2025-01-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888
Mod får flytta om tråd inte är på rätt ställe.

Hej hej alla på fb! Jag har sedan i somras haft problem med min aptit. I perioder har jag ätit nästan som normalt, och i perioder har jag knappt lyckats få i mig någonting. Då brukar jag även kräkas varje morgon och ha mycket problem med illamående och en ”konstig” känsla i magen.

Skitsamma, är inte här för att få en diagnos eller hjälp på mitt problem. För det hade jag nämligen hoppats på att vårdcentralen skulle.

Ringde idag, då jag denna helgen mått extremt dåligt. Knappt ätit något alls och kräkts varje morgon, oftast kräks jag då i två omgångar. Känner mig som en zombie då min hjärna inte får den energi den behöver. Kan inte ens titta på TV, huvudet hänger liksom inte med alls.

Det jag skrev i stycket ovanför berättade jag för hon som hade ringt upp mig på min bokade telefontid. Och då får jag till svars:
”Vi behandlar inte kräkningar här. Och du behöver inte träffa läkare bara pågrund av kräkningar i tre dagar.”

Hennes råd var att försöka äta flytande mat och att hoppas på att det går över. Hålla god handhygien.

Jag undrar, får en vårdcentral neka vård pågrund av kräkningar? Får en vårdcentral ”sortera” vilka symptom de väljer att behandla? Och är mina symptom (kräkningar i tre dagar sträck utan känd anledning) inte tillräckligt för att få tid med en läkare?
Var det en läkare eller sjuksköterska på telefonen?
Haha alltså, (Förlåt att jag skrattar ) men ja så ser vården nu.

Asså vafan. Varför ens ha vårdinrättningar om det ser ut som det gör?
Du är inte ensam, har haft ont i min axel i två år och bara blivit värre. Alla har nekat. Ingen gör nånting.

Vilket jävla sätt att neka medborgare
Citera
2025-01-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Det fungerade inte på den vårdcentral där jag är inskriven, men till slut löste det sig. När jag nu behöver akut vård vänder jag mig istället till Falck, som har ett samarbete med företaget jag jobbar för. Många av läkarna på Falck har uttryckt att vårdcentralerna i landet är en katastrof. Det är vanligt att folk som inte ens behärskar svenska eller engelska tar emot patienter. Och den där frasen: "Gå hem och vila och ta en alvedon" verkar vara ett kännetecken för hur bristfällig svensk sjukvård har blivit.

Då byter man vårdcentral eller läkare. Man får stå på sig. Du har rätt till vård. Självklart säger dom så, dom vill ju ha patienter. Har du problem med återkommande kräkningar så skriv upp alla symptom gå till läkare och kräv en utredning. Oftast är det ingen fara och dom ska självklart inte skriva ut beroendeframkallande läkemedel.
Citera
2025-01-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Eftersom du har haft problem med illamående i perioder sen i somras så undrar man om du har iakttagit mönster av några slag. Fundera på det och skriv ner det. Gå till några apotek och prata med den. Finner du någon trevlig och hjälpsam på ett apotek så är det ofta de kan väldigt mycket.

Lär dig om magen och vad olika saker gör och vad för olika saker du behöver. Du kan ha brister på olika saker. Något du givetvis vill ha tester gjorda inom sjukvården. Ring om någon vecka igen och säg att det inte går över. Säg att det är värre. Överdriv lite så du får en tid bokad.

Vården idag är tyvärr helt trasig. De vill inte ta emot människor längre.

Det här fastnar jag också på. TS kan inte ha sagt så som hen säger att hen har sagt i trådstarten. För om det låter som att man mått illa och kräkts i tre dagar så förstår jag att sjukvården inte anser att man behöver komma in.

Exakt. Man får inte hjälp med saker längre, särskilt om du har problem som inte kan lösas genom att kissa i en kopp
Citera
2025-01-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Åk in till akuten och säg att du inte ätit på flera dagar och är så svag.

