• 1
  • 2
2025-01-17, 01:09
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Har problem med att varva ner på kvällarna och skulle vilja ha råd, vad kan man göra för att lugna ner sig när man går på högvarv och inte kan stänga av sitt jävla kaos? Min kropp beter sig som att jag är akut nervös för nånting, darrig och kan inte sitta still, skenande puls, rastlös så in i h-vete.
Blir såhär varje kväll istället för att bli trött som en normal människa och det resulterar i många vakna nätter.
Brukar vanligtvis ta tabletter för det här men tänker sluta med det. Gymma funkar lite men inte hela vägen. Det slår snabbt uppåt igen.
Börjar bli påfrestande och psykiskt utmattande. Vad göra? Inget jag provar funkar.
Citera
2025-01-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Har problem med att varva ner på kvällarna och skulle vilja ha råd, vad kan man göra för att lugna ner sig när man går på högvarv och inte kan stänga av sitt jävla kaos? Min kropp beter sig som att jag är akut nervös för nånting, darrig och kan inte sitta still, skenande puls, rastlös så in i h-vete.
Blir såhär varje kväll istället för att bli trött som en normal människa och det resulterar i många vakna nätter.
Brukar vanligtvis ta tabletter för det här men tänker sluta med det. Gymma funkar lite men inte hela vägen. Det slår snabbt uppåt igen.
Börjar bli påfrestande och psykiskt utmattande. Vad göra? Inget jag provar funkar.
Äter du mediciner eller dricker mycket koffein?
Citera
2025-01-17, 01:13
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Äter du mediciner eller dricker mycket koffein?

Ja och ja men inte på kvällen
Citera
2025-01-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ja och ja men inte på kvällen
Har du ADHD?

Ändrar frågan.
Äter du centralstimulerande mediciner eller antidepressiva?
Citera
2025-01-17, 01:20
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Har du ADHD?

Ändrar frågan.
Äter du centralstimulerande mediciner eller antidepressiva?

CS ja, och det verkar bli värre när den går ur
Citera
2025-01-17, 01:32
Medlem
Citat:
CS ja, och det verkar bli värre när den går ur
Ja exakt.

Din kropp bryter inte ner de långtidsverkande läkemedlen som den "ska" och du behöver omedelbart byta mot korttidsverkande Medikenet, Ritalin, Metanef.

Se det positivt. Det andra alternativet hade varit att du var biolär men du tål "bara" inte adhd-medicinerna.

Läkarkåren verkar helt oförstående inför det här problemet så du måste kanske bråka om det.

När jag säger omedelbart skojar jag inte. Det kan bli allvarligare än att pulsen drar iväg etcetera.
Citera
2025-01-17, 01:43
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ja exakt.

Din kropp bryter inte ner de långtidsverkande läkemedlen som den "ska" och du behöver omedelbart byta mot korttidsverkande Medikenet, Ritalin, Metanef.

Se det positivt. Det andra alternativet hade varit att du var biolär men du tål "bara" inte adhd-medicinerna.

Läkarkåren verkar helt oförstående inför det här problemet så du måste kanske bråka om det.

När jag säger omedelbart skojar jag inte. Det kan bli allvarligare än att pulsen drar iväg etcetera.

Haha okej, jag ska vara tydlig nu

1. Jag ÄR bipolär. Men har jag också börjat ta medicin för.

2. Jag kan absolut prova byta adhd-medicin men varför blir jag såhär även dom dagarna när jag har hoppat över CS om det är den som är problemet?
Citera
2025-01-17, 02:05
Medlem
Citat:
Haha okej, jag ska vara tydlig nu

1. Jag ÄR bipolär. Men har jag också börjat ta medicin för.

2. Jag kan absolut prova byta adhd-medicin men varför blir jag såhär även dom dagarna när jag har hoppat över CS om det är den som är problemet?
Okej.

Vad äter du mer för mediciner?

