• 1
  • 2
2025-01-07, 06:38
Medlem
morgonstjaernans avatar
Jag har typ ingen användning för AI tror jag så det skulle vara intressant att ta del av andras situation och erfarenheter, på vilket sätt använder ni er av AI och på vilket sätt är det bättre än att göra allt själv? Vad förväntar ni er kommer bli bättre i framtiden?
Citera
2025-01-07, 06:58
Avstängd
guderis avatar
Jag använder AI till så mycket jag kan både i arbetet och på fritiden. I arbetet: Extremt smidigt att snabbt fixa stora mängder kod man annars skulle sitta och skriva för hand, extremt smidigt att köra kodanalyser hitta optimeringar och buggar. Väldigt bra för att följa givna kodkonventioner och bra verktyg för att skriva smidig och lättläst dokumentation. Därmed inte sagt att jag helt förlitar mig på det AI skriver, kollar alltid igenom det som genereras i efterhand för att se så det blir rätt, men sparar mycket tid som jag tidigare ägnat åt kodknackande, ökat min effektivitet.

På fritiden: Allt ifrån tips på veckans mat till förslag på filmer och serier jag förmodligen gillar. Använder det också nästan uteslutande istället för sökmotor på internet framförallt när jag vill leta efter någonting jag undrar över och få det beskrivet på ett sätt som passar mig bäst.
Använder det även som en form av hjälplärare som förklarar koncept och ger förslag på övningar och liknande när jag försöker utveckla mina kunskaper genom självstudier.
Citera
2025-01-07, 07:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Dumt att erkänna det. Inget olagligt heller! Men använder AI för porr. Det gör jag. Men som sagt inget olagligt och det är ju +18 "avaterer".
Citera
2025-01-07, 08:08
Medlem
dwgs avatar
Aldrig använt, har inte ens tänkt tanken så vet inte hur jag skulle göra om jag skulle använda mig av det nu om app behövs eller nå nerladdning osv

Och i dagslägen så har jag inge behov noll intresse
Citera
2025-01-07, 08:08
Medlem
kalkryggars avatar
Jag använder AI till väldigt mycket saker. AI håller på att växa in i min vardag på alla nivåer. Jag betalar sen ett tag tillbaka även för AI. Jag betalar nog mer än de flesta eftersom jag har många olika lösningar för rent företagsmässigt och rent privat.

När jag började använda AI för jobb så var det för att skapa programmeringskod. Det gör jag allt mindre nu. Jag har förfinat hur jag använder AI för det.

Men jag använder AI för att skapa projekt, dokumentation och massa andra administrativa uppgifter.

Men rent privat så använder jag AI när jag söker information. Jag har nog slussat över 70-80 procent av mitt googlande till att söka via "min AI".

Just nu så använder jag min AI mycket när jag skriver på min nya bok. En faktabok och jag har reflekterat över att det ibland på kvällen kan kännas som att jag haft en diskussion med någon när jag under dagen suttit några timmar och utrett något som är topic i boken.

När man börjar använda AI lite mer dagligt så märker man mer och mer hur mycket fel man kan få som svar från den. Men jag känner också att jag börjar lära mig att förstå hur jag ska fråga eller "prata med den" för att den ska svara mindre fel. Konstigt nog.

Jag har tänkt att ta någon tutorial för att skriva mer avancerade prompter och jag har även börjat använda mig av voice AI. Jag längtar tills jag har en AI som är mer närvarande (när jag väljer) hela tiden som jag kan ha god voice kommunikation med.

TS börja med att bara skapa ett simpelt gratiskonto på Chat-GPT. Istället för att använda Google som sökmotor så börja använda Chat-GPT. Du kommer lära dig när du istället vill använda Chat-GPT när du söker information. Är du någorlunda normal så kommer du att uppskatta detta. Men innan du är van så tycker jag att du ska vara kritisk till de svar du får från AI.
Citera
2025-01-07, 11:12
Jag försökte använda en AI-robot för att skriva julklappsrim, men det blev väl så där...
På jobbet använder vi ett jävligt avancerat AI-verktyg för att prognostisera produktion och last i elnät. Vi bygger in det i vår produkt om kunden vill ha det och vi tar väldigt bra betalt för det. Licenskostnaderna är astronomiska!
Citera
2025-01-07, 11:17
Medlem
MyJustices avatar
AI är en Biblokaria
Den inhämtar info som redan finns snabbar än en vanlig sökning .
Det betyder att AI är snabb på plagiering .
Själv använder jag inte AI
Citera
2025-01-07, 11:24
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
på vilket sätt använder ni er av AI
Inget.

