Citat:
Ursprungligen postat av
andy2132
Så är det nog rätt i att det blir för mycket. Tillslut glömmer man bort vad matlagning handlar om. Har också en fritös men det är så dumt eftersom att du får upp värmen fortare på spisen och kan variera storlek på kärlet. Köpte en en kastrull enbart för pasta. Det är två av alla saker jag inte borde ha köpt. Min maskin till degar håller jag högt, den är från 1954. Nu mera så är det viktigt för mig att hitta det genuina i matlagningen och det historiska perspektivet. Har svängt från fransk matlagning till italienskt där fokus ligger på råvarorna och inte tekniken i stor del. Det sjuka är att jag hade allt man behöver i ett kök plus mycket till men inte en riktigt bra kniv för att det inte var en prioritering bland alla anda verktyg. Nu skulle jag satsats på basverktygen av bra kvalité.
Finns mycket gott man kan göra med pulled pork men vill du göra något utöver den vanliga tacosen så pröva Jonas Crambys carnitas. Dum som jag är så köpte jag en multicooker för det ändamålet
Med det sagt så den som vill använda Sous vide eller pröva det så gör det. Det var i någon mening en revolution att använda den och det går att göra underverk.
Min är inte så gammal men inte så långt ifrån, men den har en medioker konstruktion som inte knådar bra utan man är där och mest hela tiden hjälper till.
Det är någon konstig variant som inte är degkrokar.
Har en pastagryta, men använder den inte ofta till detta, utan mer när jag gör storkok.
För grytan i sig är bra, fin tjock botten och stor.
Själv hoppar jag runt i många länder, flera i Europa och flera i Asien.
Carnitas har jag gjort och den varianten med kanel och apelsin, som sjudas i ister, gott som attan
Just detta med sous vide, det har jag tänkt på skaffa mig många ggr, men som sagt vad aldrig blivit av.
Och misstänker jag inte kommer köpa någon heller, och skulle jag försöka skulle jag nog göra det på annat vis än en mer exakt maskin.
Dock fann jag det inlägget att det kallades för pretto och när det helt uppenbarligen ger något andra metoder inte klarar av att göra med köttet eller fisken, som rätt komiskt.
Vet att vi hade exakt samma diskussion om pulled pork för ett par år sedan, och det komiska där var att när alla började göra det.
Ja, då började jag göra den mindre, hade ju gjort rätt många.
Men gillar den fortfarande, och kör jag en bit, så brukar jag äta den på olika sätt, som sås och potatis en dag, ris och sås annan, och tredje en fusk variant av carnitas och steker upp pulled porken och kan äta den med ris och sås eller i tortillas.
har aldrig vågat köpa en i affären som är färdig, för jag är rädd att jag skulle bli svårt besviken.
Och ja, sen är vi tillbaka hur sjukligt enkelt det är att göra en egen pulled pork igen.