Citat:
Ursprungligen postat av
Q7
Ok, nä, man vill ju ändå ha lite liv...
Ok, om man vill flytta neråt, vart hade ni tittat mot? Vill ju ändå ha lite mysigt, lite "stats" känsla.
Ett tag hade jag snöat in mig på Mariefred och Strängnäs, men inte lika billigt att köpa
Filipstad är på min topp 5-lista av de värsta orterna i Sverige. Det är inte bara det att det har kompetensregnat icke skidåkande analfabeter dithän. Filipstad och Norra Värmland har varit en avfolkningsbygd sedan 60-talet, vilket gör något med stämningen. Tomma affärslokaler, många WT och knarkare, folk bryr sig inte om sitt närområde, osv.
Det finns andra hålor som är bättre dels ur kommunikationssynpunkt (som har tågstation t.ex.) och är en levande bygd. Ledordet är att kolla på orter där det finns många företagare.
Karlstad har tågstation, men en stor del av sträcken mellan Hallsberg och Karlstad är enkelspår... vilket gör det extra sårbart för förseningar. Väl i Karlstad måste du sedan ta buss eller bil till Filipstad. Inte så flexibelt.
Det finns små pittoreska pärlor (nu pratar jag stadsbyggnadsmässigt, men den faktorn går ju ofta hand i hand med andra attraktiva värden) som Hjo, Nora, Gränna, Askersund. Eftersom de ligger längre bort från Sthlm än Strängnäs etc så är de billigare.
Falköping. Töreboda (företagssam bygd, direkttåg till sthlm och Göteborg). Som nån annan skrev, Lidköping, Kinnekulle. Mariestad också, är värt att kolla upp.
Jag själv hade nog kunnat tänka mig Ludvika eller Kopparberg också.
Många glesbygdsorter betalar ganska bra har jag fått höra för just lärare. Det är ju inte alltid så lätt att rekrytera.