Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Går man in på ett café dagtid så vimlar det med folk som arbetar på sina laptops. För att få sitta där har de beställt onyttigheter såsom kafé, läsk eller bullar.
Går man däremot in på ett bibliotek dagtid sitter det på sin höjd några studenter eller kufar i läsrummen. Detta trots att man får sitta där gratis utan krav på att man köper snask. Därtill har biblioteken stolar och bord som lämpar sig bättre att arbeta vid och en lugnare och mer harmonisk atmosfär än ett bullrigt café.
Jag förstår att cafén är att föredra för den som behöver ta möten emellanåt, men för de som kan arbeta ostört torde bibliotek ofta vara att föredra. Ändå ser man nästan aldrig att folk arbetar på bibliotek. Vad beror det på?
1. Det finns en jävla massa fler caféer än bibliotek. I den stadsdel jag bor finns det bokstavligen hundratals caféer men enbart 2 bibliotek, vad jag känner till.
2. Det finns ett social stigma med att sitta på biblioteket. Det kanske är OK om du är arbetslös eller bostadslös, men för den som kan försörja sig upplevs det genant helt enkelt. Man vill inte identifiera sig med andra losers, så därför skyr man att sitta tillsammans med dom, låt vara på bekostnad av några hundra för fika.