• 1
  • 2
2025-01-20, 09:42
Medlem
Mod får flytta om tråd inte är på rätt ställe.

Hej hej alla på fb! Jag har sedan i somras haft problem med min aptit. I perioder har jag ätit nästan som normalt, och i perioder har jag knappt lyckats få i mig någonting. Då brukar jag även kräkas varje morgon och ha mycket problem med illamående och en ”konstig” känsla i magen.

Skitsamma, är inte här för att få en diagnos eller hjälp på mitt problem. För det hade jag nämligen hoppats på att vårdcentralen skulle.

Ringde idag, då jag denna helgen mått extremt dåligt. Knappt ätit något alls och kräkts varje morgon, oftast kräks jag då i två omgångar. Känner mig som en zombie då min hjärna inte får den energi den behöver. Kan inte ens titta på TV, huvudet hänger liksom inte med alls.

Det jag skrev i stycket ovanför berättade jag för hon som hade ringt upp mig på min bokade telefontid. Och då får jag till svars:
”Vi behandlar inte kräkningar här. Och du behöver inte träffa läkare bara pågrund av kräkningar i tre dagar.”

Hennes råd var att försöka äta flytande mat och att hoppas på att det går över. Hålla god handhygien.

Jag undrar, får en vårdcentral neka vård pågrund av kräkningar? Får en vårdcentral ”sortera” vilka symptom de väljer att behandla? Och är mina symptom (kräkningar i tre dagar sträck utan känd anledning) inte tillräckligt för att få tid med en läkare?
Citera
2025-01-20, 09:51
Medlem
Vården nekar hjälp hela tiden. Jag har själv haft sömnproblem och begärde att de skulle ta ett blodprov, mest för att känna mig trygg. Precis som du beskriver fick jag den där "zombie"-känslan, mådde illa på morgonen och var lite yr, även om jag inte spydde.

Jag kontaktade vårdcentralen, gick dit och pratade av mig. De lovade att återkomma med en tid för blodprov, men det tog hela 16 månader innan de ringde upp igen och frågade hur jag mådde. Vid det laget hade jag till och med hunnit glömma bort att jag sökt hjälp.

När jag väl fick en tid gick jag dit, men då fick jag återigen berätta om samma symtom för en ny läkare jag aldrig träffat tidigare. Läkaren var motvillig och verkade inte vilja göra några tester. Istället föreslog hen att jag skulle "gå hem, vila och ta Alvedon." Jag blev irriterad och tänkte: "Nu får det vara nog – jag har väntat i 16 månader för det här!"

Efter mycket tjat gick läkaren med på att ta blodprov, och det visade sig att jag hade extrem D-vitaminbrist – jag var i princip helt tömd. De skrev ut en starkare D-vitamindos än den som säljs på ICA. Jag hade ingen aning om att man kunde bli så trött och dåsig av att ha så låga nivåer av D-vitamin. Men hela processen, från att jag sökte hjälp tills jag fick behandling, tog nästan två år.

Sömnproblemen kvarstår dock. Jag har fortfarande inte fått någon tid eller något svar kring det, och jag misstänker att jag kanske får vänta 16 månader till innan de hör av sig igen.
Citera
2025-01-20, 09:52
Medlem
Gingers avatar
https://www.1177.se/Kalmar-lan/sjukd...ch-krakningar/

Du får vänta några dagar till så kanske det ger sig.
Vad ska dom göra på vårdcentralen? Hålla handen och tycka synd om dig ?
Citera
2025-01-20, 09:55
Moderator
Maviels avatar
Jag undrar lite över varför det i din berättelse framstår som om du haft detta problemet sedan i somras - men när sjuksköterskan pratade med dig handlar det om 3 dagar? Vad sade du till sjuksköterskan?

Om du har haft nedsatt aptit sedan i somras och kräkt främst på morgonen så är det rimligt att erbjuda dig en tid men möjligen inte en akut tid då ditt problem är långvarigt.

Det låter ju lite som att du har en stressad mage.
Citera
2025-01-20, 09:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888

Hej hej alla på fb! Jag har sedan i somras haft problem med min aptit. I perioder har jag ätit nästan som normalt, och i perioder har jag knappt lyckats få i mig någonting. Då brukar jag även kräkas varje morgon och ha mycket problem med illamående och en ”konstig” känsla i magen.

Skitsamma, är inte här för att få en diagnos eller hjälp på mitt problem. För det hade jag nämligen hoppats på att vårdcentralen skulle.

Ringde idag, då jag denna helgen mått extremt dåligt. Knappt ätit något alls och kräkts varje morgon, oftast kräks jag då i två omgångar. Känner mig som en zombie då min hjärna inte får den energi den behöver. Kan inte ens titta på TV, huvudet hänger liksom inte med alls.

