• 1
  • 2
2025-01-16, 20:49
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Antagligen - ja helt säkert - är jag psykologiskt funtad på ett annat vis än de flesta medelsvensson. Men SNÄLLA hjälp mig att förstå den här extrema paranoian som råder över att folk ska bli rädda för krig? Jag förstår verkligen inte vad det handlar om!!!

Nämn en konkret sak, eller gärna tre, som faktiskt kan hända och som är negativt om folk i Sverige blir rejält oroliga för ett krig på svensk mark i någorlunda närtid.

Jag kämpar hårr för att förstå hur andra människor funkar... när jag blir "rädd" för krig (jag känner oftast inte rädsla utan bara ett adrenalinpåslag vilket innebär skärpt fokus) då händer följande saker med mig som enbart är positiva:

* Jag börjar fundera på att bunkra fler varor. Var väldigt aktiv under plandemin med ett helt förråd fylkt av torrvaror och konserver, men de senaste 3 åren har jag slarvat på ett närmast oförlåtligt vis.

Trots svag ekonomi tänker jag alltså på att börja prioritera att köpa torrvaror framför t ex kläder. Det är väl jättebra att tånka så???

* Uppdaterar mina kunskaper i pistolskytte och ser till att ha några smidiga vapen till hands. Inget avancerat över huvud taget, utan mest någon liten kniv etc som kan inräknas i kategorin "basic prepping för icke-idioter". Tänker lite värsta scenario och utgår från det.

* Ser över mitt förråd av filtar och varma kläder.

* Ser till att vara bättre förberedd för strömavbrott. Införskaffar lite extra värmeljus, fotogenlampa, t-röd, ficklampa etc - med andra ord, bara det som står i "Om kriget eller krisen kommer"!

* Gör upp en katastrofplan för familjen som bor en bit bort. Var ses vi om mobilnätet stängs ner? Osv.

* Funderar över mer hållbar matförsörjning, såsom att köpa 2 st kaniner & därmed få gratis kött livet ut 🙂

Kort sagt, jag blir smartare och prioriterar bättre! Men ni normala människor, vad händer med er om ni blir rädda för krig? Slutar ni fungera då eller vad?

Och framförallt, vad är ni rädda ska hända om folk börjar bli rädda: kommer de springa långsammare i hamsterhjulet? Sjukskriva sig pga av ångest? Varför tror alla att det är "farligt" att vara rädd? Ärligt talat så kan jag inte tänka mig att det är farligt eller skadligt för det svenska samhället, men motbevisa mig gärna!

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-16 kl. 20:53.
Citera
2025-01-16, 20:58
Medlem
slagskotts avatar
Du verkar inte vara krigsplacerad så om du inte faktisk SKAL kriga så vet jag inte om du förstår vad krig innebär för de som faktiskt kommer stirra ryssen i vitögat och sannolikt kommer att dö.

Det mest hemska för dig kan nog bli när du blir av med strömmen så att du inte kan spela fifa på playstation längre.

Du kan få en konkret sak: Mina släktingar dör, en ryss våldtar och döda min fru och barn men till sist kanske jag får halsen avskuren

det låter inte skrämmande?
Citera
2025-01-16, 21:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Antagligen - ja helt säkert - är jag psykologiskt funtad på ett annat vis än de flesta medelsvensson. Men SNÄLLA hjälp mig att förstå den här extrema paranoian som råder över att folk ska bli rädda för krig? Jag förstår verkligen inte vad det handlar om!!!

Nämn en konkret sak, eller gärna tre, som faktiskt kan hända och som är negativt om folk i Sverige blir rejält oroliga för ett krig på svensk mark i någorlunda närtid.

Folk köper upp allt toapapper, folk hamstrar konserver. eventuellt kan det bli en bankrusning för att ta ut kontanter, skulle elnätet släckas ned är vi väldigt sårbara då folk vanligen inte har något annat betalningsmedel än kort och swish.
Tror dock svenska pengar blir relativt värdelösa, är nog dollar, euro eller guld som gäller om det kommer till kontantbetalningar. Konserver och kontanter är nog bra att ha, även sprit. Tobak är det ju inte så många som nyttjar numera annat än något kemiskt vitt snus som smakar godis.
Citera
2025-01-17, 01:13
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Du verkar inte vara krigsplacerad så om du inte faktisk SKAL kriga så vet jag inte om du förstår vad krig innebär för de som faktiskt kommer stirra ryssen i vitögat och sannolikt kommer att dö.

Det mest hemska för dig kan nog bli när du blir av med strömmen så att du inte kan spela fifa på playstation längre.

Du kan få en konkret sak: Mina släktingar dör, en ryss våldtar och döda min fru och barn men till sist kanske jag får halsen avskuren

Det verkar som du svarat på frågan "varför blir folk rädda för krig?"