Jag vet ärligt talat inte. Jag är läkemedelsallergiker och gissade att även du var det. Vården klarar inte av så komplicerade frågor som att människor reagerar olika och att en patient inte är en klon av alla andra patienter.

När jag möter vården så kan jag inte begripa hur de ens klarade av att förstå genetik och ärftlighetslära när de nu tror att alla är samma lika och mediciner är universialmedel som funkar på de flesta mot det mesta.

När det gäller bipoläritet så är det en sjukdom som påverkar metabolismen vad jag förstått.

Generna vid adhd, bipolär sjukdom och schizofreni är snarlika.

https://nyheter.ki.se/gemensamma-gen...ipolar-sjukdom

Citat:
I studien ingick 61 187 personer med diagnosen ADHD och deras släktingar. Resultaten visade att personer med ADHD-diagnos själva hade ökad risk för både schizofreni och bipolär sjukdom. Dessutom var det vanligare att individer med ADHD hade nära släktingar (föräldrar, barn, helsyskon) med schizofreni och bipolär sjukdom. Den förhöjda risken var ungefär hälften så stor hos halvsyskon.

Medicin är verkligen inte mitt område men ja, det lät på TS som om du reagerade på adhd medicinering av långtidsverkande art.

Att du blir rastlös är antingen för att medicinerna går ur eller för att de triggar din bipoläritet.

Själv blir jag bara lite mer "hyper" av sömnbrist men första gången jag provade adhd medicin så blev jag det när de gick ur kroppen. Jag tror inte att någon kan se på mig eller märker när jag tar medicin eller inte men däremot när jag inte sover.

Skenande vilopuls etcetera är iallafall att du inte tål centralstimulerande oavbrutet i kroppen om det börjar sent och när kroppen ska bryta ner det. Har du kollat blodtrycket och hur mycket det ändras från intag till 4 timmar senare och sedan efter 8 timmar?

Hur mycket kaffe dricker du?
Är du säker på att du känner exakt lika när du inte tagit CS mot när du har gjort det?

Att bli hyperaktiv mot kvällen kan annars kanske vara ett symptom från din bipoläritet?
Citera
2025-01-17, 02:12
Medlem
hockexs avatar
Långa promenader och långsam läsning brukar göra susen för min del. Promenaden lugnar nerverna och läsningen sänker tempot.

Men det allra bästa är att du är mer självmedveten om nuet, så fort du stressar eller håller på försöker du omedelbart ta det lugnt och avbryter stressmomentet.

Med tiden blir det bätte
Citera
2025-01-17, 02:35
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Okej.

Vad äter du mer för mediciner?

Jag vet ärligt talat inte. Jag är läkemedelsallergiker och gissade att även du var det. Vården klarar inte av så komplicerade frågor som att människor reagerar olika och att en patient inte är en klon av alla andra patienter.

När jag möter vården så kan jag inte begripa hur de ens klarade av att förstå genetik och ärftlighetslära när de nu tror att alla är samma lika och mediciner är universialmedel som funkar på de flesta mot det mesta.

När det gäller bipoläritet så är det en sjukdom som påverkar metabolismen vad jag förstått.

Generna vid adhd, bipolär sjukdom och schizofreni är snarlika.

https://nyheter.ki.se/gemensamma-gen...ipolar-sjukdom

Medicin är verkligen inte mitt område men ja, det lät på TS som om du reagerade på adhd medicinering av långtidsverkande art.

Att du blir rastlös är antingen för att medicinerna går ur eller för att de triggar din bipoläritet.

Själv blir jag bara lite mer "hyper" av sömnbrist men första gången jag provade adhd medicin så blev jag det när de gick ur kroppen. Jag tror inte att någon kan se på mig eller märker när jag tar medicin eller inte men däremot när jag inte sover.

Skenande vilopuls etcetera är iallafall att du inte tål centralstimulerande oavbrutet i kroppen om det börjar sent och när kroppen ska bryta ner det. Har du kollat blodtrycket och hur mycket det ändras från intag till 4 timmar senare och sedan efter 8 timmar?

