2025-01-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OK. Har man inte sett Kristus är man antagligen förlorad.

Det var en ganska drastisk kommentar. Att säga att någon är "förlorad" för att de inte sett Kristus känns inte bara trångsynt, utan bortser helt från att människor har olika bakgrunder, erfarenheter och olika sätt att söka mening i livet.

Om Kristus verkligen är alltigenom kärleksfull och förstående, som jag förstått att många tror, skulle han nog inte avfärda människor så lätt (vilket han heller inte gör enligt bibeln) Jag har svårt att tro att en allsmäktig Gud skulle vara så svartvit. snarare verkar det vara vi människor (du, t.ex) som ofta gör den tolkningen.

Vad jag själv tror eller inte tror är kanske inte helt klart än, men jag tror definitivt på vikten av ödmjukhet och respekt i sådana här frågor. För om det finns något gudomligt, borde det väl vara större än våra egna snäva uppfattningar om rätt och fel?
Citera
2025-01-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad hjälper det att inbilla sig saker?
Har du den rätta tron, ger det dig allt du eftersträvar.

Har du den inte kommer du att brinna i helvetet.
Citera
2025-01-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Det var en ganska drastisk kommentar. Att säga att någon är "förlorad" för att de inte sett Kristus känns inte bara trångsynt, utan bortser helt från att människor har olika bakgrunder, erfarenheter och olika sätt att söka mening i livet.

Om Kristus verkligen är alltigenom kärleksfull och förstående, som jag förstått att många tror, skulle han nog inte avfärda människor så lätt (vilket han heller inte gör enligt bibeln) Jag har svårt att tro att en allsmäktig Gud skulle vara så svartvit. snarare verkar det vara vi människor (du, t.ex) som ofta gör den tolkningen.

Vad jag själv tror eller inte tror är kanske inte helt klart än, men jag tror definitivt på vikten av ödmjukhet och respekt i sådana här frågor. För om det finns något gudomligt, borde det väl vara större än våra egna snäva uppfattningar om rätt och fel?
Du får gärna se det som trångsynt. Jag bryr mig inte. Jag bryr mig bara om Kristus,
Citera
2025-01-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
För att man inte vill tro på självmotsägande sagor med en gud som är psykopat.

Du dör ju för evigt med om bibelns gud vill det. Du vet inte själv om du är frälst. Du blir förlåten en gång, sedan får du inte synda mer. Har du inte klarat det? Då blir det utplåning. Enbart en yttepyttedel av alla människor får liv efter döden.
Kristus är motsatsen till en psykopat.
Citera
2025-01-07, 16:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Har du den rätta tron, ger det dig allt du eftersträvar.

Har du den inte kommer du att brinna i helvetet.

Tror du. Och du tror det eftersom du har läst det eller för att någon sagt det till dig. Du vet inte ett skit egentligen. Ingen vet. Ingen har kommit tillbaka från vare sig himmel eller helvete för att berätta.
Själv klarar jag mig alldeles utmärkt utan religion.
Citera
2025-01-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Tror du. Och du tror det eftersom du har läst det eller för att någon sagt det till dig. Du vet inte ett skit egentligen. Ingen vet. Ingen har kommit tillbaka från vare sig himmel eller helvete för att berätta.
Själv klarar jag mig alldeles utmärkt utan religion.
Nej. Det är något jag kommit att känna i mitt innersta.

Ja var en gång en ateist med enbart materialismen som rättesnöre. Sedan vidgades mitt sinne.
Citera
2025-01-07, 17:01
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Jag läser många trådar här i forat om att debattörer är rädda.

Främst är de, om man vaskar fram anledningen, att de är rädda för att dö.

Kristus visar en väg som inte slutar i döden.

Varför ansluter du inte till Kristi väg?

För att det finns hur många gudar som helst som erbjuder liv efter döden och jag orkar inte bry mig.
Citera
2025-01-07, 17:09
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Det är vad Satan vill att du ska tro.
Men vem fan är Satan då? Är det en fiktiv person i dina sagoböcker?
Citera
2025-01-07, 17:11
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Därför att man inte sett vare sig Kristus eller Gud eller ens bevis för att de finns.
Fanns de så skulle världen se annorlunda ut. Nu är det krig i religionens namn.

Du kommer aldrig att se fysiskt, allting är within you: https://youtu.be/-9M0snom4AA?si=SO6wzRzdp9H-Hf4D
Citera
2025-01-07, 17:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej. Det är något jag kommit att känna i mitt innersta.

Ja var en gång en ateist med enbart materialismen som rättesnöre. Sedan vidgades mitt sinne.

Om du inte hört talas om det eller läst om det skulle du aldrig kommit på det själv. Ingen människa skulle spontant fundera ut den kristna sörjan med arvssynd, jungfrufödsel, treenigheten och alla andra knasigheter som står i bibeln. Du hörde/läste nåt du tyckte lät bra och tog det till dig. Inget av det kommer från dig själv. Du har anammat en tro, det är allt.
Citera
2025-01-07, 17:24
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Jag läser många trådar här i forat om att debattörer är rädda.

Främst är de, om man vaskar fram anledningen, att de är rädda för att dö.

Människan skrämms inför det outforskade. Vad man än väljer att tro, religon eller ateism så finns det ingen som vet vad döden innebär utan man ksn bara gissa.
Hade vi lyckats se dödens ovisshet som nåt fint och intressant istället så vore problemet löst.
Citera
2025-01-07, 17:25
Medlem
Citat:

Att dö är bland det mest naturliga som finns och dessutom inget man kan välja bort. Är absolut inte rädd för att dö. Att inte existera är ingenting och hur kan man vara rädd för ingenting?

Citat:
OK. Har man inte sett Kristus är man antagligen förlorad.

Eller tvärtom du har inte tänkt den tanken? Vi har en psyksjuk person här som går runt med bilder på jesus och texter från bibeln på plakat. Så predikar han för döva öron och gör normala människor irriterade. En förlorad person för sig själv och för samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in