Läste du ens trådstarten?
Citera
2025-01-17, 06:28
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Folk köper upp allt toapapper, folk hamstrar konserver. eventuellt kan det bli en bankrusning för att ta ut kontanter, skulle elnätet släckas ned är vi väldigt sårbara då folk vanligen inte har något annat betalningsmedel än kort och swish.
Tror dock svenska pengar blir relativt värdelösa, är nog dollar, euro eller guld som gäller om det kommer till kontantbetalningar. Konserver och kontanter är nog bra att ha, även sprit. Tobak är det ju inte så många som nyttjar numera annat än något kemiskt vitt snus som smakar godis.

Men sedan NÄR är det negativt att köpa saker, då tillverkar ju företagen bara mer grejer och får ökade vinster..?

Skräcken för tomma toapappershyllor känns extremt irrationell:

1. Om toapappret - mot förmodan - tar slut kan man faktiskt använda handdukar och vatten en tid. Araberna klarar sig fint utan skethuspapper 🙂

2. I grunden bottnar sig "toapappers-skräcken" i att folk inte fattar varför toapappret tar slut så snabbt. Det beror på att toapapper är mycket skrymmande jämfört med andra varor - ett pack toapapper är bra mycket större än en burk tonfisk, därför kan man givetvis inte ha samma volymer i lager.

Toapapper är de facto den största varan som finns på ICA, förutom dammsugare och det köper man kanske inte lika ofta? Dessutom är skethuspapper den enda varan som precis alla medborgare i Sverige använder - flera gånger per dag också! Och så undrar folk varför den tar slut

Toapapper är alltså en "unik" vara som försvinner snabbt från hyllorna. Att folk inte förstår detta och tänker märkliga, irationella saker gällande toapapper, visar hur irrationell svensken är i sitt tänkare överlag. Detta oroar mig. Hur ska man överleva om man inte föratår en sån enkel grej?

3. Varför uppmanar regeringen oss att bunkra varor om det skulle vara dåligt? Jag lovar att det inte är dåligt att ha ett lager av mat hemma tvärtom, det är bra.

4. Om folk är oroliga för krig under flera års tid - som nu - kan man hoppas att vi hamstrar långsammare och därmed inte tömmer hyllorna i panik.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-01-17 kl. 06:34.
Citera
2025-01-17, 06:30
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:

Jo det är klart att det är skrämmande med krig. Vapnen är inte för att skydda mig från ryssen i första hand, även om det händer att även civila drabbas i krig, utan för att överleva i en hård värld.

Men äterigen, vad händer om folk blir radda? Du svarade ju inte ens på trådstartens huvudfråga.
Citera
2025-01-17, 21:37
Medlem
Är man rädd för tex. kriget, så mår man inte psykiskt bra. Man sover dåligt, äter dåligt, kan inte slappna av, blir allmänt irriterad, kan inte koncentrera sig på det som behövs, utan tankarna är någon annanstans. Det är lätt att göra allvarliga fel, som man inte skulle göra annars. Tänk någon i trafiken, som blinkar åt höger, men styr åt vänster. Eller en sjuksköterska som injicerar insulin till fel patient. En genomtrött förälder som inte orkar med sitt barns gnällande, och slår henne. Folk som tar till alkohol, för att "stressa av", och blir våldsamma. Det finns många negativa saker, som skulle kunna hända om folk var konstant rädda för något. Och tänk då situationen om de flesta i samhället skulle vara rädda. Det skulle ingen normal människa önska sig.
Citera
2025-01-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll

.
1, Folk som har råd och möjlighet emigrerar i stor skala och tar med sig sitt kapital, humant eller i pengar.
2. Utländska investeringar i Sverige avstannar och investeringar i verksamheter överlag.
3. Bostadsmarknaden kollapsar.
Citera
2025-01-18, 10:58
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:

Vänd på det; du får chansen att försvara Sverige och avsluta några ryssar. Tycker du inte att det vore värt att se till att det kostar ryssarna liv också?
Citera
2025-01-18, 11:38
Avstängd
I mina ögon är det helt okej att vara rädda för ett krig, men problemet är vad folk gör i sin rädsla. Vilka beslut man tar, vilka åtgärder som tas.

Allra värst blir det när man i sin rädsla börjar slicka röven på den man är rädd för.
Citera
2025-01-18, 16:29
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I mina ögon är det helt okej att vara rädda för ett krig, men problemet är vad folk gör i sin rädsla. Vilka beslut man tar, vilka åtgärder som tas.

Allra värst blir det när man i sin rädsla börjar slicka röven på den man är rädd för.

Point taken. Men är inte det ett hyfsat intelligent beteende, jämfört att stampa på den som är större och starkare (AKA Ryssland) och därmed provocera fram en kärnvapenattack?
Citera
2025-01-18, 16:30
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
1, Folk som har råd och möjlighet emigrerar i stor skala och tar med sig sitt kapital, humant eller i pengar.
2. Utländska investeringar i Sverige avstannar och investeringar i verksamheter överlag.
3. Bostadsmarknaden kollapsar.

De två första köper jag. Och du menar att bostadsmarknaden kollapsar för att folk emigrerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in