2025-01-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Xenofobi kommer nog tyvärr för din del aldrig vara en del av svensk läroplan
Bönen för er halva vägen till himlen, fasta leder ända till dess port, men allmosor öppnar porten. Säkraste vägen till salighet är dock att med svärdet kämpa för islams utbredning.

Carl Grimberg

Citat:
Jag väntar fortfarande på att att få höra nånting som vita svenskar utsätts för just pga deras etnicitet, hudfärg eller namn.

Även om antisemitismen är vitt spridd inom islam så hålls gudstrogna över ateister och sekulära. Det är iaf inte dödsstraff eller riktigt så stigmatiserat som att förneka Allah. "Ahl al-Kitab" (Bokens folk) tolererades traditionellt mot jizya, även om de flesta i mellanöstern tillslut verkar ha konverterat. Nu kan såklart vita svenskar vara både kristna och muslimer och muslimer vara vita svenskar, men det råkar vara så att Muhammeds rike uppstod på de sydligare breddgraderna och upplysningen verkade på de nordligare. Därav sammanblandningen med hudfärg. Etnicitet innefattar ju så mycket mer - bl.a. tro och kultur. Det är därför vettigare att fokusera på det.

Självklart fattar jag att inte alla är fundamentalister, men det räcker ju med ett fåtal för att trakasserier mot sekulära, "kuffar", ska förekomma. Sverige var IS högborg i Europa när det begav sig - givetvis får det konsekvenser för etniska svenskar i blandade miljöer där man inte kan undkomma extremisterna.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2025-01-22 kl. 20:52.
Citera
2025-01-22, 20:44
Medlem
Citat:
Jag tror nog inte att dessa mansgrisar förstår sig på det där riktigt
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Bevis att heteronormen finns, att du skriver så.
Har någon ifrågasatt ifall heteronormen finns? Det är väl frågan om den fyller någon funktion eller bara är en begränsning?

När Norden skulle kristnas skrevs det klagobrev till Rom om att en barbarkvinna kunde ha dussintals partners inklusive fäder och söner. Det här sågs som ociviliserat, men var förmodligen propaganda. I alla fall så blev det sedermera så att man varken skulle våldta män, kvinnor, slavar eller ens ha frivilligt sex eller tafsa på någon utanför ett ordnat äktenskap. Otukt blev tabu. Med tanke på metoo kan man ju förstå hur det gick till.

Alla normer ifrågasattes ständigt av de upphetsade massorna. Tillslut kom Jesus och sade att om du så mycket som tittar på en annan kvinna än din fru så åker du i helvetet - och att det isf är bättre att slita ut sina ögon. På så sätt fick man tyst på all diskusson och alla tveksamheter. Man + kvinna, sex för reproduktion, helst endast missionären. Allt sex; supertabu.

Ok - det tabuet kanske var tokigt? Kanske är det bättre att riva upp gamla normer som uppkommit "till ingen nytta" och inte ha sex bara för reproduktion - ingen tar väl skada av att två män har sex eller att män tafsar på främmande kvinnor? Idag har vi ju t.o.m. abort. Om inte livet är heligt, varför ska kvinnor vara det? O.s.v. Det blir en fråga om gränsdragning där man tillslut hamnar i att horder av kåta halvtröga massor effektivast styrs upp med enkla direktiv. T.ex. kondom eller inget sex utanför äktenskap... eller någonsin.

Men heteronormen är inte särskilt ifrågasatt oavsett något av detta.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2025-01-22 kl. 20:51.
Citera
2025-01-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Har någon ifrågasatt ifall heteronormen finns? Det är väl frågan om den fyller någon funktion eller bara är en begränsning?

När Norden skulle kristnas skrevs det klagobrev till Rom om att en barbarkvinna kunde ha dussintals partners inklusive fäder och söner. Det här sågs som ociviliserat, men var förmodligen propaganda. I alla fall så blev det sedermera så att man varken skulle våldta män, kvinnor, slavar eller ens ha frivilligt sex eller tafsa på någon utanför ett ordnat äktenskap. Otukt blev tabu. Med tanke på metoo kan man ju förstå hur det gick till.

