känner till som fastnat på SHB har hänvisat till Oktagonen, men har hört att det inte ska vara lika förmånligt nu för tiden.
Även om vissa i tråden inte tycks förstå att man i framtiden behöver erbjuda ett förmånligt paket för att locka och bibehålla personal är jag övertygad om att det är så. 39 tkr/mån, inget hemarbete, dåliga förmåner m.m. , det duger inte för att få högskoleutbildad personal inom ekonomi och juridik att stanna kvar. Inte i Stockholm. Inte en chans. Knappast 49 tkr heller.
Vill SHB kapa det benet om distansarbete vill det nog till att de kompenserar lönebenet ordentligt, för annars kommer andra hugga. Då får de bara kvar den personal som ingen annan vill ha. Det är sällan bra.