• 1
  • 2
2025-01-14, 19:59
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Går man in på ett café dagtid så vimlar det med folk som arbetar på sina laptops. För att få sitta där har de beställt onyttigheter såsom kafé, läsk eller bullar.

Går man däremot in på ett bibliotek dagtid sitter det på sin höjd några studenter eller kufar i läsrummen. Detta trots att man får sitta där gratis utan krav på att man köper snask. Därtill har biblioteken stolar och bord som lämpar sig bättre att arbeta vid och en lugnare och mer harmonisk atmosfär än ett bullrigt café.

Jag förstår att cafén är att föredra för den som behöver ta möten emellanåt, men för de som kan arbeta ostört torde bibliotek ofta vara att föredra. Ändå ser man nästan aldrig att folk arbetar på bibliotek. Vad beror det på?
Citera
2025-01-14, 20:04
Medlem
a-mortals avatar
Sunt förnuft antar jag. Ohållbart om alla skulle utnyttja biblioteket som kontor.
Citera
2025-01-14, 20:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Går man in på ett café dagtid så vimlar det med folk som arbetar på sina laptops. För att få sitta där har de beställt onyttigheter såsom kafé, läsk eller bullar.

Går man däremot in på ett bibliotek dagtid sitter det på sin höjd några studenter eller kufar i läsrummen. Detta trots att man får sitta där gratis utan krav på att man köper snask. Därtill har biblioteken stolar och bord som lämpar sig bättre att arbeta vid och en lugnare och mer harmonisk atmosfär än ett bullrigt café.

Jag förstår att cafén är att föredra för den som behöver ta möten emellanåt, men för de som kan arbeta ostört torde bibliotek ofta vara att föredra. Ändå ser man nästan aldrig att folk arbetar på bibliotek. Vad beror det på?
1. Det finns en jävla massa fler caféer än bibliotek. I den stadsdel jag bor finns det bokstavligen hundratals caféer men enbart 2 bibliotek, vad jag känner till.

2. Det finns ett social stigma med att sitta på biblioteket. Det kanske är OK om du är arbetslös eller bostadslös, men för den som kan försörja sig upplevs det genant helt enkelt. Man vill inte identifiera sig med andra losers, så därför skyr man att sitta tillsammans med dom, låt vara på bekostnad av några hundra för fika.
Citera
2025-01-14, 20:06
Medlem
ClayCreations21s avatar
Biblioteket har ställen där man kan plugga. Biblioteket har även gratis dator som man kan låna och flera platser att plugga på.

https://biblioteket.stockholm.se/laxhjalp
Citera
2025-01-14, 20:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClayCreations21
Biblioteket har ställen där man kan plugga. Biblioteket har även gratis dator som man kan låna och flera platser att plugga på.

https://biblioteket.stockholm.se/laxhjalp
Du svarar inte på frågan utan motsäger den.
Citera
2025-01-14, 20:09
Avstängd
MrSwaggers avatar
Men e du helt efter liven hur fan ska man sortera in böcker fylla på hyllor ta emot bäställa etc hemifrån du fattar väl att de måste finnas pärsonal fysisk på plats på ett biblotek. Jävla idiot.

Visst I Japan finns virtuella biblotekari som gör mkt av jobbet åt dig menu du måste fortf fysiskt hämta o lämna boken hur ska du göra de hemifrån om du måste sortera o se till hyllorna e fulla Fan tänk efter lite innan du skriver
Senast redigerad av MrSwagger 2025-01-14 kl. 20:11.
Citera
2025-01-14, 20:12
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Sunt förnuft antar jag. Ohållbart om alla skulle utnyttja biblioteket som kontor.
Ungefär som jag tänker om de som sitter på cafe och jobbar?
Citera
2025-01-14, 20:12
Avstängd
Sällan jag ser min tid framför datorn som mer värd än när jag är i fysiskt arbete, men visst - gäller att välja sina klienter väl

På bibliotek kan man studera
Citera
2025-01-14, 20:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

För kontorsjobb behöver man typiskt sett vara beredd på att telefonen ringer när som, därav faller bibliotek bort.
Citera
2025-01-14, 20:15
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ungefär som jag tänker om de som sitter på cafe och jobbar?
Det har du rätt i. Helt galet när man inte kan få ett bord till sig och sina vänner på vissa caféer där alla bord är upptagna med folk som arbetar eller pluggar.
Citera
2025-01-14, 20:23
Medlem
För att det inte är creddigt nog och ger bra insta-posts...
Citera
2025-01-14, 20:23
Medlem
Det är väl tystnadskravet och att man inte får dricka eller småäta som känns lite dumt. Även att knattra på ett tangentbord ger hög ljudnivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in