2025-01-18, 15:17
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
H&M, KappAhl, Gina Tricot och Zara köper sina grejer i från samma fabriker.

Inom EU finns regler för nivåer av skitämnen i kläder och de varumärken du nämner har i sina intressen att följa reglerna. Inbillar man sig att skit man köper från Kina för tre öre är samma skit som säljs i våra butiker så har man fel. Visst att det kan vara samma fabriker men det är inte samma grejer och som sagt verkligen inte samma reglering av ämnen.
Citera
2025-01-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Inom EU finns regler för nivåer av skitämnen i kläder och de varumärken du nämner har i sina intressen att följa reglerna. Inbillar man sig att skit man köper från Kina för tre öre är samma skit som säljs i våra butiker så har man fel. Visst att det kan vara samma fabriker men det är inte samma grejer och som sagt verkligen inte samma reglering av ämnen.

Du tror verkligen det. Finns rapporter som säger samma för dem stora märken. Alla fast fashion kläder produceras från samma fabriker. Ingen skillnad, bara bättre paketerat. Kolla in youtubaren Will Lasry, går runt och pratar med klädfabriker i Kina och vilka kunder de har. En fabrik kan leverera till flera stora märken.
Citera
2025-01-18, 17:37
Medlem
Molekyl3ns avatar
Kanske skulle tvätta pingpongen först åtminstone!
Citera
2025-01-18, 17:46
Medlem
Det har alltid varit möjligt att reagera mot nya textilier. Jag fick eksem på hela underkroppen av svarta jeans från en helt vanlig kedja redan för 25 år sen, och både jag min man fick utslag när han bäddade med nya lakan utan att tvätta dem först (trots tillsägelse).

Textil i lager är vanligen behandlad med antimögelmedel som kan vara riktigt äcklig kemi, och sen har man så klart ämnena som använts vid färgning också.

Tvättar man inte får man skylla sig själv, men det är surt när man verkligen vill att brallorna ska vara supersvarta för redan efter en tvätt så ser de inte likadana ut. Det var det som fick mig att vara dum den gången för länge sen. Normalt tvättar jag alla kläder först och även maken lärde sig efter en omgång aggressiv urtikaria på hela kroppen att man inte vill sova i lakan direkt från butiken.
Citera
2025-01-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag tror att reportaget är fake och regeringen vill skapa en situation så att dom kan hindra folk från att handla.
Jag personligen handlar konstnärsmaterial och hantverksmaterial från Temu till en tredjedel av priset.i svenska butiker och skulle inte ha råd annars .
Klart regeringen vill att vi ska sluta handla billigt så man kan köpa dyrt i svenska butiker

Det är massa extra gifter och kemikalier i kinesiska färger och de du köper så du andas in skiten i dina lungor och förstör svensk natur.
Citera
2025-01-19, 08:39
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag tror att reportaget är fake och regeringen vill skapa en situation så att dom kan hindra folk från att handla.

Klart regeringen vill att vi ska sluta handla billigt så man kan köpa dyrt i svenska butiker

Du har helt rätt i att regeringen vill få stopp på handeln från kina bland privatpersoner, det ger inga skatteintäckter.
Organisationen Svensk handel gör även den vad den kan för att få folk att sluta handla från kina, de vill givetvis att handlarna i Sverige ska köpa från kina, lägga på 300% och sedan sälja till svenskarna.

Både Svensk handel och Regeringen har givetvis utmärka kontakter i media och därför blir vi nu bombade med negativa artiktlar om Temu och Shein.

Skulle inte bli förvånad om privatpersoners handel från kina stoppas politiskt, antingen inom Sverige eller EU.
Citera
2025-01-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...la-overkroppen

[b]

Temu, Shein..Dags att förbjuda skiten? Billigt men inte så billigt med utslag på kroppen va?
Vad sägs?

Man kan inte tvinga folk att duscha efter att de tränat
Citera
2025-01-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Du har helt rätt i att regeringen vill få stopp på handeln från kina bland privatpersoner, det ger inga skatteintäckter.
Organisationen Svensk handel gör även den vad den kan för att få folk att sluta handla från kina, de vill givetvis att handlarna i Sverige ska köpa från kina, lägga på 300% och sedan sälja till svenskarna.

Både Svensk handel och Regeringen har givetvis utmärka kontakter i media och därför blir vi nu bombade med negativa artiktlar om Temu och Shein.

