2025-01-20, 10:50
Medlem
Vården är överbelastad och svenskarna får ta smällen tyvärr.
Citera
2025-01-20, 11:00
Medlem
kalkryggars avatar
Eftersom du har haft problem med illamående i perioder sen i somras så undrar man om du har iakttagit mönster av några slag. Fundera på det och skriv ner det. Gå till några apotek och prata med den. Finner du någon trevlig och hjälpsam på ett apotek så är det ofta de kan väldigt mycket.

Lär dig om magen och vad olika saker gör och vad för olika saker du behöver. Du kan ha brister på olika saker. Något du givetvis vill ha tester gjorda inom sjukvården. Ring om någon vecka igen och säg att det inte går över. Säg att det är värre. Överdriv lite så du får en tid bokad.

Vården idag är tyvärr helt trasig. De vill inte ta emot människor längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag undrar lite över varför det i din berättelse framstår som om du haft detta problemet sedan i somras - men när sjuksköterskan pratade med dig handlar det om 3 dagar? Vad sade du till sjuksköterskan?

Det här fastnar jag också på. TS kan inte ha sagt så som hen säger att hen har sagt i trådstarten. För om det låter som att man mått illa och kräkts i tre dagar så förstår jag att sjukvården inte anser att man behöver komma in.
Citera
2025-01-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickAtchuz
Vården nekar hjälp hela tiden. Jag har själv haft sömnproblem och begärde att de skulle ta ett blodprov, mest för att känna mig trygg. Precis som du beskriver fick jag den där "zombie"-känslan, mådde illa på morgonen och var lite yr, även om jag inte spydde.

Jag kontaktade vårdcentralen, gick dit och pratade av mig. De lovade att återkomma med en tid för blodprov, men det tog hela 16 månader innan de ringde upp igen och frågade hur jag mådde. Vid det laget hade jag till och med hunnit glömma bort att jag sökt hjälp.

När jag väl fick en tid gick jag dit, men då fick jag återigen berätta om samma symtom för en ny läkare jag aldrig träffat tidigare. Läkaren var motvillig och verkade inte vilja göra några tester. Istället föreslog hen att jag skulle "gå hem, vila och ta Alvedon." Jag blev irriterad och tänkte: "Nu får det vara nog – jag har väntat i 16 månader för det här!"

Efter mycket tjat gick läkaren med på att ta blodprov, och det visade sig att jag hade extrem D-vitaminbrist – jag var i princip helt tömd. De skrev ut en starkare D-vitamindos än den som säljs på ICA. Jag hade ingen aning om att man kunde bli så trött och dåsig av att ha så låga nivåer av D-vitamin. Men hela processen, från att jag sökte hjälp tills jag fick behandling, tog nästan två år.

Sömnproblemen kvarstår dock. Jag har fortfarande inte fått någon tid eller något svar kring det, och jag misstänker att jag kanske får vänta 16 månader till innan de hör av sig igen.

Men du kan ju inte vänta på att dom ska höra av sig? Ring eller boka tid via 1177 för dina besvär och kräv att du vill ta blodprov för rubbet. Det gör jag ungefär en gång per år bara för att kolla så jag inte har brister. Stå på dig lite.
Citera
2025-01-20, 11:30
Medlem
Åk in till akuten och säg att du inte ätit på flera dagar och är så svag.

En kompis hade magproblem efter en Thailands resa och vårdcentralen fick han inte komma till.
Det var aggressiv canser. När han väl fick komma dit var der försent.
Ursäkta att jag skrämmer upp dig. Men för guds skull ligg på som fan och överdriv.
Citera
2025-01-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Men du kan ju inte vänta på att dom ska höra av sig? Ring eller boka tid via 1177 för dina besvär och kräv att du vill ta blodprov för rubbet. Det gör jag ungefär en gång per år bara för att kolla så jag inte har brister. Stå på dig lite.

Det fungerade inte på den vårdcentral där jag är inskriven, men till slut löste det sig. När jag nu behöver akut vård vänder jag mig istället till Falck, som har ett samarbete med företaget jag jobbar för. Många av läkarna på Falck har uttryckt att vårdcentralerna i landet är en katastrof. Det är vanligt att folk som inte ens behärskar svenska eller engelska tar emot patienter. Och den där frasen: "Gå hem och vila och ta en alvedon" verkar vara ett kännetecken för hur bristfällig svensk sjukvård har blivit.
Citera
2025-01-20, 11:38
Medlem
Har du migrän eller huvudvärk ?
Prova ipren eller treo.
Citera
2025-01-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Vården är överbelastad och svenskarna får ta smällen tyvärr.
Bullshit.
Dom är inte effektiva. Ska man få något löst måste man gå dit 4-5 gånger. Vet många som inte ens vill gå dit för dom bara pratar och drar enkla slutsatser.

Det finns undantag men dom börjar ha en hög ålder nu
Citera
2025-01-20, 11:45
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Åk in till akuten och säg att du inte ätit på flera dagar och är så svag.

