Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Din varning om konsekvenser för min själ bygger på en förutsättning: Att jag accepterar din tro och din världsbild som sann?? Så för mig är ditt hot lika irrelevant som om någon skulle säga att du hamnar i en annan religions version av helvetet.
Om du tar min varning på allvar eller ej beror såklart på det. Det jag varnar för kommer dock vara sant för dig helt oavsett vad du tror på då människans destination efter den fysiska döden inte är relativt efter på vad man tror på:
"Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning." Hebreerbrevet 9:27
Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Hot av det här slaget är inte ett argument utan bara taffliga försök till emotionell manipulation som kanske fungerar på svaga icketänkande individer som redan delar din tro.
Det är inget hot utan som sagt en varning som bara är för ditt eget bästa. Du kan såklart välja att ignorera den, det är upp till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Du ska veta att jag är uppväxt i en djupt religiös kristen familj och ägnade drygt 35 år av mitt liv åt Gud. Min tro var central i mitt liv under lång tid men när jag började intressera mig och ta reda på vad och vad och hur man tar reda på vad som egentligen är sant eller som är påhitt så gick det rätt snabbt att se att det bara var sagor för människor som inte läst sig att tänka.
Du kan omöjligt ha haft en personlig relation med Gud eller upplevt hans kärlek eller mirakel under dessa 35 år ifall du sedan börjat inbilla dig att Gud inte finns. En riktig kristen tro handlar inte om någon död religion eller blind tro. Det är tragiskt att det är så vanligt att folk likt dig växer upp religiöst och får helt fel bild utav Jesus pga religion och påtvingad lagiskhet.
Personligen har jag ingen religiös bakgrund alls. Jag växte upp helt sekulärt och trodde likt dig under hela min uppväxt att Bibeln bara var en sagobok och kunde inte för mitt liv förstå hur folk kunde ta den på allvar. Jag blev sedan grundligt motbevisad när Gud hittade mig och jag insåg hur fel jag haft, och hur urbota dumt det rent ut sagt är att tro att allt är en slump.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Precis som du nu svänger dig med begreppet "själ" som om det vore en självklarhet gjorde även jag tidigare och du har liksom jag aldrig ens funderat på vad det faktiskt innebär. Vad är en själ, enligt dig?
För om du inte kan definiera exakt vad en själ är, eller presentera bevis varför någon borde tro att den existerar, hur kan du då förvänta dig att ditt argument ska tas på allvar?
Hela grejen med "Tro på Gud, annars..." – är dessutom inte bara ologiskt utan även intellektuellt ohederligt. Har inte pratat med min far på över tio år eftersom jag inte tror på gud längre så tror du att jag inte hört detta innan x10?
Ifall du aldrig under dessa 35 år funderade på vad begreppet själ innebär så är det ytterligare ett bevis på att du aldrig riktigt vandrade med Gud.
Din själ är ditt psyke ("Psyche comes from the Greek psykhe, which means “the soul, mind") och innefattar saker som dina tankar, dina känslor, minnen m.m.
Människan består utav kropp, själ och ande. De flesta människor är andligt döda sedan syndafallet och är helt omedvetna om sitt andliga jag. Din ande blir levande igen när du blir frälst, får dina synder förlåtna och tar emot den Helige Ande. Det här är ett livsomvälvande ögonblick som inte handlar om någon död religion eller blind tro. Har du på riktigt tagit emot Jesus så kommer du märka det och ditt liv kommer förändras totalt. Du går ifrån död till liv.
Det finns väldigt många "kristna" som bara följer en religion och saknar den riktiga kontakten med Gud. De är också vilseledda utav satan.
"Det fanns en tid då ni var andligt döda på grund av er olydnad och era synder. Ni levde precis som alla andra här i världen. Ni syndade och följde Satan, de onda andarnas härskare. Han är den andemakt som nu verkar i de människor som vägrar att lyda Gud. På det sättet levde vi allihop förut. Vi följde våra mänskliga impulser och lät kroppens begär och våra egna tankar styra oss. Ja, på grund av vår mänskliga natur var vi på väg att drabbas av Guds dom precis som alla andra. Men vår kärleksfulla Gud visade sitt stora medlidande med oss. Trots att vi var andligt döda på grund av vår olydnad, älskade han oss så mycket, att han gjorde oss levande tillsammans med Kristus." Efesierbrevet 2