Skulle inte bli förvånad om privatpersoners handel från kina stoppas politiskt, antingen inom Sverige eller EU.

Svensk Handel har definitivt ett intresse av att skydda sina medlemmar, och regeringen förlorar skatteintäkter när vi handlar direkt från lågprisplattformar som Temu och Shein.

Det är också viktigt att komma ihåg att många av dessa svenska företag själva importerar från Kina och sedan lägger på stora marginaler. Det blir nästan ironiskt när de försöker framställa direktimport som ett problem, när det egentligen bara är ett sätt att undvika mellanhänder och överpriser.

Att vi nu ser en våg av negativa artiklar i media är knappast en slump. Det känns som en koordinerad kampanj, där både regeringen och stora aktörer försöker styra våra konsumtionsvanor. Om det går så långt som att förbjuda privatpersoners handel från Kina, vore det ett enormt ingrepp och ett steg bakåt för fri handel. Vi borde kunna kräva en mer transparent debatt om dessa frågor, istället för att bli matade med vinklade artiklar.
Citera
2025-01-19, 16:16
Medlem
Jag kollade på en produkt på en kinesisk sajt där den kostade 240 sek. Här i Sverige ville företaget ha 1300 sek för exakt samma produkt.

Ni genier i den här tråden får gärna betala 1300 om ni vill men jag väljer 240.

Jag gillar inte heller att handla från kina men är så jääävla trött på ockerpriserna i Sverige.
Citera
2025-01-19, 16:20
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Jag kollade på en produkt på en kinesisk sajt där den kostade 240 sek. Här i Sverige ville företaget ha 1300 sek för exakt samma produkt.

Ni genier i den här tråden får gärna betala 1300 om ni vill men jag väljer 240.

Jag gillar inte heller att handla från kina men är så jääävla trött på ockerpriserna i Sverige.

Svensk handel vill gärna att deras medlemmar ska kunna fortsätta rövknulla Sveriges befolkning genom att själva köpa billigt från Kina och sälja dyrt i Sverige.
Bland annat därför drevet mot Temu och Shein går nu

Du har helt rätt, kinatillverkade saker säljs ofta till extrema överpriser i Sverige av handlarna.
Citera
2025-01-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Svensk handel vill gärna att deras medlemmar ska kunna fortsätta rövknulla Sveriges befolkning genom att själva köpa billigt från Kina och sälja dyrt i Sverige.
Bland annat därför drevet mot Temu och Shein går nu

Du har helt rätt, kinatillverkade saker säljs ofta till extrema överpriser i Sverige av handlarna.

Något som folk ofta glömmer eller rentav inte har vetskap om är att även om en produkt inte är "Made in China," finns det stor sannolikhet att materialet eller delarna som använts, som skruvar, komponenter, eller annat, ändå har sitt ursprung därifrån. Kina är en enorm aktör i de globala leveranskedjorna och tillverkar delar som används i produkter världen över, oavsett var de monteras.

Ett exempel på hur vissa företag hanterar ursprungsmärkning är italienska klädmärken, som till exempel Stone Island. Många av deras produkter tillverkas i Asien – inklusive tyg, sömnad och bearbetning – men själva slutmonteringen, som att sy på en patch eller en etikett, görs i Italien. Detta gör att de enligt lag kan märka produkten som "Made in Italy," trots att den största delen av produktionen har skett i Asien.

Det här är ett knep som används av flera märken för att kunna ta ut premiumpriser och samtidigt utnyttja billigare produktionskostnader. Det är ett exempel på hur globala leveranskedjor är mycket mer komplicerade än vad märkningen på en produkt ofta ger sken av. Man kan undra hur många andra märken som använder liknande metoder för att öka sina vinstmarginaler.

Nu vet jag inte exakt hur stor del av produktionen som fungerar så här, men det är en tanke som är värd att fundera över. Har någon mer insikt i det här? Det vore intressant att höra!
Senast redigerad av Hellasgarden 2025-01-20 kl. 10:11.
Citera
2025-01-20, 10:17
Medlem
Temuprylar ska man inte köpa men för att vara allvarlig har detta hänt mig med sportprylar från Intersport/Stadium samt Dressmanjeans några gånger också. Anledningen varit att jag glömt tvätta dem vilket jag känner till inte är rekommendabelt, så inget behov att göra det till en skandal i kvällspressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in