2025-01-24, 17:46
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Du kan inte använda "bortklemad laptopklass" i samma inlägg som du säger "ner i gruvan proletärer".

Klart jag kan. Det tror ska veta hut och tas ner från sina höga hästar Det är rätt motbjudande till och med hur bortskämda de är när det finns andra kritiska tjänster som inte kan driva omkring hemma i mysbyxor. sjukhuspersonal, poliser, bussförare etc etc.
Citera
2025-01-24, 17:48
Medlem
Helt rätt.
I mitt jobb som konsult på olika företag så har jag noterat att dom lataste är dom som helst jobbar hemifrån.
Givetvis gäller det inte alla, men alldeles för många för att det skall vara någon tillfällighet.
Citera
2025-01-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Distansarbete är ett enbart ett privilegium för den bortklemade laptopklassen. Så att de kan gå omkring i pyjamasbyxor och dricka sojalatte medans de "jobbar".

Ner i gruvan med er proletärer.
Trådens bästa inlägg.
Du lyckades göra poesi av en totalt dödfödd företeelse, möjligheten att jobba hemifrån för fast anställda.
Pandemin gjorde det möjligt, nu är det slut på sötebrödsdagarna för latmaskarna.

Enbart konsulter som betalas för utfört arbete per timme kan motivera distansarbete.
Citera
2025-01-24, 17:57
Medlem
Olika jobb har olika förutsättningar för distansarbete. Varför ska en arbetsgivare acceptera att det tar 50% längre tid för onboarding av nyanställda då seniora medarbetare inte är på plats för kunskapsöverföring? Utvecklare och liknande roller kan däremot vara lika eller mer produktiva på distans för att uppgifter och verktyg medger det. SHB gör nog inget oövertänkt.
Citera
2025-01-24, 17:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111
Jag tror inte att begränsat distansarbete kommer bidra till massuppsägningar på Handelsbanken.
Jag själv har jobbat på banken i flera år och man tjänar bra, har bra förmåner och det är ganska lätt att klättra om man ler och verkligen fjäskar väldigt få slutar utan jobbar kvar 10-30 år.

Banken anställer mycket internt och har många vän-rekryteringar inom banken, dessa högre jobb hade aldrig personerna fått i någon annan bank.

Finns många exempel på personer som saknar utbildning, erfarenhet som blir chefer eller fond förvaltare på Handelsbanken.
Är så illa att chefer anställer sin fru eller bror som chef till olika avd trots de helt saknar kompetens, utbildning eller erfarenhet.
Banken har klarat sig från massuppsägningar tidigare trots att det framkommit uppgifter om sexuella trakasserier, psykisk terror mm.

Tror du folk kommer säga upp sig från SHB med en lön på runt 50.000 - 60.000 i månaden samt friskvård på 4.800 kr per år för att man inte får jobba lika mycket på distans för att ta ett jobb på den lokala kommunen och tjäna 39.000 samt friskvård på 2.500 / år?

Allt beror väl på ens förutsättningar och vad man själv vill. Har man kommit in under de premisserna kan det ju även vara svårt att få annat jobb. Har man däremot 50 tkr och kan få 70 tkr samtidigt som man tillåts arbeta hemma tror jag att många ser det som en möjlighet man vill ta tillvara på.
De flesta jag känner till som fastnat på SHB har hänvisat till Oktagonen, men har hört att det inte ska vara lika förmånligt nu för tiden.
Även om vissa i tråden inte tycks förstå att man i framtiden behöver erbjuda ett förmånligt paket för att locka och bibehålla personal är jag övertygad om att det är så. 39 tkr/mån, inget hemarbete, dåliga förmåner m.m. , det duger inte för att få högskoleutbildad personal inom ekonomi och juridik att stanna kvar. Inte i Stockholm. Inte en chans. Knappast 49 tkr heller.
Vill SHB kapa det benet om distansarbete vill det nog till att de kompenserar lönebenet ordentligt, för annars kommer andra hugga. Då får de bara kvar den personal som ingen annan vill ha. Det är sällan bra.
Citera
2025-01-24, 18:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Tusentals utvecklare på mitt jobb kör hemifrån 3-4 dagar i veckan, 10 miljarder+ i vinst blev det förra året och produktiviteten har ökat...

