• 1
  • 2
2025-01-10, 17:01
Medlem
HBTKuks avatar
Detta jävla oskick. För mig är det en självklarhet att stjälfästet skärs bort, eftersom att det är torrt, segt och äckligt att tugga på medan själva tomaten ska vara saftig och smakrik. Finns ingen anledning, utom lättja, att låta den sitta kvar. Att bli serverad en sallad exempelvis med fästet kvar är allt annat än professionellt matlagningsmässigt. Ibland har jag till och med varit på finare restuaranger där man serverar tomaterna på detta sätt.

Är du en av dem som låter den sitta kvar och månne kan bjuda en förklaring till varför?
Är det bara lathet eller har du aldrig reflekterat över den biten? Antar att det ofta beror på ett ointresse av matlagning eller obryddhet.

Glad hasch
Citera
2025-01-10, 17:20
Medlem
.

Har varit helt obemärkt av detta, äter mycket kvisttomater och allt ser ju ändå likadant ut påvägen ut.

Vrider ur kvisten och skäljer av och skär klyftor och äter som vanligt. Men om jag skivar tomat för stekning för att ha i t.ex omelett så slänger jag faktiskt ibland den sista skivan där stjälken hade sin infästning.

Nästa gång så spotta bara ut den stjälkbiten på golvet hos dem du blir bjuden av och se vilken reaktion du får.
Senast redigerad av Saarne 2025-01-10 kl. 17:23. Anledning: .
Citera
2025-01-10, 17:25
Har väl kanske struntat i det av ren lathet ibland, men oftast skär jag bort det.
Citera
2025-01-10, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Detta jävla oskick. För mig är det en självklarhet att stjälfästet skärs bort, eftersom att det är torrt, segt och äckligt att tugga på medan själva tomaten ska vara saftig och smakrik. Finns ingen anledning, utom lättja, att låta den sitta kvar. Att bli serverad en sallad exempelvis med fästet kvar är allt annat än professionellt matlagningsmässigt. Ibland har jag till och med varit på finare restuaranger där man serverar tomaterna på detta sätt.

Är du en av dem som låter den sitta kvar och månne kan bjuda en förklaring till varför?
Är det bara lathet eller har du aldrig reflekterat över den biten? Antar att det ofta beror på ett ointresse av matlagning eller obryddhet.

Glad hasch
Äter de pinnen?
Citera
2025-01-10, 17:28
Medlem
zombie-nations avatar
När man tagit bort bladen är det klart. Man äter naturligtvis den del där de satt fast. Petar du bort alla frön i jordgubben med?
Citera
2025-01-10, 17:57
Medlem
elmhedens avatar
Citat:

Glad hasch

Pratar vi "vanliga" tomater (av "svensk" standardvariant, med grovt stjälkfäste) är jag helt enig. Att servera med detta kvar vittnar om att personen i köket helt enkelt inte bryr sig. Det är som att servera ett stekt ägg med skalbitar. Jag skulle tro att de flesta människor inte har något problem med detta, men å andra sidan så tycker uppenbarligen de flesta människor att McDonalds på riktigt är gott så det kanske inte säger så mycket.
Citera
2025-01-10, 19:36
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Har väl kanske struntat i det av ren lathet ibland, men oftast skär jag bort det.
För att det smakar illa, eller varför väljer du atrt skära bort det?
Citat:
Ursprungligen postat av AbstinentKanin
Äter de pinnen?
Menar du stjälken?
Citera
2025-01-10, 19:51
Medlem
DoxMingos avatar
Den skärs bort.
Tugga på den finner jag ingen njutning i.
Citera
2025-01-10, 20:35
Citat:
För att det smakar illa, eller varför väljer du atrt skära bort det?
Illa är att ta i, men det försämrar smakupplevelsen, och eftersom det bara är typ 1% av tomaten känns det inte som så mycket slöseri.
Citera
2025-01-10, 20:53
Moderator
Neksnors avatar
På riktiga tomater skär jag bort det berörda området. Minitomater av olika slag serveras/äts som de är.
Citera
2025-01-10, 21:26
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Illa är att ta i, men det försämrar smakupplevelsen, och eftersom det bara är typ 1% av tomaten känns det inte som så mycket slöseri.
Om man dessutom inte vill kasta det så kan man alltid slänga det i örtsaltet, om man har ett sånt pågående.

Lysande sätt att ta vara på allt grönsaksspill i köket.
Citera
2025-01-10, 23:49
Som du skrev: det är torrt, segt och äckligt att tugga på. Förstår inte alls att folk inte skär bort den delen. Som att tugga på en kvist. Har sett i sallader mm hos folk och på restauranger och tänkt alltid WTF 🤮

Den enda gången jag inte har reagerat är när jag beställer thaimat elr liknande men då äter jag ändå inte tomaten i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in