Citat:
Ursprungligen postat av
Kapten-Boom
Blev sugen på att laga ihop en wok i helgen och skulle köpa ostronsås, första bästa märke jag kollade (Santa Maria) innehöll helt sjuka mängder tillsatser i form av massor med smakförstärkare, färgämnen och annat skit:
https://www.santamariaworld.com/se/produkter/oyster-sauce/
Samma med andra märken, så det blev ingen wok. Och även samma med typ alla andra ingredienser man kan köpa i mataffär, curry, såser, osv. osv., det är alltifrån konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, sötningsmedel och massa annat som får maten att mer likna ett kemiskt experiment än nåt man ska äta.
Det börjar ju allt mer likna USA, man häller mängder av tillsatser och skit i precis allt och det går inte att undvika.
Hade man varit lite konspiratoriskt lagd skulle man ju kunna tro att livsmedelsbolagen försöker förgifta befolkningen.
Vad fan är det här? Vad har hänt med "riktig" mat?
Bland de 100 vanligaste ingredienserna i den mat som kan köpas i mataffärer idag är 41 stycken rent kemiska substanser (ultraprocessade) och 24 stycken är processade på något sätt. Endast 35 av de vanligaste ingredienserna är naturliga och helt orörda. Det säger allt om hur illa det faktiskt är, tycker jag.
En vanlig kommentar jag får på detta är ”Mängden av ämnet vi får i oss är så liten att den inte är farlig”. Och ja, du ramlar inte ihop och dör en kvart efter att du ätit. Men ”lite här och lite där” blir väldigt mycket i slutändan. Och det är klart att maten som produceras och säljs inte gör att du direkt känner dig sjuk för då skulle ingen vara så dum att de skulle köpa produkten/matvaran. De är konstruerade och producerade på sätt som sakta men väldigt säkert gör dig sjuk på ett eller annat sätt. Det är hela poängen!