Folk som tror att alla roller kräver ett kontor har antingen kontrollbehov/sociopater, är avundsjuka eller helt enkelt dumma i huvet.

Ha ha, kort och koncist inlägg och jag delar din syn till 110%.

Ofta är det folk från "livets hårda skola" som tror att riktigt arbete utför man med händerna och inte med huvudet. De är konsekvent mot att arbeta hemma. Avundsjuka.
Citera
2025-01-24, 18:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Olika jobb har olika förutsättningar för distansarbete. Varför ska en arbetsgivare acceptera att det tar 50% längre tid för onboarding av nyanställda då seniora medarbetare inte är på plats för kunskapsöverföring? Utvecklare och liknande roller kan däremot vara lika eller mer produktiva på distans för att uppgifter och verktyg medger det. SHB gör nog inget oövertänkt.

Fråga dig istället varför äldre och seniora arbetare skulle vilja "kunskapsöverföra" och därmed göra sig själva utbytbara. Är inte det rätt korkat?
Citera
2025-01-24, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Glyndwr
Trådens bästa inlägg.
Du lyckades göra poesi av en totalt dödfödd företeelse, möjligheten att jobba hemifrån för fast anställda.
Pandemin gjorde det möjligt, nu är det slut på sötebrödsdagarna för latmaskarna.

Enbart konsulter som betalas för utfört arbete per timme kan motivera distansarbete.

Ja, för latmaskarna blir ju som pigga mörtar bara de vistas på kontoret....
Citera
2025-01-24, 18:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Klart jag kan. Det tror ska veta hut och tas ner från sina höga hästar Det är rätt motbjudande till och med hur bortskämda de är när det finns andra kritiska tjänster som inte kan driva omkring hemma i mysbyxor. sjukhuspersonal, poliser, bussförare etc etc.

Där visade sig avundsjukan!!!
Citera
2025-01-24, 18:11
Medlem
Arbetsgivaren ser väl att mindre blir gjort liksom, inget konstigt med det.
Citera
2025-01-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Hemma-arbetandet gör att väldigt många t.ex. tar sig tid att gå och gymma kl 14.00 för att sen gå hem, där de "arbetar vidare". Men hur ofta får man ett mail av dessa individer kl 18.30? Typ 1 gång i kvartalet?

Det varierar såklart, men desto mindre ansvar personer har - desto mer missköter de sitt hemma-arbetande.

Herregud vilka olika världar det finns.
De arbetsplatser jag har varit involverad i - servicejobb, datajobb/programmering har utan undantag haft motsatt problem. Anställda regelbundet fått tillsägelser från arbetsledare eller chef för att de är tillgängliga eller bevisligen jobbat för mycket samt på tider då de egentligen inte borde vara det utöver sin arbetsbeskrivning.

Det kan ibland bli ett rättsligt problem för företagen om det uppdagas, och jag tror också att om hemmaarbetsplatsen är huvudarbetsplatsen (>50% av tiden) har arbetsgivaren ansvar för att se till att man har det ergonomiskt och bra där. Det är också en av anledningarna till att en del vill ha kvar kontorsnärvaro.
Citera
2025-01-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, för latmaskarna blir ju som pigga mörtar bara de vistas på kontoret....
Helt oväsentligt, om dom är på jobbet så ser ju chefen lättare deras minimala arbetsinsats och kan agera därefter.
Dessutom måste dom kämpa i bilkörer, etc som övriga arbetskamrater som sköter sig på jobbet.
Jag anar att du är en av dom som numera måste vara på jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in