En kompis hade magproblem efter en Thailands resa och vårdcentralen fick han inte komma till.
Det var aggressiv canser. När han väl fick komma dit var der försent.
Ursäkta att jag skrämmer upp dig. Men för guds skull ligg på som fan och överdriv.
Jag tänker också på cancer eftersom det ofta kan vara diffusa symptom som är långvariga men besvärliga. Det är bara bra att du skrev det. Oftast är det inte cancer men TS misstänker att det är psykiskt och då kan vården vifta bort symptom. Det är det med att hålla på att kräkas hela tiden jag ser som en varning då du ska uppnå en extrem stress och panik för att börja kräkas av oro.

Tror det är svårt att missta att det är av psykisk ohälsa man spyr av stresspåslag

https://www.charliehealth.com/post/t...s-and-vomiting

Citat:
What is stress vomiting?
Stress vomiting, also known as stress-induced vomiting, is a physical response to extreme stress or anxiety. It is considered a symptom or manifestation of stress and is associated with the body’s fight-or-flight response.

Stress vomiting is different from vomiting caused by motion sickness or food poisoning, as it is primarily driven by emotional or psychological factors rather than physical factors. It is often accompanied by other symptoms of stress, such as rapid heartbeat, sweating, trembling, or feelings of fear or panic. Stress vomiting, while not a medical condition in and of itself, can cause health problems and often necessitates professional support to manage underlying stress or anxiety

Du kan vara psykiskt dålig och fysiskt dålig samtidigt. Vården måste sluta hålla på och dra fram galenkvinna-kortet ur hatten så fort en kvinna har oklara symptom.

Det är t.ex skillnad på en människa som inte känner sig bekväm med att tala inför folk mot en person som har en psykos.
Det är skillnad på en människa som känner sig lite nere mot en erson som är bipolär med skov.
Det är skillnad mellan en människa som är ledsen för att hunden har dött mot en person som har PTSD.

Men inte något tillstånd kommer med immunitet mot cancer, autoimmuna sjukdomar osv.

Om du spyr av stress, går du inte i månader med dålig mage. Det är inte magproblem som kommer och går.

Hos barn kan ångest sätta sig på magen och vara ett tecken på oro. Men barn saknar generellt de redskap vi vuxna har för att både uttrycka vår situation som lösa den.
Citera
2025-01-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport

Du kan vara psykiskt dålig och fysiskt dålig samtidigt. Vården måste sluta hålla på och dra fram galenkvinna-kortet ur hatten så fort en kvinna har oklara symptom.

Typ alla ts inlägg handlar om droger, klart som fan att ts hjärna är helt trasig och hon kan nog inbilla sig lite av det mesta. Sköterskorna på vårdcentralen känner igen en hypokondriker/psykfall på 1 mil.
Citera
2025-01-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Typ alla ts inlägg handlar om droger, klart som fan att ts hjärna är helt trasig och hon kan nog inbilla sig lite av det mesta. Sköterskorna på vårdcentralen känner igen en hypokondriker/psykfall på 1 mil.
Kollade aldrig TS historik

Vårdcentralen är förövrigt rätt kass på att behandla människor just för att de håller på och som du säger diskriminerar människor baserat på vad de bestämmer sig är en persons problem.

Kände förövrigt en kille som pysslade en del med droger och som hade en mage med diffusa symptom medan min hade allvarligare symptom utan att jag höll på med narkotika eller "inbillade" mig besvären (svåra smärtor och blödningar och kramper etc). Jag lyckades behandla mig på egen hand och fixa magen med kost och probiotika medan han tvärdog i cancer som var spridd överallt.
Citera
2025-01-20, 12:48
Medlem
Vi har den bästa sjukvården i världen. Har själv inte behövt vara i kontakt med den, men det är allmänt känt. Läkarna är kompetenta och enbart hypokondriker och människor som inte ids ta sig i kragen nekas hjälp.
Citera
2025-01-20, 12:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Har svarat på det sista tidigare i tråden, ursäktar över att jag inte var tydligare med det i första inlägget.

