2025-01-15, 15:31
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
rätt vanligt att man reder sås och annat med majsstärkelse eftersom det är en klar redning...
Hemkunskap 1A. Varför det skulle vara farligt begriper nog bara du.
Finns också arrowrot för ändamålet.

Majsstärkelse är en extremt raffinerad kolhydratbomb, typexempel på ultraprocessad skit.
Citera
2025-01-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Majsstärkelse är en extremt raffinerad kolhydratbomb, typexempel på ultraprocessad skit.
Tro du det om du vill....
Citera
2025-01-15, 15:34
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ja, modern mat och halvfabrikat innehåller många tillsatser, men de flesta är helt okomplicerade och E-numren, som kan se skrämmande ut, är primärt förkortningar för att hålla nere längden på innehållsförteckningen. Det kan förstås kännas lite skrämmande att man då inte har koll på alla ingredienser, men det finns möjlighet att kontrollera om man vill.

E 150c - Sockerkulör, ammoniakprocessen
E 621 - Mononatriumglutamat
E 627 - Dinatriumguanylat
E 631 - Dinatriuminosinat

För att komma ifrån det här att man inte vet vad man får i sig, har jag under många år aktivt lärt mig att laga mat från grunden av rena råvaror. Det är förstås bra att kunna om man vill kunna välja bort sådant man misstänker kan vara skadligt. Ett sunt oberoende, helt enkelt.

Finns såklart e-ämnen som inte får en att lyfta på ögonbrynen, t.ex. gurkmeja (E 100).

Det jag invänder mot är varför så många kemiska e-ämnen behöver ingå i mat överhuvudtaget. Meningen är att mat ska ruttna osv. efter en viss tid eftersom det är organiskt. Att man pumpar maten full med skit för att det ska smaka bättre, hålla längre, osv. är inte naturligt och att få i sig en livsranson med konververingsmedel osv. har väl ytterst tveksamma hälsoeffekter.

Och då snackar vi ju inte ens om alla kemiska bekämpningsmedel som används i själva produktionen av råvarorna, om det är icke-ekologiskt.
Citera
2025-01-15, 15:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det är ju inga gifter
Det är heller inte ”mat”.
Fabrikanterna ersätter dyra ingredienser med något som påminner om dess smak och färg, eller till och med ”munkänsla”.
Problemet är att vi inte lär oss att känna igen bra mat och äter vad som helst, bara det är fett sött och salt!
Citera
2025-01-15, 15:35
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tro du det om du vill....

http://kostkoll.se/fruktsocker-majsstarkelse-och-den-nya-tidens-folksjukdomar/

Citat:
Sockret finns nästintill överallt och är mindre lätt att undvika, även för den som önskar det. Det senaste är att ersätta det vanliga sockret med fruktsocker, majsstärkelse eller majssirap, vilket alla ger ovan nämnda påverkan i levern och därmed bör undvikas.
Citera
2025-01-15, 15:36
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Fabrikanterna ersätter dyra ingredienser med något som påminner om dess smak och färg, eller till och med ”munkänsla”.
Problemet är att vi inte lär oss att känna igen bra mat och äter vad som helst, bara det är fett sött och salt!

Ja exakt. Ska det vara låtsasmat man får kan de väl ta betalt i låtsaspengar också?
Citera
2025-01-15, 16:09
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Färdiglagad mat som ska hålla behöver tillsatser.
Annars får man handla enkla konserver eller laga själv.
Citera
2025-01-15, 16:18
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Men om du ska ha soja från Asien då får man acceptera tillsatser i varorna annars blir dom oätliga efter så lång resa .
Citera
2025-01-15, 16:22
Avstängd
Citat:
Finns såklart e-ämnen som inte får en att lyfta på ögonbrynen, t.ex. gurkmeja (E 100).

Det jag invänder mot är varför så många kemiska e-ämnen behöver ingå i mat överhuvudtaget. Meningen är att mat ska ruttna osv. efter en viss tid eftersom det är organiskt. Att man pumpar maten full med skit för att det ska smaka bättre, hålla längre, osv. är inte naturligt och att få i sig en livsranson med konververingsmedel osv. har väl ytterst tveksamma hälsoeffekter.

Och då snackar vi ju inte ens om alla kemiska bekämpningsmedel som används i själva produktionen av råvarorna, om det är icke-ekologiskt.

Men INGA av dessa tillsatser påverkar hållbarheten på något sätt. Det hela problemet här är att du är totalt okunnig om allt som har med mat att göra.
Citera
2025-01-15, 16:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Här har vi en så enkel rätt som en färdig sallad, borde vara närproducerade ingredienser och inga tillsatser.

https://handla.ica.se/produkt/2129275

Läser listan och ser att det är mängder av skit även där:
Det enda jag kan utläsa är: Född, uppfödd och slaktad i Sverige

Dvs någonstans mellan ystad och happarande.

JAg kan inte se att det är närproducerat eller kort lagringstid.

Men jag håller med dig. Jag tänker tex att alla grönsaker skall vara ekologiska. Det finns ingen anledning att ha annat.
Citera
2025-01-15, 16:49
Medlem
Mjälls avatar
30 år ungefär? Som d varit sådär mkt tillsatser

Vad håller folk på med, varför så många snedknullade tagningar på allting?
Citera
2025-01-15, 16:49
Medlem
Sereenas avatar
Den ostronsås jag köper (Maekrua från lokala Thai-shoppen) ser jag då inte direkt nåt konstigt i

OSTRONEXTRAKT 30%, SOJASÅS (SOJABÖNOR, VETEMJÖL, salt) 26,8%, Vatten 11,8%, socker 10,1%, salt, modifierad stärkelse, majsstärkelse, surhetsreglerande medel E575, konserveringsmedel E211

Men väljer man att botanisera bland dom värsta slaskmärkena typ Santa Maria så kan man ju inte ha så höga förväntningar.
Senast redigerad av Sereena 2025-01-15 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in