• 2
  • 3
2025-01-16, 12:53
Medlem
Haha, oj då.

Tack för era input.

Men va fan, vart ska man flytta neråt då? Om man vill ha hyfsat stort område med det mesta i närområdet?
Citera
2025-01-16, 14:40
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q7
Ok, nä, man vill ju ändå ha lite liv...

Ok, om man vill flytta neråt, vart hade ni tittat mot? Vill ju ändå ha lite mysigt, lite "stats" känsla.

Ett tag hade jag snöat in mig på Mariefred och Strängnäs, men inte lika billigt att köpa

Filipstad är på min topp 5-lista av de värsta orterna i Sverige. Det är inte bara det att det har kompetensregnat icke skidåkande analfabeter dithän. Filipstad och Norra Värmland har varit en avfolkningsbygd sedan 60-talet, vilket gör något med stämningen. Tomma affärslokaler, många WT och knarkare, folk bryr sig inte om sitt närområde, osv.

Det finns andra hålor som är bättre dels ur kommunikationssynpunkt (som har tågstation t.ex.) och är en levande bygd. Ledordet är att kolla på orter där det finns många företagare.

Karlstad har tågstation, men en stor del av sträcken mellan Hallsberg och Karlstad är enkelspår... vilket gör det extra sårbart för förseningar. Väl i Karlstad måste du sedan ta buss eller bil till Filipstad. Inte så flexibelt.

Det finns små pittoreska pärlor (nu pratar jag stadsbyggnadsmässigt, men den faktorn går ju ofta hand i hand med andra attraktiva värden) som Hjo, Nora, Gränna, Askersund. Eftersom de ligger längre bort från Sthlm än Strängnäs etc så är de billigare.

Falköping. Töreboda (företagssam bygd, direkttåg till sthlm och Göteborg). Som nån annan skrev, Lidköping, Kinnekulle. Mariestad också, är värt att kolla upp.

Jag själv hade nog kunnat tänka mig Ludvika eller Kopparberg också.

Många glesbygdsorter betalar ganska bra har jag fått höra för just lärare. Det är ju inte alltid så lätt att rekrytera.
Senast redigerad av HemligaBrev 2025-01-16 kl. 14:43.
Citera
2025-01-16, 14:46
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Men, varför inte Kristinehamn? Verkar finnas det mesta där? Typ som "stan" med utbud av butiker, restauranger och skolor och sådant?
(...)

Undra vad lönerna för oss fritids lärare ligger på.. Har fan tröttnat på Stockholm, stress, gäng. Jobbar i utsatt område men de börjar bli fan mycket, något som händer dagligen. Man är rädd för man vet inte vem som kommer till skolan längre.

Jag tycker att Kristinehamn är helt OK! Inget större fel på stället alls.

Jag förstår dig. Jag lämnade nyligen Stockholm efter ungefär 30 år som boende i innerstan och söderort. Har inte saknat det en sekund än så länge. Flyttade i höstas till en håla med ca 9000 invånare i hela kommunen. Underbart! Plötsligt befinner man sig i Sverige igen.

Tänk på att mycket är betydligt billigare på landet/glesbygd än Sthlm också så även om man kanske får lägre lön så blir det plus. Försäkringar är billigare, boende är billigare, aktiviteter är billigare, etc.
Citera
2025-01-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ok, nä, man vill ju ändå ha lite liv...

Ok, om man vill flytta neråt, vart hade ni tittat mot? Vill ju ändå ha lite mysigt, lite "stats" känsla.

Ett tag hade jag snöat in mig på Mariefred och Strängnäs, men inte lika billigt att köpa

Som värmlänning säger jag Karlstad, men det beror väll på vad man letar efter.
Citera
2025-01-17, 12:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Filipstad öppnade sitt hjärta under flyktingkrisen och tog emot procentuellt sett enorma mängder invandrare. Följd av detta?

Ekonomin är körd i botten, staden toppar den mindre smickrande listan över invånare med låg inkomststandard och de inhemska invånarna flyttar därifrån, samtidigt som arbetslösheten är skyhög hos flyktingarna.

Kommer du dessutom inte överens med vinter och skog så är det obegriplig hur Filipstad eller Värmland överhuvudtaget ens kom på tanke här. Friidrott kanske man dock slipper i Filipstad.

Det var ingen altruism det handlade om utan snarare en törst efter statsbidrag. Men som alla normalbegåvade borde kunna räkna ut så torkar självklart statsbidragen ut när den akuta krisen är över. Då står du med en större mängd oanställningsbara på en ort där det redan är brist på arbetstillfällen. Filipstad blev verkligen ett skinande exempel på hur jävla snett många kommuner hamnade i flyktingrisen. Samtidigt är det så klart begripligt på ett plan. En utflyttningskommun med skralt med arbetsgivare som såg en chans att få in stålar. Men det är galet kortsiktigt tänkt...

Jag var mycket i Filipstad under min uppväxt och var senast där för kanske tre år sen eller nåt. Jag blir bara deprimerad när jag kommer dit numera, det känns som att hela orten har dött. Den ligger ju väldigt vackert så det är tråkigt, men ja...
Citera
2025-01-18, 09:54
Medlem
Adelaides avatar
Filipstad är sjukt trist. De kommer nog undra varför en stockholmare inte bor i Stockholm.
Citera
2025-05-04, 17:22
Medlem
Citat:
Haha, oj då.

Tack för era input.

Men va fan, vart ska man flytta neråt då? Om man vill ha hyfsat stort område med det mesta i närområdet?

Definitivt Karlstad, en riktigt bra stad som växer lagom hela tiden. Inte för litet och inte för stort. Bra skolor.
Citera
2025-05-25, 12:25
Medlem
Tre män var inblandade i ett bråk med skjutvapen i centrala Filipstad under torsdagen.

Citat:
Centrumföreningens ordförande Hasse Nordlund tycker att händelsen tyder på en oroväckande utveckling av brottsligheten i Filipstad.

– Det är tragiskt att det har blivit så.

Filipstads kommun har tidigare varit en av landets otryggaste kommuner, sett till hur befolkningen har svarat i trygghetsmätning

Läsvärt: Desperata läget i Filipstad efter flyktingkrisen – inrikesfödda lämnar kommunen
Citera
2025-05-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiebsalut
Tre män var inblandade i ett bråk med skjutvapen i centrala Filipstad under torsdagen.

Filipstads kommun har tidigare varit en av landets otryggaste kommuner, sett till hur befolkningen har svarat i trygghetsmätning

Läsvärt: Desperata läget i Filipstad efter flyktingkrisen – inrikesfödda lämnar kommunen

Ja det spelar ingen roll vart dessa importerade djur hamnar, det är alltid samma resultat med grov brottslighet.
Jag förstår mig inte på dom svenskar som tycker att detta mångkulturella samhälle är bra och något som man ska arbeta hårt för att uppnå.

Miljoner svenskar har dött i strid med andra länder för att vi skulle kunna ha ett eget hemland, men nu de senaste 50 åren så har enbart svenska politiker arbetat för att byta ut den etniska svenska befolkningen mot vilda djur från mellanöstern och afrika, apor från de mest efterblivna länder.

Tja det finns inget sverige längre helt enkelt, måtte inbördeskriget snart komma!
Citera
2025-05-29, 17:14
Medlem
godboys avatar
Filipstad är verkligen trist. Sist jag var där var det massvis med tomma butikslokaler i centrum. Dessutom massvis med blattar som drev runt. Men är man miljöpartist, vänsterpartist eller sosse eller centerpartist så måste man väl älska ett sånt ställe.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in