• 1
  • 2
2025-01-15, 18:24
Medlem
Ska bjuda några på detta med hasselbackare osv men hur gör jag bäst med köttet?
Räknar 200g per person.
Ska man göra sous vide av en hel bit, typ 800g hyffsat jämn eller 4 bitar i varsin vakumpåse?
Hur hade ni gjort?
Hittils har jag alltid gjort tournedos och inte hel bit men nu är jag osäker.
Vitlök/salt/peppar/rosmarin/olvolja åker ner i påsen
Citera
2025-01-15, 18:51
Medlem
peterZiipens avatar
Personligen hade jag gjort en helbit.
- Enklare
- Uppläggning blir enligt mig mycket vackrare, men det är väl en smaksak
Citera
2025-01-15, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Räknar 200g per person.
Ska man göra sous vide av en hel bit, typ 800g hyffsat jämn eller 4 bitar i varsin vakumpåse?
Hur hade ni gjort?

Du kan också dela biten i 4 och ge dem en rejält fin stekyta i het panna några timmar före dina gäster kommer. Givetvis öser du med smör, vitlök och timjan på slutet.

Sen kör du in dem i ugnen med en termometer när dina gäster anländer, så slipper du stå och steka och greja. Beroende på hur du vill servera så tar du ut dem vid t.ex. 48 grader och låter dem vila 5 minuter så kommer temperaturen upp till ca 55 grader.

Sous vide är mer för restauranger där de kan ge en fin stekytan när de får beställningen och så kommer maten ut några minuter snabbare.
Citera
2025-01-15, 19:15
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Räknar 200g per person.
Hur hade ni gjort?

Kör bara på hel bit i sous vide så det är ju mitt råd .
Blir alltid bra och saftigare än portionera .
Citera
2025-01-15, 19:24
Medlem
Charlie-Whites avatar
Hel bit
Citera
2025-01-15, 19:43
Medlem
Full-Retards avatar
Det korta svaret är att det inte spelar någon roll om du gör den hel eller i bitar, om du kör tillräckligt länge, typ 2-3 timmar.
Citera
2025-01-15, 20:14
Medlem
Då styckar jag hel bit 800g
Brukar köra tournedous (200g) 56.5 grader 90 minuter, samma för 800g eller låta ligga 30 minuter till?
Citera
2025-01-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Sous vide, ett nytt prettoord efter den där jävla pullade porken. Vad kommer härnäst tro?
Sous vide var inne för tjugofem år sedan, och nu är det här igen. Vi kommer få se det krylla av vaccare och specialgrytor nu när alla amatörkockar vill se något nytt efter airfryern. Och det kommer även att finnas i kockprogrammen (tillverkare och leverantörer sponsrar).

Ibland är jag faktiskt konservativ, som när det gäller matlagning. Det är sällan det kommer något riktigt nytt under solen, och jag vill inte ha fler saker i mina köksskåp.

Till ts: Krydda med mycket grovmalen peppar (och salt). Skiva tjockt, och stek. Medan köttet lugnar sig gör du en sås med köttsky och grädde.

Klassiskt blir alltid rätt. Om du nu inte vara vill visa dina nya och fina plastpåsar till vaccen
Citera
2025-01-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det korta svaret är att det inte spelar någon roll om du gör den hel eller i bitar, om du kör tillräckligt länge, typ 2-3 timmar.
Läst på flera ställe att 90 minuter for tournedous var rek men det kanske är för lite?
För 800g tänkte jag mig 2+ timmar
Citera
2025-01-15, 20:32
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Läst på flera ställe att 90 minuter for tournedous var rek men det kanske är för lite?
För 800g tänkte jag mig 2+ timmar

Ang oxfile så handlar sous vide endast genom att tempa köttet rätt igenom till önskad temperatur. Visst att det blir mörare ju längre man kör men om köttet har bra kvalitet så är detta absolut inte nödvändigt. Min uppskattning på 2-3 timmar är beroende på köttbitens storlek.
Citera
2025-01-15, 21:20
Medlem
Lyssna på råden om stekpanna. Oxfilé är så mört ändå, så stoppar man det i sous viden och inte hittar exakt rätt med temp och tid så smakar det lever istället. Stektermometern, stekpannan och möjligen ugn är maxantal redskap du behöver.
Citera
2025-01-15, 21:42
Medlem
jugbandbluess avatar
+1 på tournedos i stekpanna. ätit alla möjliga varianter av oxfilé och landat i att enklast är godast. stek hårt och snabbt, fem centimeter tjocka, endast salt och peppar. vitlökssmör upptill. personligen gillar jag vit sparris som tillbehör, potatisen varierar jag. hasselback låter utmärkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in