2025-01-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invalidformat
Varför skapade då hen satan? Ffs det är ju common sense att gud ville ha en syndabock för sina argumentationer, utan dessa vore kristendomen en piss i Missisippi ...
Det onda existerar för att det goda ska kunna existera. Vore det inte så, skulle bara grått existera.
Citera
2025-01-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Anden vill intet ont.

Men människor, med Satan som medhjälpare, skapar ont.

Tare bare lyngt! The fallen Angel who became satan, this is ridicoulus. Who was he? Is his home filled with fire? How do You know? Have You been there?
Citera
2025-01-08, 16:06
Medlem
Citat:
Tare bare lyngt! The fallen Angel who became satan, this is ridicoulus. Who was he? Is his home filled with fire? How do You know? Have You been there?
Även om jag förstår precis vad du skriver skulle jag föredra att du svara på Svenska.

Satan vill att du ska tro det där.
Citera
2025-01-08, 16:25
Medlem
Citat:
Det onda existerar för att det goda ska kunna existera. Vore det inte så, skulle bara grått existera.

Jag föredrar grått ...att det onda existerar är lika dumt som att påstå att det goda existerar ... ge mig exempel, inte från bibeln tack🙃
Citera
2025-01-08, 16:28
Medlem
Citat:
Jag föredrar grått ...att det onda existerar är lika dumt som att påstå att det goda existerar ... ge mig exempel, inte från bibeln tack🙃
Jaha.
Citera
2025-01-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Din varning om konsekvenser för min själ bygger på en förutsättning: Att jag accepterar din tro och din världsbild som sann?? Så för mig är ditt hot lika irrelevant som om någon skulle säga att du hamnar i en annan religions version av helvetet.

Om du tar min varning på allvar eller ej beror såklart på det. Det jag varnar för kommer dock vara sant för dig helt oavsett vad du tror på då människans destination efter den fysiska döden inte är relativt efter på vad man tror på:
"Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning." Hebreerbrevet 9:27

Citat:
Hot av det här slaget är inte ett argument utan bara taffliga försök till emotionell manipulation som kanske fungerar på svaga icketänkande individer som redan delar din tro.

Det är inget hot utan som sagt en varning som bara är för ditt eget bästa. Du kan såklart välja att ignorera den, det är upp till dig.

Citat:
Du ska veta att jag är uppväxt i en djupt religiös kristen familj och ägnade drygt 35 år av mitt liv åt Gud. Min tro var central i mitt liv under lång tid men när jag började intressera mig och ta reda på vad och vad och hur man tar reda på vad som egentligen är sant eller som är påhitt så gick det rätt snabbt att se att det bara var sagor för människor som inte läst sig att tänka.

Du kan omöjligt ha haft en personlig relation med Gud eller upplevt hans kärlek eller mirakel under dessa 35 år ifall du sedan börjat inbilla dig att Gud inte finns. En riktig kristen tro handlar inte om någon död religion eller blind tro. Det är tragiskt att det är så vanligt att folk likt dig växer upp religiöst och får helt fel bild utav Jesus pga religion och påtvingad lagiskhet.

Personligen har jag ingen religiös bakgrund alls. Jag växte upp helt sekulärt och trodde likt dig under hela min uppväxt att Bibeln bara var en sagobok och kunde inte för mitt liv förstå hur folk kunde ta den på allvar. Jag blev sedan grundligt motbevisad när Gud hittade mig och jag insåg hur fel jag haft, och hur urbota dumt det rent ut sagt är att tro att allt är en slump.

Citat:
Precis som du nu svänger dig med begreppet "själ" som om det vore en självklarhet gjorde även jag tidigare och du har liksom jag aldrig ens funderat på vad det faktiskt innebär. Vad är en själ, enligt dig?
För om du inte kan definiera exakt vad en själ är, eller presentera bevis varför någon borde tro att den existerar, hur kan du då förvänta dig att ditt argument ska tas på allvar?

Hela grejen med "Tro på Gud, annars..." – är dessutom inte bara ologiskt utan även intellektuellt ohederligt. Har inte pratat med min far på över tio år eftersom jag inte tror på gud längre så tror du att jag inte hört detta innan x10?

Ifall du aldrig under dessa 35 år funderade på vad begreppet själ innebär så är det ytterligare ett bevis på att du aldrig riktigt vandrade med Gud.
Din själ är ditt psyke ("Psyche comes from the Greek psykhe, which means “the soul, mind") och innefattar saker som dina tankar, dina känslor, minnen m.m.

Människan består utav kropp, själ och ande. De flesta människor är andligt döda sedan syndafallet och är helt omedvetna om sitt andliga jag. Din ande blir levande igen när du blir frälst, får dina synder förlåtna och tar emot den Helige Ande. Det här är ett livsomvälvande ögonblick som inte handlar om någon död religion eller blind tro. Har du på riktigt tagit emot Jesus så kommer du märka det och ditt liv kommer förändras totalt. Du går ifrån död till liv.

Det finns väldigt många "kristna" som bara följer en religion och saknar den riktiga kontakten med Gud. De är också vilseledda utav satan.

"Det fanns en tid då ni var andligt döda på grund av er olydnad och era synder. Ni levde precis som alla andra här i världen. Ni syndade och följde Satan, de onda andarnas härskare. Han är den andemakt som nu verkar i de människor som vägrar att lyda Gud. På det sättet levde vi allihop förut. Vi följde våra mänskliga impulser och lät kroppens begär och våra egna tankar styra oss. Ja, på grund av vår mänskliga natur var vi på väg att drabbas av Guds dom precis som alla andra. Men vår kärleksfulla Gud visade sitt stora medlidande med oss. Trots att vi var andligt döda på grund av vår olydnad, älskade han oss så mycket, att han gjorde oss levande tillsammans med Kristus." Efesierbrevet 2
Citera
2025-01-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så man måste först höra av någon hycklande människa. Din Jesus Kristus kan inte ta första kontakten själv?
Hur kommer det sig?

