2025-01-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Visst kunde jag hålla dom glada och nöjda, men dom hade inte fått någon lön.
Det är ingen jävla fritidsgård eller välgörenhet jag sysslar med.

Nej det förstår jag. Bolag måste gå runt och vara lönsamma och det kräver sitt. Men man måste hänga med i sin samtid och
Moderniseras, med vad det nu innebär. Statare fick också byta arbetsgivare en gång per år, Jobba hårt och hålla käft. Det kanske höll måttet på några gårdar. Men det är aldrig en sådan mentalitet som driver innovation och förändring i samhället heller.
Citera
2025-01-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Precis som alla andra jävla idioter som vill gå tillbaka till häst och vagn.

Jobba på lördagar och 70h arbetsvecka när vi ändå är i farten, bort med lagstadgad semester och föräldraledighet är väl överflödigt ?!
Citera
2025-01-24, 13:20
Medlem
AdamSmiths avatar
Distansarbete är ett enbart ett privilegium för den bortklemade laptopklassen. Så att de kan gå omkring i pyjamasbyxor och dricka sojalatte medans de "jobbar".

Ner i gruvan med er proletärer.
Citera
2025-01-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det var väl inte helt förbjudet utan skulle begränsas?
Det finns ju många fördelar med att arbeta på kontoret också även om man bortser från risken för att man smiter undan/kontrollbehovet och ökad alkoholism.
jag arbetar var jag vill och när jag vill och är till och från högpresterande dygnet runt. Mina vänner t ex en på ett stort amerikanskt företag som key account mgr likadant - resultat och insatsen kollas ju. En annan IT vän förväntas vara fyra dagar på kontoret främst för att samarbetet skall bli bättre och mer intensivt i en utvecklingsfas. Det ju är svårare att kontakta via teams jämfört med att bara hojta till - det blir ju dött liksom. Nä hemarbete skall man inte ha för mycket. Två - kanske tre dagar i veckan max.
En kärring min far känner håller på med löner på en fackförening å är aldrig på kontoret. Hon arbetar nog bara 50% sedan pandemin och dricker då och då numera på dagtid. Henne skulle man ju haft in på kontoret och gett nya arbetsuppgifter.

Jag tycker iofs att sammarbetet fungerar bättre när man kör teams, dessutom har du möjligheten att spela in samtalet med både bild och ljud vilket kan vara bra om du missar något eller om andra skall kunna följa det som sas. Så mer hemarbete tycker jag.
Citera
2025-01-24, 13:59
Medlem
Hade det varit en fördel för företaget så skulle de inte bli nått gnäll eller, så enkelt är det.
Citera
2025-01-24, 14:09
Medlem
Hemma-arbetandet gör att väldigt många t.ex. tar sig tid att gå och gymma kl 14.00 för att sen gå hem, där de "arbetar vidare". Men hur ofta får man ett mail av dessa individer kl 18.30? Typ 1 gång i kvartalet?

Det varierar såklart, men desto mindre ansvar personer har - desto mer missköter de sitt hemma-arbetande.

SHB konkurrerar mot andra banker som inte tillåter hemmakontor, och det är nog av produktivitets-skäl de inför denna regel.
Citera
2025-01-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tänker att de jobb som kan göras på distans i ett hemmakontor är sådana jobb som ligger nära till hands att bli ersatta av AI eller på annat vis bli borteffektiviserade.

Ni kan ju fundera på det, ni som gärna vill jobba på distans.

Jag tänker att fysiska jobb som lager och bygg kan göras av AI-robotar redan nu men men.. alla vill övertyga sig själva om deras oersättliga kunskap.
Citera
2025-01-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Distansarbete är ett enbart ett privilegium för den bortklemade laptopklassen. Så att de kan gå omkring i pyjamasbyxor och dricka sojalatte medans de "jobbar".

Det är ingen lyx alls, den som säger det har aldrig arbetat på kontor.
Robotar finns redan i gruvorna, och kommer bli allt fler
Citera
2025-01-24, 14:34
Medlem
Swedbank gör samma sak, 3 dagar på kontoret är nya normen
Citera
2025-01-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Precis så är det. Att anställda ens har mage att klaga borde bara det leda till sparken. Man ska vara glad att man har ett jobb och en inkomst. Verkligheten därute är att arbetsmarknaden för tjänstemän och andra akademikerjobb är pressat. Till och med IT-branschen är mättat. Vad är då inte marknaden för ekonomer, statsvetare, jurister?

Folk i det här landet har det generellt sett för bra. Man är födda i ett land med yttrandefrihet och demokrati. Gratis utbildning. Med en stark fackföreningsrörelse. Givetvis blir resultatet att folk gnäller och vågar gnälla. I ett grannland hade man blivit kastad i soptunnan. Frågan om ersättare är dessutom en icke-fråga. Så många "akademiker" vi har i det här landet som står på kö och som är villiga att göra mer för mindre gör personalfrågan till det minsta problemet för en arbetsgivare.

En arbetsgivare som lägger multum med pengar på hyra, lokaler, arbetsgivaravgifter, löner och skatter så är det ett under att hybridarbete ens finns så här många år efter fakedemin.

Det här är givetvis startskottet på något större. Fler och fler banker och arbetsgivare kommer våga ta steget att följa Handelsbankens exempel.

Det där är inte helt sant! Har levt utomlands i ex. Frankrike och förvisso är det det mer strikt hierarki, men jäklar i min lilla låda vad folk tar sig friheten att klaga och protestera där även de i lägre rang. De är inte bara ”tacksamma”.
Ute på gatorna och skriker och strejkar när ex. pensionsåldern höjs men här i Sverige knyter vi skrämda näven i fickan och håller käft.
Det fanns en tid när det var gynnsamt för Sverige med en sådan konflikträdsla och håll käften-knegar-mentaliet. Men som världen ser ut nu är det hög tid att vi vågar kräva och skrika mer på barrikaderna.

Att företag kräver folk tillbaka har inte bara med effektivitet att göra, om du bor i Stockholm kan du se hur stora dyra lokaler tömts en efter en, butiksdöden har klampat in med stormsteg osv. Högt uppsatta chefer har aktier i fastighetsbolag och vill få uppsving för dessa igen. Lokaler måste fyllas på och spenderande måste hållas igång för ekonomin. Farligt på så vis när stadskärnor töms.
Senast redigerad av Ich4055 2025-01-24 kl. 14:46.
Citera
2025-01-24, 15:11
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?

Aaa ibland är det så. Visst finns det chefer som beter sig som en totalnacissister så ibland kan det nog helt enkelt handla om att personen vill ha personer på plats att bossa över. Ibland behöver man vara på plats för att jobba bra. Ibland jobbar man bättre på distans utan allt tidskrävande bullshit på arbetsplatsen.
Möten om ingenting t.ex där chefen mest skall visa upp sig. "Couldnt this have been an email-memen" finns av en anledning.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-01-24 kl. 15:28.
Citera
2025-01-24, 15:17
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith

Du kan inte använda "bortklemad laptopklass" i samma inlägg som du säger "ner i gruvan proletärer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in