Alla normer ifrågasattes ständigt av de upphetsade massorna. Tillslut kom Jesus och sade att om du så mycket som tittar på en annan kvinna än din fru så åker du i helvetet - och att det isf är bättre att slita ut sina ögon. På så sätt fick man tyst på all diskusson och alla tveksamheter. Man + kvinna, sex för reproduktion, helst endast missionären. Allt sex; supertabu.

Ok - det tabuet kanske var tokigt? Kanske är det bättre att riva upp gamla normer som uppkommit "till ingen nytta" och inte ha sex bara för reproduktion - ingen tar väl skada av att två män har sex eller att män tafsar på främmande kvinnor? Idag har vi ju t.o.m. abort. Om inte livet är heligt, varför ska kvinnor vara det? O.s.v. Det blir en fråga om gränsdragning där man tillslut hamnar i att horder av kåta halvtröga massor effektivast styrs upp med enkla direktiv. T.ex. kondom eller inget sex utanför äktenskap... eller någonsin.

Men heteronormen är inte särskilt ifrågasatt oavsett något av detta.
Utgångspunkten för diskussionen är ju att det är fel av skolan att nämna den.
Citera
2025-01-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theicebear
Min son går 2an på gymnasiet och har visat mig deras senaste skoluppgift.

Uppgiften handlar om samhälls normer och sexualitet.

Han har visat mig uppgifterna de jobbar med och jag kan inte tro mina ögon när jag ser vad de tvingas lära sig om.

I en uppgift står det bland annat om Heteronormen och hur de homosexuella ses som onormala och genomgår en djup diskriminering i svenska samhället.

Det står även om ”Svenskhets normen” och hur det är ett stort problem för ”Svenskar” att de har svårt att accepteras som svensk om man har utländska föräldrar även fast man är född i Sverige.

Det fortsätter så med allt möjligt Pk, woke vänstervriden uppfattning om samhället.

Skolan skriver också att det skulle vara en norm i Sverige att män accepteras tafsa och vara våldsamma mot kvinnor.

Så min fråga till er är hur ni ställer er till att skolan lär ut sådan här meningslös propaganda med ett tydligt politiskt syfte.

De försöker upplysa problem som knappt finns och gör det till en stor grej för att locka över väljare till vänstern.

Lärarna som undervisar i ämnet är även otroligt vänster vridna enligt min son.

Ämnet är fritt för diskussion ska skolan undervisa såhär?

Mod får flytta tråden om den ligger fel tack.

Inte konstigt att ni föräldrar behöver ta med er advokater till skolan när ni inte ens förstår enkla uppgifter och kursplaner...

Får vi någon kopia på uppgiften?

Iaf här är styrdokumenten som din son SKA ha läst.
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla.Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. I

Undervisningen i ämnet naturkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i naturvetenskap samt förmåga att kritiskt värdera och ta ställning i frågor som har ett naturvetenskapligt innehåll. Den ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av hur naturvetenskapliga kunskaper kan användas i såväl yrkesliv som vardagsnära situationer och för att göra personliga val och ställningstaganden.

Genom att få diskutera och utforska frågor med samhällsanknytning ska eleverna ges möjlighet att befästa, fördjupa och utveckla naturvetenskapliga kunskaper för att kunna möta, förstå och påverka sin samtid.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.

Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.

Om det nu var Naturkunskap det handlade om.
Samma typ av krav finns i samhällskunskap, religion och historia
Citera
2025-01-22, 23:58
Medlem
Citat:
Utgångspunkten för diskussionen är ju att det är fel av skolan att nämna den.
Vari ligger felet?
Värdegrunden att äktenskap endast ska ske heterosexuellt är en religiös sak. Biologin struntar i om du är homo eller hetero.
Citera
2025-01-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ja, svenskhetsnormen är just det som du säger. Fel att diskutera den? Det där de brukar skriva på Flashback om katten eller råttan som föds i stallet.