Nej, det måste man inte alltid. Gud uppenbarar sig på många olika sätt beroende på hur han själv vill.

Du ska dock ha klart för dig att Gud inte är skyldig dig någonting, tvärtom är det du som är den skyldige brottslingen. Du och jag (och alla andra människor) är fallna syndare som brutit Guds lag och vars rättvisa destination är helvetet. Frälsningen är enbart nåd tack vare att Guds son Jesus, som var den enda fri från synd, tog vårat straff.

Du är inte i någon position att vara kräsen kring hur du får höra om sanningen. Ta emot nåden genom Jesus och var evigt tacksam till Gud, eller ta ditt rättmätiga straff och gå evigt förtappad. Gud är helig, du är en fallen syndare.

"Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." Matteusevangeliet 7:13

"Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar." Matteusevangeliet 25:41
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-01-08 kl. 18:08.
Citera
2025-01-08, 18:15
Medlem
Citat:

Fel. Det goda kan existera utan det onda. Det onda kan dock inte existera utan det goda. Ondskan är en parasit på det goda.

Adam och Eva åt frukten som ger kunskap om gott och ont. Och här är vi, i en fallen värld med både gott och ont. Människan ville ju veta?

Det är dock inte nödvändigt med ondska för att det goda ska kunna existera i högre "dimensioner", dit vi som pånyttfödda kristna är påväg.
Citera
2025-01-08, 18:30
Medlem
Citat:
At the age of 950 years, Noah, who shepherded God's creatures through the Flood, died. He left behind three sons, from whom the human race descended, according to the Bible.
Tare bara lungt, vi har gott om tid att eventuellt omvända oss. Vad hinner inte jag göra på så lång tid? Kanske utforska de 3k religionerna runt om i världen ? Hur gamla blev Noahs söner? Vilka var de? Nä, tror att döden är slutet på ens liv, finito finale🤘

Who was Noah married to? Who was his sons?. He left behind three sons, from whom the human race descended, according to the Bible. Well, thats a new twist of it all .. no Adam? No Eve? No more
Citera
2025-01-08, 18:48
Medlem
Citat:
Who was Noah married to? Who was his sons?. He left behind three sons, from whom the human race descended, according to the Bible. Well, thats a new twist of it all .. no Adam? No Eve? No more

Noah's wife was called Naamah.

Noah's sons were Sem, Ham and Jafet (the people we today call "semites" are decendants of Sem), we Europeans are mainly the decendants of Jafet (all mixed today ofc).

Adam and Eve was before that. God destroyed the old world with a flood because it had become so corrupted and sinful (much like todays world). Noah's family survived on the ark and the humans of today are the descendants of Noah's tree sons, yes.

I advice you read the Bible.

https://www.israelhayom.com/2021/10/...-of-noahs-ark/ They actually found the remnants of the ark in the Ararat mountains in Turkey. If you read the research most of it points to it actually being the true ark. Its shape and scale exactly matches whats described in the Bible, its location of landing is also the same.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-01-08 kl. 19:00.
Citera
2025-01-08, 19:02
Medlem
Citat:
At the age of 950 years, Noah, who shepherded God's creatures through the Flood, died. He left behind three sons, from whom the human race descended, according to the Bible.
Tare bara lungt, vi har gott om tid att eventuellt omvända oss. Vad hinner inte jag göra på så lång tid? Kanske utforska de 3k religionerna runt om i världen ? Hur gamla blev Noahs söner? Vilka var de? Nä, tror att döden är slutet på ens liv, finito finale🤘

Citera
2025-01-08, 19:14
Medlem
Kanske inte konstigt om folk är undermedvetet rädda, i Tibetan book of the dead står en del obehagligt.

Citat:
PADMASAMBHAVA, THE TIBETAN BOOK OF THE DEAD [Gr. tr. LIAKOPOULOS
E.] p. 160:
«At that time, when the fifty-eight blood-drinking deities emerge from
within your brain, …because of your clinging, you will not recognize
these abominable presences and you will resort to a frenzied flee and fall
once again into utter misery. ...You will feel panic, agony and exhaustion.
Your own projections/visions will take a daemonic form and you will
continue wandering in Samsara!(1)
…O, nobly-born child! Even if the bodies of the largest of the Peaceful
and Wrathful Deities are equal (in vastness) to the limits of the heavens,
the intermediate ones, as big as Mt. Meru, the smallest equal to eighteen
times the height of an ordinary human body, be not terrified at that; be not
awed! All phenomena manifest as lights and images!
(p.162)… When your own visions/projections appear in that form, be not
afraid, for the body you have is a body made of your karmic tendencies,
thus, even if it is killed or dismembered, it cannot die!
(p.180) THE MIRROR OF KARMA: …The master of death will look in the
mirror of karma and see its reflections, clear and distinct…The master of
death will tie a rope around your neck and drag you away. He will cut off
your head, rip out your heart, pull out your guts, lick your brains, drink
your blood, tear your flesh to shreds, and gnaw your bones. But you won't
die, even though your body is cut to pieces. Being cut up again and again,
you will suffer immense pain.» (It is the absolutely mystical process of
dying that concerns the distribution of the energy stored in the astral
body in pieces.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera