2025-01-08, 20:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Satan vill att vi ska bråka om det där.

Gud och Kristus är för mig två sidor av samma mynt.

Du behöver inte tro som jag, jag är ingen missionär men min kosmologi har tagit form de senaste to åren och jag kommer inte att ändra mitt synsätt.

Du har hittat på din egen tro och kallar den kristendom. Och sedan tror du att just du har rätt.
Citera
2025-01-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nu är det faktiskt gud som bestämmer, inte jesus. Han är den enda som kan rädda dig, men reglerna är redan lagda långt innan jesus kom. Du måste älska gud, jesus måste rädda dig och du måste sluta synda.

Gud en, i tre olika personer; Fadern, Sonen och den Helige Ande.

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud."

"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet" Johannes 1

Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Johannesevangeliet 14

"Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder." Johannes 8:24
Jesus använder Gudsnamnet från Moseböckerna "Jag Är" om sig själv.

"Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader" Efesierbrevet 1:3

"Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste." Jesaja 9:6

"Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors." Filipperbrevet 2:6
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-01-08 kl. 21:01.
Citera
2025-01-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Ja. Bär på en längtan ibland till och med trots att saker är okej.

Då kanske du skulle uppsöka vården?
Citera
2025-01-08, 21:59
Medlem
Citat:
Du har hittat på din egen tro och kallar den kristendom. Och sedan tror du att just du har rätt.
Nej. Inte alls.

Jag är inte ensam om att hysa den tro jag gör.
Citera
2025-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vägen till ”ingenting” kan nog kännas väl så skrämmande.

Det förstår jag givetvis men vägen dit, lidande osv sker ju alltid under tiden man lever. Jag tänkte på själva döden vilket för mig är samma sak som icke existens. Om man är rädd för att inte existera så borde man tycka att tiden innan ens födelse också var skrämmande vilket inte är logiskt.
Citera
2025-01-08, 23:22
Medlem
Citat:
För att man inte vill tro på självmotsägande sagor med en gud som är psykopat.

Du dör ju för evigt med om bibelns gud vill det. Du vet inte själv om du är frälst. Du blir förlåten en gång, sedan får du inte synda mer. Har du inte klarat det? Då blir det utplåning. Enbart en yttepyttedel av alla människor får liv efter döden.

Tråkigt men du har fel. Det finns ingen begränsning i Jesus nåd. Du behöver bekänna dina synder och tro på Jesus. Ditt hjärta kommer långsamt att förändras och då synda mindre och mindre.
Vi får rättfärdigheten av Jesus, för vi klarar inte av att vara rena.
Citera
2025-01-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Nej, det måste man inte alltid. Gud uppenbarar sig på många olika sätt beroende på hur han själv vill.

Du ska dock ha klart för dig att Gud inte är skyldig dig någonting, tvärtom är det du som är den skyldige brottslingen. Du och jag (och alla andra människor) är fallna syndare som brutit Guds lag och vars rättvisa destination är helvetet. Frälsningen är enbart nåd tack vare att Guds son Jesus, som var den enda fri från synd, tog vårat straff.

Du är inte i någon position att vara kräsen kring hur du får höra om sanningen. Ta emot nåden genom Jesus och var evigt tacksam till Gud, eller ta ditt rättmätiga straff och gå evigt förtappad. Gud är helig, du är en fallen syndare.

"Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." Matteusevangeliet 7:13

"Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar." Matteusevangeliet 25:41

Fast jag har en annan bild av Gud. När han gjorde förbundet med Abraham skulle Abraham offra djur i alla väderstreck (för alla folk). Gud lät inte Abraham gå utan som fackla gjorde det själv, alltså tog på sig ansvaret för förbundet.
När sedan Judarna inte kunde hålla det förbundet så tog Gud på sig den skulden och offrade sin son Jesus.

Så du ser, min gudsbild är mildare än din när du säger att Gud inte är skyldig oss något. Nej men han tar på sig skulden och synden i alla fall. Du ska inte kalla dina medmänniskor för brottslingar osv. För det anser inte Gud att de är.

