Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-16, 03:54
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Blev sugen på att laga ihop en wok i helgen och skulle köpa ostronsås, första bästa märke jag kollade (Santa Maria) innehöll helt sjuka mängder tillsatser i form av massor med smakförstärkare, färgämnen och annat skit:

https://www.santamariaworld.com/se/produkter/oyster-sauce/

Samma med andra märken, så det blev ingen wok. Och även samma med typ alla andra ingredienser man kan köpa i mataffär, curry, såser, osv. osv., det är alltifrån konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel och massa annat som får maten att mer likna ett kemiskt experiment än nåt man ska äta.

Det börjar ju allt mer likna USA, man häller mängder av tillsatser och skit i precis allt och det går inte att undvika.

Hade man varit lite konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tro att livsmedelsbolagen försöker förgifta befolkningen.

Vad fan är det här? Vad har hänt med "riktig" mat?

Färgämne E102 kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration.

Stod det att läsa i innehållsförteckningen till en burk.

Fann det lite lustigt faktiskt och uppriktigt, dock med reservation för "kan ha negativ effekt"...

Men i övrigt håller jag med TS.

Håll dig till kött och andra maträtter som du gör från grunden.

E ämnen och all färg skit får mig att tappa lusten på mat.
Citera
2025-01-16, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Alla E:n är inte farliga tillsatser. Är du intresserad så får du ta reda på vad de står för.

Vi tar ett exempel: E127, erytrosin, eller 2-(6-Hydroxy-2,4,5,7-tetraiodo-3-oxo-xanthen-9-yl)benzoicsyra. Används i cocktailbär och körsbärsprodukter.

Just in:

FDA to Revoke Authorization for the Use of Red No. 3 in Food and Ingested Drugs

https://www.fda.gov/food/hfp-constituent-updates/fda-revoke-authorization-use-red-no-3-food-and-ingested-drugs
Citera
2025-01-16, 07:42
Medlem
Citat:
Blev sugen på att laga ihop en wok i helgen och skulle köpa ostronsås, första bästa märke jag kollade (Santa Maria) innehöll helt sjuka mängder tillsatser i form av massor med smakförstärkare, färgämnen och annat skit:

Samma med andra märken, så det blev ingen wok. Och även samma med typ alla andra ingredienser man kan köpa i mataffär, curry, såser, osv. osv., det är alltifrån konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel och massa annat som får maten att mer likna ett kemiskt experiment än nåt man ska äta.

Det börjar ju allt mer likna USA, man häller mängder av tillsatser och skit i precis allt och det går inte att undvika.

Hade man varit lite konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tro att livsmedelsbolagen försöker förgifta befolkningen.

Det går att äta kött, majeriprodukter och frukter och grönsaker utan tillsatser inte köpa något fördigpackat skit med 20 olika komponenter.
Citera
2025-01-16, 07:42
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
"Ekologiska" produkter a) har sämre näringsinnehåll, b) smakar sämre, c) är mer giftangripna, d) är sämre för miljön, och e) är dubbelt/trippelt så dyra. Finns ingen anledning att handla "ekologisk", man göder bara butiksskurken.

Ja, sågspån är billigt, så man lägger en del av det i flingor och annat.

Men inte i vår. Vi är en boskapskultur. Sedan urminnes tider.

Akrylamid bildas under fritering av STÄRKELSE i "vegetabiliska" oljor, och finns alltså typiskt i snabbmat, chips och annat. Ät inte panerad mat. Använd inte oljor i matlagning, och överhuvudtaget inte "vegetabiliska" oljor, eftersom de senare ger motsvarande akrylamid i kroppen, eller åtminstone lätt oxiderar och skapar kaos i mitokondrierna.

För mig är det en gåta att Livsmedelsverket överhuvudtaget uttalar sig om näring, då man har som uppdrag att tillse livsmedelsbranschen och utöva politiska uppdrag kring "klimatet". Dessutom i konkurrens med Folkhälsomyndigheten och Socialstyelsen. Vi behöver en NÄRINGSMYNDIGHET som utan politiska pekpinnar berättar att kött och smör är nyttigt och UPF farligt.

MODIFIERAD majsstärkelse. Används bland annat som tapetklister. Perfekt i kombination med linolsyran i rapsoljan, som ju används till lack. Kittlar dödsskönt i kistan när det lägger sig som ett lager över tarmbakterierna.

Haha, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt ditt inlägg. Du måste vara en mycket ängslig människa, och det är väl ett under de dagarna du vågar dig ut från lägenheten—som för övrigt är full av allehanda giftiga kemikalier—till den giftiga och nedsmutsade verkligheten. Du vet väl förresten om att jorden dessutom inte är platt, och att människan faktiskt har landat på månen? Inte? Det ante mig.

/AI
Citera
2025-01-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Färgämne E102 kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration.

Stod det att läsa i innehållsförteckningen till en burk.

Fann det lite lustigt faktiskt och uppriktigt, dock med reservation för "kan ha negativ effekt"...

Men i övrigt håller jag med TS.

Håll dig till kött och andra maträtter som du gör från grunden.

