2025-01-15, 14:47
Medlem
Ser trevligt ut på bilder, relativt billigt.

Hur är det där?

Vad ligger lönenivån där ute som lärare?

Eller ska man titta på ett annat område neråt i landet?

Bor i Stockholm, kommer inte överens med vinter, skog och friidrott, så uppåt är inte lämpligt.

Tycker om sommar-områden som sagt. Nära till vatten etc.
Citera
2025-01-15, 14:51
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q7

Hur är det där?

Bor i Stockholm, kommer inte överens med vinter, skog och friidrott, så uppåt är inte lämpligt.

Tror du det är mindre skog och vinter i Filipstad än Sthlm bör du ta en titt på en karta...
Citera
2025-01-15, 14:56
Medlem
Niggwards avatar
Senaste gången jag hörde det namnet så var det relaterat till migrations katastrof tror jag. Rätta mig om jag har fel

- https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/desperata-laget-i-filipstad-efter-flyktingkrisen-inrikesfodda-lamnar-kommunen

Snabb sökning. Minns rätt.

Hur det är idag dock get jag inte. En uppdaterad status på det hela är ju inte fel
Citera
2025-01-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
..

Ok, så ungdomar och inrikesfödda flyttar, in kommer flyktingar.. men kan det stämma att det rör sig om 800 flyktingar? Det är typ 8 trapphus i Stockholm. 😃

Men det såg mysigt ut.. bilderna som sagt
Citera
2025-01-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
...

Ja jag vet inte, tyckte de såg ut som sommar-ställe. Typ som Strängnäs, Västervik.

Är det inte så eller? Har du andra orter i huvudet där man kan få loss hyfsat billigt med hus, lite sommar-ställe stuk, mysig "stan" och relativt bra lön för en pedagog.
Citera
2025-01-15, 15:09
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ok, så ungdomar och inrikesfödda flyttar, in kommer flyktingar.. men kan det stämma att det rör sig om 800 flyktingar? Det är typ 8 trapphus i Stockholm. 😃

Men det såg mysigt ut.. bilderna som sagt

Sökte och tog första artikel som bekräftade det jag trodde. Men tror inte att antal var så högt. Finns fler artiklar om du nu vill veta mer. Men det är en liten stad vi talar om.

10 000 bor där. 8 trapphus kanske inte är mycket i 1 miljon stan Stockholm , men 10 000 stad lär det märkas mer.

Men inte vet jag. Gamla nyheter som sagt kanske är bra idag
Citera
2025-01-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
.....

Ja. Det stämmer. Det går nog inte att jämföra så..

Hmm.. Får läsa lite kring Filipstad.. Och eventuellt titta på andra områden också.
Citera
2025-01-15, 15:26
Medlem
peterZiipens avatar
Känns lite kontraproduktivt att flytta till Filipstad om man inte gillar skog.

Sen är jag lite nyfiken på det här med "gillar inte friidrott, så uppåt är inte lämpligt". Fan menas? o_O Går väl alldeles utmärkt att undvika friidrott oavsett vilken stad man bor i(?)
Citera
2025-01-15, 15:35
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Hur är det där?

Välj östra Skåne, fina vårar, härlig sommar, skön höst. Sommarstäder, plajor och sommarhärligt. Eller västra Skåne och Halland. Här är livet alltid Gyllene tider.
Citera
2025-01-15, 16:44
Medlem
Jag besökte Filipstad senast på 90-talet. Minns det som en lugn liten värmländsk idyll. Nils Ferlins gamla stad. Minns skogarna och sjöarna. Gillar man inte skog så ska man nog inte flytta dit.

Men jag har ju förstått att det INTE är sig likt längre och att den gamla idyllen ersatts med någon sorts helvete.

När till och med SVT skriver så här så har det gått långt;

Desperata läget i Filipstad efter flyktingkrisen – inrikesfödda lämnar kommunen
...
Filipstad i Värmland är en av de kommuner som tar emot flest flyktingar i förhållande till sin folkmängd.
...
– Vi håller på och byter befolkning. Det kan man tycka vad man vill om, det beror på hur man är lagd. Men det är bara konstaterande av fakta att det faktiskt är det vi håller på att göra och då måste vi förhålla oss till det, säger Jim Frölander, integrationsansvarig i Filipstad.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/desperata-laget-i-filipstad-efter-flyktingkrisen-inrikesfodda-lamnar-kommunen
Citera
2025-01-15, 16:51
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Tror du det är mindre skog och vinter i Filipstad än Sthlm bör du ta en titt på en karta...

Kylan är märkbart annorlunda om du jämför med en kuststad kontra inlandet. -5 kan kännas värre i Stockholm än -25 i Kiruna då fuktig kyla tränger sig inpå kroppen mer än vad kylan gör när det är torrare i luften.
Citera
2025-01-15, 17:18
Medlem
Kedoxs avatar
(FB) Filipstad - pedofilernas paradis. 11-årigt flickoffer låstes in bland våldtäktsmän
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in