Det jag skrev i stycket ovanför berättade jag för hon som hade ringt upp mig på min bokade telefontid. Och då får jag till svars:
”Vi behandlar inte kräkningar här. Och du behöver inte träffa läkare bara pågrund av kräkningar i tre dagar.”

Hennes råd var att försöka äta flytande mat och att hoppas på att det går över. Hålla god handhygien.

Jag undrar, får en vårdcentral neka vård pågrund av kräkningar? Får en vårdcentral ”sortera” vilka symptom de väljer att behandla? Och är mina symptom (kräkningar i tre dagar sträck utan känd anledning) inte tillräckligt för att få tid med en läkare?

Du har uppenbart inte fört fram dina problem på ett korrekt sätt då du bara nämnt att du spytt i tre dagar och inte lagt tyngdpunkten på problemen sedan i somras och fram till nu.
Citera
2025-01-20, 09:56
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:

Tala med en läkare och be denne skriva ut lergigan till dig. Det kommer göra susen mot illamåendet jag lovar. Speciellt på morgonen när du vaknar tar du 25mg och inom några minuter kommer aptiten tillbaka och illamåendet att försvinna.
Citera
2025-01-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
https://www.1177.se/Kalmar-lan/sjukd...ch-krakningar/

Du får vänta några dagar till så kanske det ger sig.
Vad ska dom göra på vårdcentralen? Hålla handen och tycka synd om dig ?

Nej, man går väl till en vårdcentral för att bli undersökt? Eller det var iallafall därför jag ringde och hoppades få en tid, för att bli undersökt och då förhoppningsvis få reda på vad problemet är.
Citera
2025-01-20, 10:07
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:

Men som jag förstår det så verkar det inte vara dina kräkningar du behöver vård för, det låter mer som något psykiskt besvär . Då behöver man få hjälp med det i första hand så kommer nog kräkningar att till slut att upphöra .
Citera
2025-01-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Tala med en läkare och be denne skriva ut lergigan till dig. Det kommer göra susen mot illamåendet jag lovar. Speciellt på morgonen när du vaknar tar du 25mg och inom några minuter kommer aptiten tillbaka och illamåendet att försvinna.

Han får ju inte ens en tid bokad, idiot.
Citera
2025-01-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag undrar lite över varför det i din berättelse framstår som om du haft detta problemet sedan i somras - men när sjuksköterskan pratade med dig handlar det om 3 dagar? Vad sade du till sjuksköterskan?

Om du har haft nedsatt aptit sedan i somras och kräkt främst på morgonen så är det rimligt att erbjuda dig en tid men möjligen inte en akut tid då ditt problem är långvarigt.

Det låter ju lite som att du har en stressad mage.

Har varit inne på det där med stressad mage. Jag var inne på vårdcentralen i somras också när allt började. Då hade jag mildare symptom än de jag har nu (trots det fick jag tid samma dag, konstigt nog). Då lämnade jag urinprov som tydde på att jag hade urinvägsinfektion. Fick då antibiotika som tog bort allt. Ett tag.

Sen kom det tillbaka och då ringde jag igen. Då fick jag tips om ett receptfritt läkemedel som hjälper mot sura uppstötningar och halsbränna. Tog denna och det hjälpte, sen kom det tillbaka, tog igen, hjälpte… nu hjälper den inte längre.

Läkaren (eller hon i receptionen) nämnde att jag hade blivit rekommenderad det läkemedlet i somras, efter att ha kollat min journal. Hon föreslog att jag skulle ta den och ”ge det några dagar” trots att jag menade på att den inte hjälper denna gången. Så hon visste att jag haft problem sedan dess, då också eftersom jag sa att jag brukar ta den, och att den brukar hjälpa (även om symptomen kommer tillbaka efter några veckor).
Citera
2025-01-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men som jag förstår det så verkar det inte vara dina kräkningar du behöver vård för, det låter mer som något psykiskt besvär . Då behöver man få hjälp med det i första hand så kommer nog kräkningar att till slut att upphöra .

Vi misstänker att det är psykiskt. Men som sagt, hur kommer jag fram och får hjälp med det när jag blir avvisad såhär? Jag tyckte det var lite konstigt sagt, är ju som sagt inte kräkningarna i sig som är problemet, bara ett symptom på problemet.
Citera
2025-01-20, 10:27
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Vi misstänker att det är psykiskt. Men som sagt, hur kommer jag fram och får hjälp med det när jag blir avvisad såhär? Jag tyckte det var lite konstigt sagt, är ju som sagt inte kräkningarna i sig som är problemet, bara ett symptom på problemet.

Men ring eller skriv på 1177 att du mår dåligt och har psykiska besvär , sömnbesvär och så vidare . Bred på ordentligt . Då blir det något helt annat då måste dom hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in