Citat:
och på vilket sätt är det bättre än att göra allt själv?
Inget.

Citat:
Vad förväntar ni er kommer bli bättre i framtiden?
Människors dumhet kommer att bli större, pga att dom kommer att använda AI.
Om det är bra eller inte vet jag inte.
Citera
2025-01-07, 21:11
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dumt att erkänna det. Inget olagligt heller! Men använder AI för porr. Det gör jag. Men som sagt inget olagligt och det är ju +18 "avaterer".
Hur använder man AI för porr? Jag är intresserad.

Använder det till hjälp med en del Excel formulas.
Citera
2025-01-07, 21:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Hur använder man AI för porr? Jag är intresserad.

Använder det till hjälp med en del Excel formulas.

Det är ju lite mer avancerat. En poppis sak är att skapa en egen AI-kvinna. Dvs hon blir exakt som du vill. Sedan lär sig också vad du vill. Detta med AI anpassar dig efter dig. Jag menar det är ju fortsatt bara i sin linda. Kommer inte vara något mot hur det kommer se ut om 20 år.
Citera
2025-01-07, 21:42
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag använder AI till så mycket jag kan både i arbetet och på fritiden. I arbetet: Extremt smidigt att snabbt fixa stora mängder kod man annars skulle sitta och skriva för hand, extremt smidigt att köra kodanalyser hitta optimeringar och buggar. Väldigt bra för att följa givna kodkonventioner och bra verktyg för att skriva smidig och lättläst dokumentation. Därmed inte sagt att jag helt förlitar mig på det AI skriver, kollar alltid igenom det som genereras i efterhand för att se så det blir rätt, men sparar mycket tid som jag tidigare ägnat åt kodknackande, ökat min effektivitet.

På fritiden: Allt ifrån tips på veckans mat till förslag på filmer och serier jag förmodligen gillar. Använder det också nästan uteslutande istället för sökmotor på internet framförallt när jag vill leta efter någonting jag undrar över och få det beskrivet på ett sätt som passar mig bäst.
Använder det även som en form av hjälplärare som förklarar koncept och ger förslag på övningar och liknande när jag försöker utveckla mina kunskaper genom självstudier.

Jag instämmer helt, mitt jobb har blivit mycket effektivare med AI, hittar snabbt rätt kod och verifierar koden och gör anpassningar för mina behov.
Citera
2025-01-07, 21:48
Medlem
Goto10s avatar
Jag har försökt använda ChatGPT och Copilot massa gånger men det verkar inte som jag och dagens AI är kompatibla.

I princip varje gång jag försöker få något vettigt ur den så spyr den ur sig något som låter väldigt bra men senare visar sig vara fel.

Senast försökte jag få till några snygga nyårsbilder men den envisades med att infoga dekorationer med årtalet 2022 istället för 2025. Hur mycket jag än försökte få den att ändra till 2025 så blev det 2022.

När det kommer till programmeringskod är det väldigt sällan jag behöver fråga eller söka efter något, så när jag har frågat har det varit om väldigt specifika och kniviga saker och varje gång har den spottat ur sig kod som är oanvändbar.

Tidigare har jag försökt använda den som språklärare men lyckas inte få den att anta rollen som lärare under någon längre period. Plus att den är alldeles för ”snäll” och skriver att jag har rätt trots att det jag svarat är uppenbart fel.

Jag önskar att det fungerade bättre för det hade kunnat vara riktigt användbart men när svaren innehåller massa fel för det mesta så känns det inte värt besväret.

Körde några svängar med ChatGPT 4o som ska vara så bra men blev lika besviken med den. Trist…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in