Citat:
Ursprungligen postat av
Whatelseshouldi
Haha okej, jag ska vara tydlig nu
1. Jag ÄR bipolär. Men har jag också börjat ta medicin för.
2. Jag kan absolut prova byta adhd-medicin men varför blir jag såhär även dom dagarna när jag har hoppat över CS om det är den som är problemet?
Okej.
Vad äter du mer för mediciner?
Jag vet ärligt talat inte. Jag är läkemedelsallergiker och gissade att även du var det. Vården klarar inte av så komplicerade frågor som att människor reagerar olika och att en patient inte är en klon av alla andra patienter.
När jag möter vården så kan jag inte begripa hur de ens klarade av att förstå genetik och ärftlighetslära när de nu tror att alla är samma lika och mediciner är universialmedel som funkar på de flesta mot det mesta.
När det gäller bipoläritet så är det en sjukdom som påverkar metabolismen vad jag förstått.
Generna vid adhd, bipolär sjukdom och schizofreni är snarlika.
https://nyheter.ki.se/gemensamma-gen...ipolar-sjukdom
Citat:
I studien ingick 61 187 personer med diagnosen ADHD och deras släktingar. Resultaten visade att personer med ADHD-diagnos själva hade ökad risk för både schizofreni och bipolär sjukdom. Dessutom var det vanligare att individer med ADHD hade nära släktingar (föräldrar, barn, helsyskon) med schizofreni och bipolär sjukdom. Den förhöjda risken var ungefär hälften så stor hos halvsyskon.
Medicin är verkligen inte mitt område men ja, det lät på TS som om du reagerade på adhd medicinering av långtidsverkande art.
Att du blir rastlös är antingen för att medicinerna går ur eller för att de triggar din bipoläritet.
Själv blir jag bara lite mer "hyper" av sömnbrist men första gången jag provade adhd medicin så blev jag det när de gick ur kroppen. Jag tror inte att någon kan se på mig eller märker när jag tar medicin eller inte men däremot när jag inte sover.
Skenande vilopuls etcetera är iallafall att du inte tål centralstimulerande oavbrutet i kroppen om det börjar sent och när kroppen ska bryta ner det. Har du kollat blodtrycket och hur mycket det ändras från intag till 4 timmar senare och sedan efter 8 timmar?
Hur mycket kaffe dricker du?
Är du säker på att du känner exakt lika när du inte tagit CS mot när du har gjort det?
Att bli hyperaktiv mot kvällen kan annars kanske vara ett symptom från din bipoläritet?