En kompis hade magproblem efter en Thailands resa och vårdcentralen fick han inte komma till.
Det var aggressiv canser. När han väl fick komma dit var der försent.
Ursäkta att jag skrämmer upp dig. Men för guds skull ligg på som fan och överdriv.

Cancer är fan hopplöst att kolla tidigt utan tydliga symptom som blod i avföringen eller liknande. Vet inte hur många varianter av "han hade x(vanligt symptom för förkylning/diarre/influensa etc) och fick efter många besök veta att det var aggressiv cancer" jag läst i tidningen. I 99.9999% av alla fall där man känner något liknande är det en vanliga jävla sjukdom. Jag fattar folk är oroliga men skulle alla testas för cancer pga ont i magen så hade det varit stopp i ännu fler åratal pga köerna. Man får nog tyvärr bekosta privata undersökningar om man vill bli utredd i tid.
Citera
2025-01-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888
Mod får flytta om tråd inte är på rätt ställe.

Hej hej alla på fb! Jag har sedan i somras haft problem med min aptit. I perioder har jag ätit nästan som normalt, och i perioder har jag knappt lyckats få i mig någonting. Då brukar jag även kräkas varje morgon och ha mycket problem med illamående och en ”konstig” känsla i magen.

Skitsamma, är inte här för att få en diagnos eller hjälp på mitt problem. För det hade jag nämligen hoppats på att vårdcentralen skulle.

Ringde idag, då jag denna helgen mått extremt dåligt. Knappt ätit något alls och kräkts varje morgon, oftast kräks jag då i två omgångar. Känner mig som en zombie då min hjärna inte får den energi den behöver. Kan inte ens titta på TV, huvudet hänger liksom inte med alls.

Det jag skrev i stycket ovanför berättade jag för hon som hade ringt upp mig på min bokade telefontid. Och då får jag till svars:
”Vi behandlar inte kräkningar här. Och du behöver inte träffa läkare bara pågrund av kräkningar i tre dagar.”

Hennes råd var att försöka äta flytande mat och att hoppas på att det går över. Hålla god handhygien.

Jag undrar, får en vårdcentral neka vård pågrund av kräkningar? Får en vårdcentral ”sortera” vilka symptom de väljer att behandla? Och är mina symptom (kräkningar i tre dagar sträck utan känd anledning) inte tillräckligt för att få tid med en läkare?

Hon misstänkte säkert att du hade vinterkräksjuka, därav hennes kommentar. Ring till en annan vårdcentral och säg att du vill lista dig där. Beskriv dina symtom och boka en tid.
Citera
2025-01-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Eftersom du har haft problem med illamående i perioder sen i somras så undrar man om du har iakttagit mönster av några slag. Fundera på det och skriv ner det. Gå till några apotek och prata med den. Finner du någon trevlig och hjälpsam på ett apotek så är det ofta de kan väldigt mycket.

Lär dig om magen och vad olika saker gör och vad för olika saker du behöver. Du kan ha brister på olika saker. Något du givetvis vill ha tester gjorda inom sjukvården. Ring om någon vecka igen och säg att det inte går över. Säg att det är värre. Överdriv lite så du får en tid bokad.

Vården idag är tyvärr helt trasig. De vill inte ta emot människor längre.

Det här fastnar jag också på. TS kan inte ha sagt så som hen säger att hen har sagt i trådstarten. För om det låter som att man mått illa och kräkts i tre dagar så förstår jag att sjukvården inte anser att man behöver komma in.

Har svarat på det sista tidigare i tråden, ursäktar över att jag inte var tydligare med det i första inlägget.

Nu reagerade jag mest på sättet receptionisten pratade på. Hon sa alltså inte ”tre dagar är för lite, ge det lite tid och blir det inte bättre får du återkomma” utan hon sa ”vi behandlar inte kräkningar här.” Typ som att jag skulle fått samma svar även om jag kräkts i en eller två veckor. Blev nyfiken på om vårdcentralen får göra så.

Tack för tipsen! Jag ska börja logga min aptit, skriva ner vilka datum jag mår bättre/sämre och vilka dagar jag kräks osv. Kanske leder till bättre insikter om min mage
Citera
2025-01-20, 11:59
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888
Nej, man går väl till en vårdcentral för att bli undersökt? Eller det var iallafall därför jag ringde och hoppades få en tid, för att bli undersökt och då förhoppningsvis få reda på vad problemet är.

Precis. Men det är väldigt många som har hypokondri eller en fis på tvären. Man behöver inte gå till vårdcentral så fort man har lite ont.

Men... känner du att det inte lägger sig alls idag eller tills imorgon så är 1177 bra att ringa och prata av sig. Kanske dom drar en annan slutsats.
Citera
2025-01-20, 12:01
Medlem
Blaskas avatar
Tyvärr är det svårt att få tid hos vårdcentralen. Man får överdriva symptomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in