2025-01-14, 22:05
Medlem
Är bibliotekarie.

Det finns förstås många som jobbar på biblioteken som mobil arbetsplats. Det är
en gammal myt att det ska vara tyst på bibliotek, förstås skrik å skrän men vem kan skrika på ett fik utan att bli avvisad? vi har tysta rum där kan man sitta om man ej vill bli störd.

Egen dator, tyst hörn, stor kaffetermos, knattra lite kod eller teamsmöten. Funkar hos oss.
Citera
2025-01-14, 22:10
Medlem
526s avatar
Definitivt bra idé. Förr tiden brukade jag jobba från Kungliga Biblioteket i Humlegården.
Stor sal med bokhyllor upp till taket. Rader mad läsbord av trä avskärmade från varandra och grön läslampa. Kändes som Hogwarts. Perfekt att jobba fokuserat med dator i några timmar. Man måste dock vara tyst - vilket är bra, och man fick bara ta med sig laptop. Inga väskor eller kläder.
Sen gick jag ut i parken och rökte på och drack vin på en servering och kände mig nöjd för jag varit produktiv. Saknar den tiden.
Citera
2025-01-14, 22:15
Medlem
öpöz000rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
För kontorsjobb behöver man typiskt sett vara beredd på att telefonen ringer när som, därav faller bibliotek bort.

Jag tror att detta är huvudanledningen.

Måste medge att jag aldrig tänkt på det dock, själv föredrar jag att sitta hemma i mitt "kontor"
Citera
2025-01-14, 22:22
Medlem
Förr var det iallafall att folk ville synas med sin mac book och få känna sig lite speciella.
Citera
2025-01-14, 22:34
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Går man in på ett café dagtid så vimlar det med folk som arbetar på sina laptops. För att få sitta där har de beställt onyttigheter såsom kafé, läsk eller bullar.

Går man däremot in på ett bibliotek dagtid sitter det på sin höjd några studenter eller kufar i läsrummen. Detta trots att man får sitta där gratis utan krav på att man köper snask. Därtill har biblioteken stolar och bord som lämpar sig bättre att arbeta vid och en lugnare och mer harmonisk atmosfär än ett bullrigt café.

Jag förstår att cafén är att föredra för den som behöver ta möten emellanåt, men för de som kan arbeta ostört torde bibliotek ofta vara att föredra. Ändå ser man nästan aldrig att folk arbetar på bibliotek. Vad beror det på?

många tycker biblotek är sosse ställen ock vill bidra i ekonomin ock köpa kaffe i stället
Citera
2025-01-14, 22:35
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Är bibliotekarie.

Det finns förstås många som jobbar på biblioteken som mobil arbetsplats. Det är
en gammal myt att det ska vara tyst på bibliotek, förstås skrik å skrän men vem kan skrika på ett fik utan att bli avvisad? vi har tysta rum där kan man sitta om man ej vill bli störd.

Egen dator, tyst hörn, stor kaffetermos, knattra lite kod eller teamsmöten. Funkar hos oss.

men det är väl bara sossar som är i biblotek?
Citera
2025-01-14, 22:35
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Går man in på ett café dagtid så vimlar det med folk som arbetar på sina laptops. För att få sitta där har de beställt onyttigheter såsom kafé, läsk eller bullar.

Går man däremot in på ett bibliotek dagtid sitter det på sin höjd några studenter eller kufar i läsrummen. Detta trots att man får sitta där gratis utan krav på att man köper snask. Därtill har biblioteken stolar och bord som lämpar sig bättre att arbeta vid och en lugnare och mer harmonisk atmosfär än ett bullrigt café.

Jag förstår att cafén är att föredra för den som behöver ta möten emellanåt, men för de som kan arbeta ostört torde bibliotek ofta vara att föredra. Ändå ser man nästan aldrig att folk arbetar på bibliotek. Vad beror det på?

Gissar på att folk vill kunna fika och dricka kaffe medans dom jobbar. Personligen jobbar jag helst hemifrån när jag inte är på kontoret. Då finns kaffe och lugn och ro i överflöd. Hade inte gillat att jobba från ett café pga allt spring runtomkring.
Citera
2025-01-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Självklart får du jobba på biblioteken.

Till TS:
Dom bibliotek jag känner till är fullsmockade av diverse individer. Grupprummen är fullbokade, bästa platserna paxade, fräckaste böckerna utlånade, etc.

Jobba vill man la göra på kontoret eller motsvarande hemmavariant? Du misstar nog dagdrivare för arbetande folk.

Ja iofs. Men hur länge får man egentligen jobba framför en biblioteksdator?
Citera
2025-01-14, 22:39
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är väl tystnadskravet och att man inte får dricka eller småäta som känns lite dumt. Även att knattra på ett tangentbord ger hög ljudnivå.

Den sysslan har utgått.
Men annars tror jag som Du; tystnadskravet.
Och fikaförbudet.

När jag var ung och studerade var bibblan den givna platsen.
Bra för koncentrationen.
Citera
2025-01-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
men det är väl bara sossar som är i biblotek?

Vi brukar inte fråga våra besökare vad dom röstar på men det är nog blandat.
Citera
2025-01-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Ja iofs. Men hur länge får man egentligen jobba framför en biblioteksdator?

Du tar med egen laptop och kopplar upp mot bibblans wifi, gratis.
Citera
2025-01-14, 22:42
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Vi brukar inte fråga våra besökare vad dom röstar på men det är nog blandat.

man ser ju det iofs om dem är i sosse eller inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in