2025-01-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
.
Till ts: Krydda med mycket grovmalen peppar (och salt). Skiva tjockt, och stek. Medan köttet lugnar sig gör du en sås med köttsky och grädde.

Klassiskt blir alltid rätt. Om du nu inte vara vill visa dina nya och fina plastpåsar till vaccen
Peppar efter stekning.
Stekt peppar blir beskt.
Tycker jag.
Citera
2025-01-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Dela och stek bitarna i mycket varm panna. Häll i lite konjak och tänd på - ser bra ut och blir perfekt! Brukar lägga en handduk över handen/armen om det skvätter. Krydda med svartpeppar och salt. Träna gärna innan utomhus på grillen med en bit falukorv så du vet hur mycket det brinner… Sista tipset: Stäng av brandvarnaren…
Flambera alltså👨‍🍳
Citera
2025-01-16, 07:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Sous vide, ett nytt prettoord efter den där jävla pullade porken. Vad kommer härnäst tro?
Sous vide är bara en beskrivning hur du tillagar köttet och att det får en viss "konsistens" pga den låga tempen, och vad som skulle vara pretto vet jag inte.
Dock så är vissa pretto om sous vide, som på alla annan mat.

Pulled pork är ju bara en maträtt som är tillagad på låg värme under längre tid.
Själv gjorde jag pulled pork flera år innan det ens börjades tjatas om.
Och pulled pork är tveklöst en god maträtt.
Och givetvis kommer nya trender komma, men som på pulled pork så kommer dom och går och ofta goda.

En sak som jag är fascinerad på pulled pork, det är hur folk tror det är besvärligt att göra den och när den samtidigt är en av de enklaste rätterna man kan hitta och göra.
Själv kör jag inte massa glazes eller grill oljor, utan bara en cajunkrydda och bryna och sen får den med lite lök, morot och vitlök med 1 msk vatten och AVC vardera.
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Sous vide är inget nytt. Jag köpte min maskin för kanske 5 år sedan och då var jag redan 55 år sen på det. Det har inget med att vara pretentiös.
Själv funderat på en, men aldrig fått ut tummen.
Och är lite tveksam till en maskin till, då jag försöker hålla nere dessa och pga det slutar med att de tar upp en massa plats och används för lite.
Har en slow cooker dock, en mixer(Är ute efter hitta en liten simpel hushållsmaskin, då jag funnit att jag behöver detta och pga en mixer inte klarar av göra det jobbet.), sen brödrost, våg, elvisp, en stavmixer och en gammal degmaskin som jag har funderingar på köpa en ny och bättre och slänga den jag har(Tror det är allt jag har, orkar inte tänka för mycket nu på morgonen.)

Fritösen slängde jag, var så tråkigt att göra rent och när jag slängde den så var den för liten för familjen och lättare att göra i gryta.
Citera
2025-01-16, 09:33
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Ang oxfile så handlar sous vide endast genom att tempa köttet rätt igenom till önskad temperatur. Visst att det blir mörare ju längre man kör men om köttet har bra kvalitet så är detta absolut inte nödvändigt. Min uppskattning på 2-3 timmar är beroende på köttbitens storlek.

Håller med. En av dom får styckningsdetaljerna som inte behöver köras i en sous vide är
oxfilet. Den är redan mör och blir betydligt bättre som stekt i panna för yta och sedan i ugn
tills du får den fint rosa i mitten.

I en sous vide blir den ju jämngrå. Nej tack.
Citera
2025-01-16, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sous vide är bara en beskrivning hur du tillagar köttet och att det får en viss "konsistens" pga den låga tempen, och vad som skulle vara pretto vet jag inte.
Dock så är vissa pretto om sous vide, som på alla annan mat.

Pulled pork är ju bara en maträtt som är tillagad på låg värme under längre tid.
Själv gjorde jag pulled pork flera år innan det ens börjades tjatas om.
Och pulled pork är tveklöst en god maträtt.
Och givetvis kommer nya trender komma, men som på pulled pork så kommer dom och går och ofta goda.

En sak som jag är fascinerad på pulled pork, det är hur folk tror det är besvärligt att göra den och när den samtidigt är en av de enklaste rätterna man kan hitta och göra.
Själv kör jag inte massa glazes eller grill oljor, utan bara en cajunkrydda och bryna och sen får den med lite lök, morot och vitlök med 1 msk vatten och AVC vardera.

Själv funderat på en, men aldrig fått ut tummen.
Och är lite tveksam till en maskin till, då jag försöker hålla nere dessa och pga det slutar med att de tar upp en massa plats och används för lite.
Har en slow cooker dock, en mixer(Är ute efter hitta en liten simpel hushållsmaskin, då jag funnit att jag behöver detta och pga en mixer inte klarar av göra det jobbet.), sen brödrost, våg, elvisp, en stavmixer och en gammal degmaskin som jag har funderingar på köpa en ny och bättre och slänga den jag har(Tror det är allt jag har, orkar inte tänka för mycket nu på morgonen.)

