2025-01-07, 22:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Jag har typ ingen användning för AI tror jag så det skulle vara intressant att ta del av andras situation och erfarenheter, på vilket sätt använder ni er av AI och på vilket sätt är det bättre än att göra allt själv? Vad förväntar ni er kommer bli bättre i framtiden?

Har "Google Home" sen 2016-2017. Funkar bra till vardags. Tänder lampor, vanliga grejor typ.

Gemini har jag börjat att använda sedan ung. ett år eller något.
Men "hon" vet inte vad hon gör riktigt än.. Exempelvis sa "hon" att jag skulle använda rost i receptet på en gryta som jag lagade.. Alltså en "gryta" typ en maträtt, inte en "gryta" som en köper på järnaffären..
Citera
2025-01-07, 22:32
Medlem
Musikopps avatar
Jag tänker under 2025 sätta mig in hur man skapar AI-agenter, och sedan försöka inkorporera dessa i min egen verksamhet.

Men i dagsläget använder jag knappt AI alls. När jag väl kör igång chat gpt dröjer det inte länge tills gratisanvändandet är över. Ska man ta ett plusabonnemang? Premium/pro för 200 usd är inte aktuellt f n med tanke på min minimala användning.
Citera
2025-01-08, 00:57
Medlem
fnattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Aldrig använt, har inte ens tänkt tanken så vet inte hur jag skulle göra om jag skulle använda mig av det nu om app behövs eller nå nerladdning osv

Och i dagslägen så har jag inge behov noll intresse

Min vän, ta steget in i framtiden. AI kommer inom kort vara lika självklart som att googla något.

Det är inte ett dugg svårt att komma igång. Ladda ned chatGPT till android eller iPhone. Kostar ingenting.
Citera
2025-01-08, 10:01
Medlem
Under julledigheten har jag roat mig med att trolla ett par AI-botar på någon obskyr NSFW chatsida.

Letar upp en bot vars personlighet beskrivs som väldigt sexualiserad och framfusig och sen när "hon" försöker fråga mig om kukstorlek och vad jag gillar så diskuterar jag kakrecept och historia med "henne"

Vissa är bättre konfigurerade än andra och anpassar sig snabbt till vad jag verkar vara ute efter medan andra beter sig som svagbegåvade 10-åringar och ständigt försöker leda samtalet mot mer ekivoka trakter.
Citera
2025-01-08, 12:30
Avstängd
Google, Meta m fl har ju pumpat in flera 100 miljarder dollar i AI bara förra året, så de kommer se till att få valuta för pengarna. Vare sig det är så smart eller ej. Ta bort Google Sök och ersätta med AI kanske?? Det ser man redan nu på tex Youtube, med en massa AI-producerat skräp, komplett med hemska AI-röster och falska historier, som hamnar högst upp i söklistorna. Det är precis som spam, det kostar inget att generera men skillnaden är att vanligt spam sållas bort.
Eftersom det är så sjukt mycket pengar som satsats kan man nog inte räkna med en bubbla, poff, utan mer en pyspunka. Men AI är nog fantastiskt på kodning, diagnostik men det kan jag inget om.
Citera
2025-01-09, 02:48
Medlem
Enda jag använder det till än så länge är hitta detaljer som är jobbiga att söka efter själv och för att slippa läsa stora mängder text, krävs dock oftast att jag verifierar det själv.

Svar på frågor som kräver att jag läser en massa sidor annars alltså. De ljuger ofta men brukar kunna vara mycket tidsbesparande trots min ringa erfarenhet.

Tror inte jag kommer använda det till mycket annat förrän om kanske 10 år när jag hoppas ha en bra personlig ai-slav som känner mig och som jag kan ge order till muntligt för att assistera.
Citera
2025-01-09, 05:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det jag personligen fungerar hyfsat bra med dagens språkmodeller är att hitta namnet på eller få rekommendationer på olika saker.

Tex om jag minns säg ett spel, jag beskriver det och kan med ganska stor tillförlitlighet få modellen att hitta namnet på exakt vad jag var ute efter, i bland en lite iterativ process men det går betydligt fortare än att försöka googla fram det.

Samma sak med tex algoritmer osv om man minns operationen lite vagt kan den ofta få fram namnet och liknande om jag tex frågar efter ”något som fungerar ungefär som XXX men också gör YYY” eller dyl så har har jag fått användbar information många gånger.

Sen kan det röra vilket ämne som helst, däremot finner jag dom ganska värdelösa på rent subjektiva rekommendationer.