Du skrämmer bort människor med det sättet du samtalar på. Du är snarare ledd av den andra sidan.
Citera
2025-01-08, 23:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Tråkigt men du har fel. Det finns ingen begränsning i Jesus nåd. Du behöver bekänna dina synder och tro på Jesus. Ditt hjärta kommer långsamt att förändras och då synda mindre och mindre.
Vi får rättfärdigheten av Jesus, för vi klarar inte av att vara rena.

Så du är med en sk kristen som inte tror på bibeln. Vad har ni då den till?
Citera
2025-01-09, 06:25
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Då kanske du skulle uppsöka vården?
Är där ofta ser svart svår ADHD.
Citera
2025-01-09, 08:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Du får ha den tron. Jag respekterar det fullt ut.

Min tro är däremot bergfast. Dina försök att få mig att tvivla säger mig ändå att du är Satans redskap.

Till skillnad från dig så tror jag inget. Jag föredrar att hålla mig till det jag vet.
Citera
2025-01-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Fast jag har en annan bild av Gud. När han gjorde förbundet med Abraham skulle Abraham offra djur i alla väderstreck (för alla folk). Gud lät inte Abraham gå utan som fackla gjorde det själv, alltså tog på sig ansvaret för förbundet.
När sedan Judarna inte kunde hålla det förbundet så tog Gud på sig den skulden och offrade sin son Jesus.

Så du ser, min gudsbild är mildare än din när du säger att Gud inte är skyldig oss något. Nej men han tar på sig skulden och synden i alla fall. Du ska inte kalla dina medmänniskor för brottslingar osv. För det anser inte Gud att de är.

Du skrämmer bort människor med det sättet du samtalar på. Du är snarare ledd av den andra sidan.

Gud besitter både oändlig kärlek och oändlig nåd men folk glömmer idag bort att han också är en sträng Gud. Ja, hans nåd finns där för alla som är villiga att ta emot, men han straffar också synden och de som inte tar emot nåden.
Det fungerar inte alltid att köra med snuttefilt-taktiken. Särskilt inte med folk likt personen jag citerade som har den attityden till Gud.

Visst, jag kanske låter lite hård ibland men Jesus själv var hård när han predikade och det finns ingen i Bibeln som varnar för helvetet mer än honom. Att försöka linda in det hela fungerar inte på alla människor. Vissa behöver bli omskakade och få höra sanningen som den är. Att tar de inte emot Jesus så går de förlorade.
Jag själv var en sådan person. Det hade aldrig fungerat att omvända mig genom att säga "Jesus älskar dig" eller liknande. Jag behövde få en smak på helvetet, få syndanöd och inse hur illa det faktiskt visst är med människans tillstånd. Först då, med ett förkrossat hjärta, blev jag mottaglig för omvändelsen.

Gud älskar syndaren men hatar synden.
Är du inte i kristus så ser Gud synden när han ser på dig och domen är över dig. I kristus så ser han sitt älskade barn. Jesu blod täcker över dina synder.
De offrade djuren i GT var mest en symbolisk föregångare till Jesus perfekta offer. Guds plan var hela tiden att frälsa mänskligheten via Jesus. Det profeteras redan i 1 Moseboken 3.
Hela GT handlar egentligen om Jesus.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-01-09 kl. 08:27.
Citera
2025-01-09, 08:26
Medlem
Citat:
För att man inte vill tro på självmotsägande sagor med en gud som är psykopat.

Du dör ju för evigt med om bibelns gud vill det. Du vet inte själv om du är frälst. Du blir förlåten en gång, sedan får du inte synda mer. Har du inte klarat det? Då blir det utplåning. Enbart en yttepyttedel av alla människor får liv efter döden.

Jesu blod täcker både dåtida, nutida och framtida synder sålänge du är kvar i Kristus. Ingen människa kan helt sluta synda sålänge vi är på jorden.
En frälst människa kommer få ett annat förhållande till synd och kommer att synda mindre.

Du kommer märka om du är frälst. När du blir andedöpt kommer du även att få förmågan att tala i tungomål (andligt bönespråk).

"Ty den som talar med tungor talar inte till människor utan till Gud; ingen förstår honom, i sin ande talar han hemligheter." 1 Korinthierbrevet 14
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-01-09 kl. 08:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in