Fritösen slängde jag, var så tråkigt att göra rent och när jag slängde den så var den för liten för familjen och lättare att göra i gryta.
Så är det nog rätt i att det blir för mycket. Tillslut glömmer man bort vad matlagning handlar om. Har också en fritös men det är så dumt eftersom att du får upp värmen fortare på spisen och kan variera storlek på kärlet. Köpte en en kastrull enbart för pasta. Det är två av alla saker jag inte borde ha köpt. Min maskin till degar håller jag högt, den är från 1954. Nu mera så är det viktigt för mig att hitta det genuina i matlagningen och det historiska perspektivet. Har svängt från fransk matlagning till italienskt där fokus ligger på råvarorna och inte tekniken i stor del. Det sjuka är att jag hade allt man behöver i ett kök plus mycket till men inte en riktigt bra kniv för att det inte var en prioritering bland alla anda verktyg. Nu skulle jag satsats på basverktygen av bra kvalité.

Finns mycket gott man kan göra med pulled pork men vill du göra något utöver den vanliga tacosen så pröva Jonas Crambys carnitas. Dum som jag är så köpte jag en multicooker för det ändamålet

Med det sagt så den som vill använda Sous vide eller pröva det så gör det. Det var i någon mening en revolution att använda den och det går att göra underverk.
Citera
2025-01-16, 12:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har för mig att just oxfilé inte blir bättre i sous vide utan bättre att bara krydda, steka, ösa och njuta.
Citera
2025-01-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Sous vide, ett nytt prettoord efter den där jävla pullade porken. Vad kommer härnäst tro?

Mmm...har bara använts 50+ år....
Senast redigerad av GRiDLoK_PTC 2025-01-16 kl. 13:29. Anledning: Tog bort ett ord
Citera
2025-01-16, 15:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Så är det nog rätt i att det blir för mycket. Tillslut glömmer man bort vad matlagning handlar om. Har också en fritös men det är så dumt eftersom att du får upp värmen fortare på spisen och kan variera storlek på kärlet. Köpte en en kastrull enbart för pasta. Det är två av alla saker jag inte borde ha köpt. Min maskin till degar håller jag högt, den är från 1954. Nu mera så är det viktigt för mig att hitta det genuina i matlagningen och det historiska perspektivet. Har svängt från fransk matlagning till italienskt där fokus ligger på råvarorna och inte tekniken i stor del. Det sjuka är att jag hade allt man behöver i ett kök plus mycket till men inte en riktigt bra kniv för att det inte var en prioritering bland alla anda verktyg. Nu skulle jag satsats på basverktygen av bra kvalité.

Finns mycket gott man kan göra med pulled pork men vill du göra något utöver den vanliga tacosen så pröva Jonas Crambys carnitas. Dum som jag är så köpte jag en multicooker för det ändamålet

Med det sagt så den som vill använda Sous vide eller pröva det så gör det. Det var i någon mening en revolution att använda den och det går att göra underverk.
Min är inte så gammal men inte så långt ifrån, men den har en medioker konstruktion som inte knådar bra utan man är där och mest hela tiden hjälper till.
Det är någon konstig variant som inte är degkrokar.

Har en pastagryta, men använder den inte ofta till detta, utan mer när jag gör storkok.
För grytan i sig är bra, fin tjock botten och stor.

Själv hoppar jag runt i många länder, flera i Europa och flera i Asien.
Carnitas har jag gjort och den varianten med kanel och apelsin, som sjudas i ister, gott som attan

Just detta med sous vide, det har jag tänkt på skaffa mig många ggr, men som sagt vad aldrig blivit av.
Och misstänker jag inte kommer köpa någon heller, och skulle jag försöka skulle jag nog göra det på annat vis än en mer exakt maskin.
Dock fann jag det inlägget att det kallades för pretto och när det helt uppenbarligen ger något andra metoder inte klarar av att göra med köttet eller fisken, som rätt komiskt.
Vet att vi hade exakt samma diskussion om pulled pork för ett par år sedan, och det komiska där var att när alla började göra det.
Ja, då började jag göra den mindre, hade ju gjort rätt många.
Men gillar den fortfarande, och kör jag en bit, så brukar jag äta den på olika sätt, som sås och potatis en dag, ris och sås annan, och tredje en fusk variant av carnitas och steker upp pulled porken och kan äta den med ris och sås eller i tortillas.

har aldrig vågat köpa en i affären som är färdig, för jag är rädd att jag skulle bli svårt besviken.
Och ja, sen är vi tillbaka hur sjukligt enkelt det är att göra en egen pulled pork igen.
Citera
2025-01-16, 15:50
Medlem
Kilowattjagarens avatar
200gr är för lite till män.

300gr till männen
150-200gr till kvinnorna om dom gillar kött och är normalbyggda.
Citera
2025-01-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Ärligt talat minns jag inte. :P Har inte flamberat på år och dar......
Sen gör man såklart gräddsås på stekskyn och en extra skvätt Cointreau.

Inga fler tips tack - blir så sugen och skulle ju gå ner ett par kilo😂👍
Citera
2025-01-17, 00:35
Medlem
Vem0ths avatar
Klassiskt är att köra en mittbit av oxfilé sous vide till 54 grader, sedan steka snabbt på brandvarnarvarm stekpanna(glöm inte att koppla bort och gömma brandvarnaren i ett hörn) sedan antingen skär oxfilén i portionsbitar i förväg eller helstek hela pjäsen ca 15 sekunder per sida.
Citera
2025-01-17, 18:10
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag läser att man kan sous vida med glas, aha!
Har alltid varit skeptisk till plasten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in