E ämnen och all färg skit får mig att tappa lusten på mat.

Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Vi tar ett exempel: E127, erytrosin, eller 2-(6-Hydroxy-2,4,5,7-tetraiodo-3-oxo-xanthen-9-yl)benzoicsyra. Används i cocktailbär och körsbärsprodukter.

Just in:

FDA to Revoke Authorization for the Use of Red No. 3 in Food and Ingested Drugs

https://www.fda.gov/food/hfp-constituent-updates/fda-revoke-authorization-use-red-no-3-food-and-ingested-drugs

Detta är Azofärger ni pratar om.

De var totalförbjudna i sverige förut innan eu tvingade sverige att tillåta skräpet.

De skapar adhd och skitbutiker som tillex normal har som sin affärside att importera giftläsk från usa,england och giftchoklad,godis från usa och sälja till fjortisar i sverige som inte vet bättre med just dessa azofärger.

Du kan ju gissa varför adhd exploderat på senare tid i just dessa åldersgrupper.

Livsmedelsverket har aldrig varit på folks sida och de har lite försiktigt dessa små varninsgtexter på importläsken,godiset som ingen läser och vissa av företagen skriver inte ens detta när de direktimporterar giftet till sverige.

Förutom azofärgerna brukar dessa produkter innehålla supergiftet högfruktos majssirap och andra giftiga gmo ngredienser där de inte alls skriver att den är genmanipulerad trots att eu lagstiftningen tvingar dom att skriva det så företagen fuskar grovt här.

De vill bara dra in pengar men skiter i alla svenskar som blir sjuka efteråt.
Vi får betala de ignoranta köparna i butiken efteråt med massa cancermedicin och annat.
Citera
2025-01-16, 08:11
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Detta är Azofärger ni pratar om.

De var totalförbjudna i sverige förut innan eu tvingade sverige att tillåta skräpet.

De skapar adhd och skitbutiker som tillex normal har som sin affärside att importera giftläsk från usa,england och giftchoklad,godis från usa och sälja till fjortisar i sverige som inte vet bättre med just dessa azofärger.

Du kan ju gissa varför adhd exploderat på senare tid i just dessa åldersgrupper.

Livsmedelsverket har aldrig varit på folks sida och de har lite försiktigt dessa små varninsgtexter på importläsken,godiset som ingen läser och vissa av företagen skriver inte ens detta när de direktimporterar giftet till sverige.

Förutom azofärgerna brukar dessa produkter innehålla supergiftet högfruktos majssirap och andra giftiga gmo ngredienser där de inte alls skriver att den är genmanipulerad trots att eu lagstiftningen tvingar dom att skriva det så företagen fuskar grovt här.

De vill bara dra in pengar men skiter i alla svenskar som blir sjuka efteråt.
Vi får betala de ignoranta köparna i butiken efteråt med massa cancermedicin och annat.

Usch det hörs på namnet, Azofärger, hur onyttigt det är, snabb googling gjorde mig inte mindre övertygad.

Men varför måste det vara så här? Finns det inte tillräckligt med fantasi eller förutsättningar att sälja ifall man inte blandar med massor av denna skit?

Är det billigare att blanda ut mat och annat som ryms i munnen än att använda riktiga grejer?
Citera
2025-01-16, 08:39
jag undviker E-ämnen till varje pris. Ex. undviker jag willys Vispgrädde Lång Hållbarhet 36%, som har cancerogent stabiliseringsmedlet (karragenan) i det.

Istället gör jag egen grädde !
Citera
2025-01-16, 08:48
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vi är, tack och lov, ännu långt ifrån USA. Försökte köpa quinoa i USA för någon månad sen. Letade i tre affärer tills jag hittade färdiglagad quinoa med olika smaker/tillbehör, redo att poppa in i micron.

Mest uppseendeväckande är väl att WEF kom med sitt budskap att vi ska äta insekter, vilket snart avslöjades att vi gjort i snart ett decennium i form av gräshoppsmjöl som göms bakom en tillsatskod.
vilken tillsatskod?
Citera
2025-01-16, 08:54
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Smör håller sig mer än en vecka i rumstemperatur.
nej mer runt 6 månader.
Citera
2025-01-16, 09:03
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Laga allt själv istället, allt som du köper som är färdigt är bara skräp som endast är gjort för att maximera vinsten hos försäljaren. Till och med kranvattnet är förgiftat idag med flour (som jag förstår att man behöver använda) för att vattnet är så pass förgiftat idag.
Inte i Sverige, det är inte tillåtet
Senast redigerad av LojtnantWerner 2025-01-16 kl. 09:07.
Citera
2025-01-16, 09:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men om du ska ha soja från Asien då får man acceptera tillsatser i varorna annars blir dom oätliga efter så lång resa .
Soja råkar vara ett dåligt exempel, det framställs genom jäsning och blir väldigt hållbart naturligt.
Citera
2025-01-16, 09:59
Medlem
Citat:

Folk köper o då går det att sälja. Å för en billigare peng. Bra att du är medveten! Fortsätt kolla o laga fr grunden så mycket du kan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in