Nu reagerade jag mest på sättet receptionisten pratade på. Hon sa alltså inte ”tre dagar är för lite, ge det lite tid och blir det inte bättre får du återkomma” utan hon sa ”vi behandlar inte kräkningar här.” Typ som att jag skulle fått samma svar även om jag kräkts i en eller två veckor. Blev nyfiken på om vårdcentralen får göra så.

Det låter illa som du beskriver det. Det beror som jag skrev på att sjukvården idag är helt trasig. Du får tänka på det nästa gång du kontaktar dem och beskriva det som ett mer utdraget problem.

Citat:
Tack för tipsen! Jag ska börja logga min aptit, skriva ner vilka datum jag mår bättre/sämre och vilka dagar jag kräks osv. Kanske leder till bättre insikter om min mage

Logga även vad du ätit. Då vad för typ av mat. Rött kött, vitt kött, gluten etc

Logga också hur dagen varit. Stress, något nytt som hänt, lugn dag etc.

Logga även om måltiderna har inträffat på normala/samma tider som vanligt.
Citera
2025-01-20, 12:56
Medlem
Vårdcentralen blir konstigare och konstigare tycker jag med
Åk till akuten
Så skickar dom remiss till vårdcentralen och tvingar dom ta hand om sig
Citera
2025-01-20, 12:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Har du migrän eller huvudvärk ?
Prova ipren eller treo.

Har man en stressad mage och kräks och mår illa är ipren och treo inte att rekommendera.

Jag tänker att du ska göra ett nytt försök med vårdcentralen. Be att få boka en tid för en hälsoundersökning lite längre fram. Det är en rimlig begäran. Då har du tid att samla tankarna och skriva ner allt. Så kan man börja bena i vad det är som inte är bra.

När man mår dåligt vill man gärna att det ska fixas på direkten men det tar lika lång tid att reda ut det som det gör att ha blivit så här.

Jag håller med om att vården är kaos Om man faller ner med ett hjärtstopp så får man bra och snabb hjälp. Men sånt här som är minst lika viktigt negligeras ofta. Du får stå på dig. Blir du inte nöjd byt vårdcentral.
Citera
2025-01-20, 12:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Vårdcentralen blir konstigare och konstigare tycker jag med
Åk till akuten
Så skickar dom remiss till vårdcentralen och tvingar dom ta hand om sig

Detta är inget ärende för akuten. Anledningen att det ser ut som det gör i vården idag är att personer hela tiden befinner sig på fel vårdnivå för att de inte får den hjälpen de behöver på rätt vårdnivå.
Citera
2025-01-20, 13:23
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Mod får flytta om tråd inte är på rätt ställe.

Hej hej alla på fb! Jag har sedan i somras haft problem med min aptit. I perioder har jag ätit nästan som normalt, och i perioder har jag knappt lyckats få i mig någonting. Då brukar jag även kräkas varje morgon och ha mycket problem med illamående och en ”konstig” känsla i magen.

Skitsamma, är inte här för att få en diagnos eller hjälp på mitt problem. För det hade jag nämligen hoppats på att vårdcentralen skulle.

Ringde idag, då jag denna helgen mått extremt dåligt. Knappt ätit något alls och kräkts varje morgon, oftast kräks jag då i två omgångar. Känner mig som en zombie då min hjärna inte får den energi den behöver. Kan inte ens titta på TV, huvudet hänger liksom inte med alls.

Det jag skrev i stycket ovanför berättade jag för hon som hade ringt upp mig på min bokade telefontid. Och då får jag till svars:
”Vi behandlar inte kräkningar här. Och du behöver inte träffa läkare bara pågrund av kräkningar i tre dagar.”

Hennes råd var att försöka äta flytande mat och att hoppas på att det går över. Hålla god handhygien.

Jag undrar, får en vårdcentral neka vård pågrund av kräkningar? Får en vårdcentral ”sortera” vilka symptom de väljer att behandla? Och är mina symptom (kräkningar i tre dagar sträck utan känd anledning) inte tillräckligt för att få tid med en läkare?
Vården i sverige är kass. Ringde själv vårdcentralen en gång och fick till svar "nej, vi har inga tider". Flyttade utomlands istället och här är det inga problem att boka tider på vårdcentralen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in