Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Ja, modern mat och halvfabrikat innehåller många tillsatser, men de flesta är helt okomplicerade och E-numren, som kan se skrämmande ut, är primärt förkortningar för att hålla nere längden på innehållsförteckningen. Det kan förstås kännas lite skrämmande att man då inte har koll på alla ingredienser, men det finns möjlighet att kontrollera om man vill.
E 150c - Sockerkulör, ammoniakprocessen
E 621 - Mononatriumglutamat
E 627 - Dinatriumguanylat
E 631 - Dinatriuminosinat
För att komma ifrån det här att man inte vet vad man får i sig, har jag under många år aktivt lärt mig att laga mat från grunden av rena råvaror. Det är förstås bra att kunna om man vill kunna välja bort sådant man misstänker kan vara skadligt. Ett sunt oberoende, helt enkelt.
Finns såklart e-ämnen som inte får en att lyfta på ögonbrynen, t.ex. gurkmeja (E 100).
Det jag invänder mot är varför så många kemiska e-ämnen behöver ingå i mat överhuvudtaget. Meningen är att mat
ska ruttna osv. efter en viss tid eftersom det är organiskt. Att man pumpar maten full med skit för att det ska smaka bättre, hålla längre, osv. är inte naturligt och att få i sig en livsranson med konververingsmedel osv. har väl ytterst tveksamma hälsoeffekter.
Och då snackar vi ju inte ens om alla kemiska bekämpningsmedel som används i själva produktionen av råvarorna, om det är icke-ekologiskt.