Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
För de med kontor i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö torde lokalkostnaderna utgöra betydligt mer än 5% av lönekostnaderna. I Stockholms innerstad säkerligen 200-300 tkr per arbetsplats inkl biytor per år. Säg att en medelmåttig kontorsråtta kostar 1 mkr år inkl sociala avgifter och pensionsavsättningar. Då utgör ändå lokalkostnaderna 20-30% och det är inte försumbart. Kan man minska dessa med 50% är det definitivt pengar.
ja, okej kanske i sthlm innerstad. men faktum är att de flesta inte jobbar i sthlm innerstad.
i sthlm innerstad kostar kontor mellan 6-20k per anställt enl chatgpt. ju fler anställda, desto billigare per anställd
shb har 2000 anställda på Kungsträdgårdsgatan, av totalt 12 000 anställda
på Kungsträdgårdsgatan har handelsbanken hela huset för sig själva, jag har mycket svårt att se att de skulle stycka upp huset för att få ner lokalkostnaderna
även om man skulle få ner lokalkostnaderna med galna 50% (önsketänk?), så blir skillnaden inte 10-15% då bara 2/12 jobbar i sthlm. dessutom kostar väl en anställd med overhead i sthlm säkert 40k/vecka ändå? kanske ännu högre för finans, vad vet jag
det skapar ju också andra problem med för få konotsplatser. tex var sitter din kollega idag? är han på jobbet idag, någon som vet? "jaha, idag var det fullt, jag får väl åka hem och jobba hemifrån då". dessutom ska alla stockholmare få plats med hemmakontor i sina små lägenheter - hur ska det gå i en etta på 25kvm? lockande med en arbetsgivare som tvingar dig lägga dyrbara kvm av din lilla skolåda på ett hemmakontor som inte ens kan ordna en fast skrivbordsplats åt dig