Det är väl i sådana fall vettigare att diskutera negernormen, eftersom den ställer till med så mycket i samhället. Problemet är att man målar upp något som inte är ett problem till att vara ett problem för att man vill radera den svenska identiteten. Men det är den svenska identiteten som byggt samhället som dessa lågpannor nu raserar. Vad tror du att läraren hade svarat ungen ifall ungen påstod självklarheter som att det är logiskt att araber inte ses som svenskar eftersom de inte är svenskar. Att svenskar är en etnisk grupp och att araber inte tillhör den även om de föds i Norrlands inland.
Citera
2025-01-23, 08:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Lite jag funderar om i dina svar. Vad menar du är jämställt?

Vad vill man eleverna ska fundera på här, egentligen. Det känns väldigt vänsterstyrt, att man försöker styra deras tankar åt ett visst håll. Hur förhåller man sig till Isak och Wang i den här frågan. Eller Apu?

Jag menar att det blir väl problem, när det gäller diskriminering, om man bortser från meritokratin och bara ska fundera över en grupp, eller vad anser du?

Om Johan och Henrik får sina jobb, för att det är duktigare, ska de inte ha dem då? Finns det med i frågeställningen?

Vad jag menar med jämställt är inte vad denna diskussion handlar om.

Det jag försökt göra är att tala om vad läroplan och kursplan säger. Den senaste är beslutad över partigränserna; inte av S ensamt.

I en ideal värld ska väl arbetssökande, till vilka jobb det än må vara, tillsättas utifrån meriter
(Utbildning och erfarenhet). Att det finns fler män än kvinnor på höga chefsposter finns det statistik på. Orsakerna kring detta har det forskats mycket på.
Citera
2025-01-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är väl i sådana fall vettigare att diskutera negernormen, eftersom den ställer till med så mycket i samhället. Problemet är att man målar upp något som inte är ett problem till att vara ett problem för att man vill radera den svenska identiteten. Men det är den svenska identiteten som byggt samhället som dessa lågpannor nu raserar. Vad tror du att läraren hade svarat ungen ifall ungen påstod självklarheter som att det är logiskt att araber inte ses som svenskar eftersom de inte är svenskar. Att svenskar är en etnisk grupp och att araber inte tillhör den även om de föds i Norrlands inland.
Läraren får väl be ungen (gymnasisten) att motivera och förklara sig. Jag skulle kanske fråga om araben är arab om han aldrig besökt ett arabland och inte kan arabiska. Kan det få finnas något som irak/svensk t ex? Vad är negernormen?
Citera
2025-01-23, 10:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vad jag menar med jämställt är inte vad denna diskussion handlar om.
Det påverkar förstås dina åsikter. Jag var intresserad av vad du ansåg, då du pratade om det. Då borde du ha någon egen syn på det?

Citat:

Det jag försökt göra är att tala om vad läroplan och kursplan säger. Den senaste är beslutad över partigränserna; inte av S ensamt.
Frågan är vem som införde det? Men det går förstås att kritisera ändå. Att alla är överens om något som är fel, gör inte att det är rätt. Speciellt om det inte blir belyst från andra håll.

Finns det några hinder där, att ta upp andra "priviligerade" grupper. Utan handlar allt om att rikta blickarna mot majoritetsbefolkningen, vita svenskar. Det här utgår väl från postkolonialismen. En extrem vänsterrörelse där allt handlar om att lägga ansvar på vita, men inga andra och där man förvrängt verkligheten. På det sättet är den väl rasistisk och ger inga nyanser. Barnen indoktrineras politiskt att se världen på ett sätt.

Om man tar upp Isak och Wang, kan man se att även de, är mer privilegierade än Mohammed och Malik. Ska man inte belysa det och diskutera de skillnaderna också, anser du? Eller att Mohammed är mer privilegierad än Malik.
Hur är det med meritokratin? Tar man upp det också?

