Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Vad jag menar med jämställt är inte vad denna diskussion handlar om.
Det påverkar förstås dina åsikter. Jag var intresserad av vad du ansåg, då du pratade om det. Då borde du ha någon egen syn på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Det jag försökt göra är att tala om vad läroplan och kursplan säger. Den senaste är beslutad över partigränserna; inte av S ensamt.
Frågan är vem som införde det? Men det går förstås att kritisera ändå. Att alla är överens om något som är fel, gör inte att det är rätt. Speciellt om det inte blir belyst från andra håll.
Finns det några hinder där, att ta upp andra "priviligerade" grupper. Utan handlar allt om att rikta blickarna mot majoritetsbefolkningen, vita svenskar. Det här utgår väl från postkolonialismen. En extrem vänsterrörelse där allt handlar om att lägga ansvar på vita, men inga andra och där man förvrängt verkligheten. På det sättet är den väl rasistisk och ger inga nyanser. Barnen indoktrineras politiskt att se världen på ett sätt.
Om man tar upp Isak och Wang, kan man se att även de, är mer privilegierade än Mohammed och Malik. Ska man inte belysa det och diskutera de skillnaderna också, anser du? Eller att Mohammed är mer privilegierad än Malik.
Hur är det med meritokratin? Tar man upp det också?
För jag menar att om man bara tog upp Isak, som utifrån teorierna, är den mest privilegierade, beter man sig exakt som nazisterna gjorde, men nu mot en annan grupp bara, Har du funderat över det?
Jag beskyller inte dig för något, då du vekar vara helt utan åsikter i det här svaret. Frågan är bara hur du egentligen ser det, om man så att säga vrider och vänder på det här och ser det från olika håll och olika grupper, inte bara rasistiskt utifrån hudfärg som nu. Hur är det med de dummaste vita pojkarna, är de också privilegierade utifrån hudfärg? Får de höga befattningar, bara utifrån vilka de är? Får de jobb på den lokala pizzerian, eller är det andra som får förtur här?
Så det här är förstås en väldig komplex fråga, som jag visat och jag tror inte att elever, som inte har fått den bildning som behövs, klarar det. Man vill att de ska komma fram till ett visst svar, som egentligen är förutbestämt, utifrån hur man utför den här delen.
Frågan är även om lärare bara ska följa det som sägs utan att kritisera och fundera om det är riktigt vettigt. Eller ska man bara vara lydiga redskap för staten och ideologier, oavsett vilka de är?
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
I en ideal värld ska väl arbetssökande, till vilka jobb det än må vara, tillsättas utifrån meriter
(Utbildning och erfarenhet). Att det finns fler män än kvinnor på höga chefsposter finns det statistik på. Orsakerna kring detta har det forskats mycket på.
Att det finns mer män, kan förstås vara meritokrati. Att de startar mer framgångsrika företag. Vilket de faktiskt gör.
Hur ska man se på att kvinnliga chefer ofta heter Anna och Lena och att Abida och Malika nästan helt saknas här. Faktiskt mer sällsynt än Mohammed och Malik, när det gäller män. Är inte det ett problem? Inom vissa yrkesgrupper dominerar vita kvinnliga chefer totalt. Så det handlar även om var man tittar.
Sen kan man förstås lägga jämställdhetsaspekter på allt. Men då förutsätter man att alla är likadana, vilket de uppenbart inte är, som du som lärare borde sett själv, bara genom att betrakta dina elever.
Men återkom gärna med några svar på det jag säger. Det var inte mycket du kom med här, utifrån det jag sa tidigare.
Att gömma sig bakom lagar och regler, ger ingen debatt om frågan. Någon åsikt borde du väl ha om det jag säger?