2025-01-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q7
Ser trevligt ut på bilder, relativt billigt.

Hur är det där?

Vad ligger lönenivån där ute som lärare?

Eller ska man titta på ett annat område neråt i landet?

Bor i Stockholm, kommer inte överens med vinter, skog och friidrott, så uppåt är inte lämpligt.

Tycker om sommar-områden som sagt. Nära till vatten etc.

Tipsar om orter runt Vänern, men undvik Grums, Karlstad och Kristenhamn och kanske västra delen av Dalsland för att slippa Norrmän och liknande.

Områdena runt Kinnekulle och Lidköping med Läcköslott och Spiken på sommaren är fantastiskt fint och vintrarna är uthärdliga då man slipper gran och tallskog som verkar vara WT-folkets älsklingsgröda.

En bekant har bott i Filipstad och det är orten som den kristna guden skänkte till allah andra gudar.
Citera
2025-01-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
....

Tack snälla. Ok, då ska jag snegla lite ditåt.

Men, varför inte Kristinehamn? Verkar finnas det mesta där? Typ som "stan" med utbud av butiker, restauranger och skolor och sådant?

Såg himla fint ut där. Du får gärna ösa på.

Huskvarna och dess miljö har jag också tyckt om, men ack så dyrt.

Undra vad lönerna för oss fritids lärare ligger på.. Har fan tröttnat på Stockholm, stress, gäng. Jobbar i utsatt område men de börjar bli fan mycket, något som händer dagligen. Man är rädd för man vet inte vem som kommer till skolan längre.
Citera
2025-01-15, 19:15
Har för mig att Joakim Lamotte var i Filipstad och frågade folk på stan om invandrarläget i Filipstad, var tydligen rätt illa. Finns på YouTube.
Citera
2025-01-15, 19:55
Medlem
Avfolkningsbygd mitt mellan Karlstad och Örebro. Tror lönen ligger lågt för alla, men det kostar väll bara 50.000 spänn för en lägenhet så vill man bo billigt och kanske pendla och tycker om att bo i gamla industristäder som inte har något liv kvar så...
Citera
2025-01-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trotsaldern
Avfolkningsbygd mitt mellan Karlstad och Örebro. Tror lönen ligger lågt för alla, men det kostar väll bara 50.000 spänn för en lägenhet så vill man bo billigt och kanske pendla och tycker om att bo i gamla industristäder som inte har något liv kvar så...

Ok, nä, man vill ju ändå ha lite liv...

Ok, om man vill flytta neråt, vart hade ni tittat mot? Vill ju ändå ha lite mysigt, lite "stats" känsla.

Ett tag hade jag snöat in mig på Mariefred och Strängnäs, men inte lika billigt att köpa
Citera
2025-01-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Har för mig att Joakim Lamotte var i Filipstad och frågade folk på stan om invandrarläget i Filipstad, var tydligen rätt illa. Finns på YouTube.

Oj, så pass?

Jag har inte problem med lite blandat, men vill inte ha "problem" liksom. Då är det inte så stor skillnad från Stockholm och liknande städer.
Citera
2025-01-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q7
Tack snälla. Ok, då ska jag snegla lite ditåt.

Men, varför inte Kristinehamn? Verkar finnas det mesta där? Typ som "stan" med utbud av butiker, restauranger och skolor och sådant?

Såg himla fint ut där. Du får gärna ösa på.

Huskvarna och dess miljö har jag också tyckt om, men ack så dyrt.

Undra vad lönerna för oss fritids lärare ligger på.. Har fan tröttnat på Stockholm, stress, gäng. Jobbar i utsatt område men de börjar bli fan mycket, något som händer dagligen. Man är rädd för man vet inte vem som kommer till skolan längre.

Lite osäker vad en fritidslärare är för något, men det går nog att hitta arbete lite överallt.
Någon nämnde avfolkningsbygd och det ligger något i det.

Brukar tänka på en tråd som ger en hint om vad man kanske ska undvika på ortnivå.
(FB) Bruksorterna som gud glömde

Själv styrs jag lite av Limes Norrlandicus och försöker att orientera mig nedanför den gränsen.
Inget ont om bergslagen och län uppåt, men den kulturella kompassen som dessa områden tillhör lockar till sig ett klientel som jag nog inte tilltalas av.
Det är en viss charm med de södra orterna runt Vänern på vår, sommar och höst. Vänern med hindens rev som en trampolin ut mot det stora blå och söder finns vänernäs med druvodlingar och norr kinnekulle med all ramslök på våren. Den östra sidan Sverige med hela kusten i fonden är det kanske inget fel på, men när Putin knackar på dörren kanske man ska sitta någonstans i mitten av Sverige och inte Stockholm med alla flyganfall. Dra fram en karta på nätet och rita upp en cirkel på 5-6mil i radien så upptäcker du vad mycket man ser på en el-cykel en sommarkväll mellan juni-augusti runt Vänern om man vill.Ber om ursäkt för styckesindelningen, den verkar har fallerat fullständigt med en textvägg som resultat
Citera
2025-01-15, 22:58
Medlem
Som och flytta till Sudan eller Somalia typ! Alla som kan flyr! En Kommun som går brutalt back då det bara är bidragstagare kvar!
Snart lgh som ges bort då ingen vill dit!
Citera
2025-01-16, 01:25
Medlem
IceEyess avatar
Filipstad öppnade sitt hjärta under flyktingkrisen och tog emot procentuellt sett enorma mängder invandrare. Följd av detta?

Ekonomin är körd i botten, staden toppar den mindre smickrande listan över invånare med låg inkomststandard och de inhemska invånarna flyttar därifrån, samtidigt som arbetslösheten är skyhög hos flyktingarna.

Kommer du dessutom inte överens med vinter och skog så är det obegriplig hur Filipstad eller Värmland överhuvudtaget ens kom på tanke här. Friidrott kanske man dock slipper i Filipstad.
Citera
2025-01-16, 01:38
Medlem
Jag har bott på hotell i Filipstad en gång. Tyckte det kändes som en riktig spökstad 😂
Citera
2025-01-16, 10:35
Medlem
george.sthlms avatar
Filipstad är en totalhavererad kommun.

Du kan köpa en bostadsrätt för 20.000 kr
Alla som kan flyttar ut.
Citera
2025-01-16, 11:15
Medlem
bomhulls avatar
Låter deprimerande att flytta till en kommun som river hyreshus för att slippa ta emot fler bidragstagare och flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in