Hur mycket kaffe dricker du?
Är du säker på att du känner exakt lika när du inte tagit CS mot när du har gjort det?

Att bli hyperaktiv mot kvällen kan annars kanske vara ett symptom från din bipoläritet?

Låg dos Litium är det jag har utöver CS. Har också benzo och Quetiapine vid behov men både jag själv och min läkare säger att det är dags att sluta med benzon så den tänker jag inte landa kvällarna med längre. Letar efter nåt annat att göra istället. Ny rutin.
Min läkare har inga problem att låta mig prova fram vad som funkar, han snarare uppmuntrar det. Det är bara benzon som ska bort som sagt.

Jag tycker att jag dricker normala mängder kaffe och försöker komma ihåg att inte dricka för sent. Snittar väl tre koppar mellan 9 och 15 kanske.

Ja jag har varit såhär även när jag inte tagit CS men det känns som det är värre när jag tagit det.

Nej jag har inte kollat blodtrycket så ofta men när jag gör det är det inom ramarna.

Du skrev mycket nu så ursäkta om jag inte svarar på allt, jag är som sagt inte så sansad för tillfället. Svårt att koncentrera mig.
Citera
2025-01-17, 02:40
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Långa promenader och långsam läsning brukar göra susen för min del. Promenaden lugnar nerverna och läsningen sänker tempot.

Men det allra bästa är att du är mer självmedveten om nuet, så fort du stressar eller håller på försöker du omedelbart ta det lugnt och avbryter stressmomentet.

Med tiden blir det bätte

Bor du på landet? Jag tänker att långa promenader är trevligare där än där jag bor. Det är inte så avslappnande att driva runt mitt i Stockholm. Visst jag kan ta bilen nånstans men det pallar jag inte varje kväll.
Jag önskar att jag kunde läsa! Det verkar mysigt. Men koncentrationen....
Citera
2025-01-17, 02:49
Medlem
Citat:
Låg dos Litium är det jag har utöver CS. Har också benzo och Quetiapine vid behov men både jag själv och min läkare säger att det är dags att sluta med benzon så den tänker jag inte landa kvällarna med längre. Letar efter nåt annat att göra istället. Ny rutin.
Min läkare har inga problem att låta mig prova fram vad som funkar, han snarare uppmuntrar det. Det är bara benzon som ska bort som sagt.

Jag tycker att jag dricker normala mängder kaffe och försöker komma ihåg att inte dricka för sent. Snittar väl tre koppar mellan 9 och 15 kanske.

Ja jag har varit såhär även när jag inte tagit CS men det känns som det är värre när jag tagit det.

Nej jag har inte kollat blodtrycket så ofta men när jag gör det är det inom ramarna.

Du skrev mycket nu så ursäkta om jag inte svarar på allt, jag är som sagt inte så sansad för tillfället. Svårt att koncentrera mig.
Det kan vara benzon också men jag tippar på att det ändå är centralstimulerande och att du äter för låg dos läkemedel för din bipoläritet.

Jag är exempelvis extremt trött och sliten nu när klockan är så här mycket trots att jag senast sent ikväll tog centralstimulerande läkemedel.

Jag har grova sömnproblem men är inte pigg nu ochintealls när jag är vaken ett dygn i sträck. Går jag och sover så sover jag kanske 12-14 timmar och det verkar som om sömnen påverkas negativt av CS. Att jag sover längre dvs.

Vi har alltså inte samma problem. Jag vill ändå att du plockar bort din medicin och provar ut korttidsverkande ganska omgående.

https://www.neurologiisverige.se/hog...ykos-och-mani/

Citat:
Viktiga fakta:

Höga doser av ADHD-mediciner kan öka risken för psykos eller mani fem gånger.

81 % av psykos- eller manifallen kunde ha förhindrats med lägre doser.

Metylfenidat (Ritalin) visade inte en liknande ökning av risken för psykos

Förresten så kan du ta en låg dos Quetiapine på kvällen utan problem om du ändå har det hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in