För jag menar att om man bara tog upp Isak, som utifrån teorierna, är den mest privilegierade, beter man sig exakt som nazisterna gjorde, men nu mot en annan grupp bara, Har du funderat över det?

Jag beskyller inte dig för något, då du vekar vara helt utan åsikter i det här svaret. Frågan är bara hur du egentligen ser det, om man så att säga vrider och vänder på det här och ser det från olika håll och olika grupper, inte bara rasistiskt utifrån hudfärg som nu. Hur är det med de dummaste vita pojkarna, är de också privilegierade utifrån hudfärg? Får de höga befattningar, bara utifrån vilka de är? Får de jobb på den lokala pizzerian, eller är det andra som får förtur här?

Så det här är förstås en väldig komplex fråga, som jag visat och jag tror inte att elever, som inte har fått den bildning som behövs, klarar det. Man vill att de ska komma fram till ett visst svar, som egentligen är förutbestämt, utifrån hur man utför den här delen.

Frågan är även om lärare bara ska följa det som sägs utan att kritisera och fundera om det är riktigt vettigt. Eller ska man bara vara lydiga redskap för staten och ideologier, oavsett vilka de är?

Citat:
I en ideal värld ska väl arbetssökande, till vilka jobb det än må vara, tillsättas utifrån meriter
(Utbildning och erfarenhet). Att det finns fler män än kvinnor på höga chefsposter finns det statistik på. Orsakerna kring detta har det forskats mycket på.
Att det finns mer män, kan förstås vara meritokrati. Att de startar mer framgångsrika företag. Vilket de faktiskt gör.
Hur ska man se på att kvinnliga chefer ofta heter Anna och Lena och att Abida och Malika nästan helt saknas här. Faktiskt mer sällsynt än Mohammed och Malik, när det gäller män. Är inte det ett problem? Inom vissa yrkesgrupper dominerar vita kvinnliga chefer totalt. Så det handlar även om var man tittar.

Sen kan man förstås lägga jämställdhetsaspekter på allt. Men då förutsätter man att alla är likadana, vilket de uppenbart inte är, som du som lärare borde sett själv, bara genom att betrakta dina elever.

Men återkom gärna med några svar på det jag säger. Det var inte mycket du kom med här, utifrån det jag sa tidigare.
Att gömma sig bakom lagar och regler, ger ingen debatt om frågan. Någon åsikt borde du väl ha om det jag säger?
Senast redigerad av EnCarte 2025-01-23 kl. 10:31.
Citera
2025-01-23, 14:01
Medlem
Citat:
Läraren får väl be ungen (gymnasisten) att motivera och förklara sig. Jag skulle kanske fråga om araben är arab om han aldrig besökt ett arabland och inte kan arabiska. Kan det få finnas något som irak/svensk t ex? Vad är negernormen?

Arab är något man föds till. Spelar ingen roll om du besökt ett arabland eller inte. Om du inte kan arabiska så är det en indikator på att dina föräldrar inte har arabiska som modersmål och antagligen därför inte araber. Om de nu är araber så är deras barn också araber som inte kan arabiska. Men det är lite synd om dem för de kommer vara identitetslösa mer eller mindre.
Citera
2025-01-23, 15:13
Medlem
Citat:
Arab är något man föds till. Spelar ingen roll om du besökt ett arabland eller inte. Om du inte kan arabiska så är det en indikator på att dina föräldrar inte har arabiska som modersmål och antagligen därför inte araber. Om de nu är araber så är deras barn också araber som inte kan arabiska. Men det är lite synd om dem för de kommer vara identitetslösa mer eller mindre.
Svenskamerikaner finns, men inte iraksvenskar? Vad är Trump, farföräldrarna var tyska? Kan man bli svensk om det går en generation? Om pappa är utländsk, lämnar Sverige och inte träffar barnet, mamma är svensk, vad blir man då? Synd om, det är ju det pappan som börjar detta klagar på, att eleverna ska tycka synd om några.
Citera
2025-01-23, 15:24
Medlem
Citat:
Och negernormen, vad är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in