Något annat som jag tycker fungerar ganska bra är för code review, inte perfekt det heller men i många fall anser i alla fall jag att feedbacken är mer intressant än många kollegors feedback som snarare enbart handlar om ”ska den variabeln verkligen heta…” och annat sådant som jag personligen tycker är helt jävla irrelevant men vissa personer är uppenbarligen så att de inte förstår kod om inte en iterator heter tex ”beanCounter” eller liknande.

Språkmodeller kan kommentera på rena stavfel vilket jag köper men överlag fokuserar de på funktion och struktur, sen både missar den och i bland misstolkar eller uppenbarat inte förstår kontext alls så det går inte tro att det rakt av är perfekt men det är det som rent produktivt är vad jag tycker de hjälper mer än stjälper på.
Citera
2025-01-09, 08:42
Medlem
Jag brukar använda ChatGPT när jag behöver fixa lättare saker med bilen, tex byta olja/filter, tändstift och dylikt. Använder även suno.com för att skapa musik för eget nöjes skull.
Citera
2025-01-09, 08:44
Avstängd
Finns många frågetecken med AI som man undrar över. Till exempel detta med att AI ska lösa olika medicinska åkommor som cancer. AI tränas väl då på all medicinsk info som finns ute på nätet och den är ofantlig (internet uppkom ju delvis för att forskare skulle kunna skicka medicinska blad till varandra) men frågan är om den har tillgång till all den info som ligger bakom betalvägg. Eller tränas den på något annat än dokumentation?? Många frågor, få svar. Sedan är det ju också en otrolig eftersläpning mellan resultat, framför allt troliga resultat av en medicinsk terapi, och dokumentationen. Hur löser AI det?
Citera
2025-01-09, 09:10
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Finns många frågetecken med AI som man undrar över. Till exempel detta med att AI ska lösa olika medicinska åkommor som cancer. AI tränas väl då på all medicinsk info som finns ute på nätet och den är ofantlig (internet uppkom ju delvis för att forskare skulle kunna skicka medicinska blad till varandra) men frågan är om den har tillgång till all den info som ligger bakom betalvägg. Eller tränas den på något annat än dokumentation?? Många frågor, få svar. Sedan är det ju också en otrolig eftersläpning mellan resultat, framför allt troliga resultat av en medicinsk terapi, och dokumentationen. Hur löser AI det?

Om du syftar på den typ av AI som används för att ex diagnostisera tumörer så använder den inte offentlig data från internet att träna på, utan sjukvårdens egna data, ex röntgenbilder, ålder på patienten levnadsvanor etc. Detta är hemliga uppgifter och inga personuppgifter får förekomma i den data som modellerna tränas på.

Man brukar klassificera AI på olika sätt, ett vanligt sätt är Generativ/Prediktiv AI samt Smal/Allmän(Bred) AI. Det som de flesta känner till är de stora språkmodellerna som blivit populära idag dessa räknas som Generativ/Allmän AI, men de allra flesta AI system som existera och utvecklas hos olika organisationer är än så länge Prediktiva smala AI, ett exempel på sådana är det jag beskrev ovan.
Senast redigerad av guderi 2025-01-09 kl. 09:18.
Citera
2025-01-09, 09:31
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det jag personligen fungerar hyfsat bra med dagens språkmodeller är att hitta namnet på eller få rekommendationer på olika saker.

Tex om jag minns säg ett spel, jag beskriver det och kan med ganska stor tillförlitlighet få modellen att hitta namnet på exakt vad jag var ute efter, i bland en lite iterativ process men det går betydligt fortare än att försöka googla fram det.

Samma sak med tex algoritmer osv om man minns operationen lite vagt kan den ofta få fram namnet och liknande om jag tex frågar efter ”något som fungerar ungefär som XXX men också gör YYY” eller dyl så har har jag fått användbar information många gånger.

Sen kan det röra vilket ämne som helst, däremot finner jag dom ganska värdelösa på rent subjektiva rekommendationer.

Något annat som jag tycker fungerar ganska bra är för code review, inte perfekt det heller men i många fall anser i alla fall jag att feedbacken är mer intressant än många kollegors feedback som snarare enbart handlar om ”ska den variabeln verkligen heta…” och annat sådant som jag personligen tycker är helt jävla irrelevant men vissa personer är uppenbarligen så att de inte förstår kod om inte en iterator heter tex ”beanCounter” eller liknande.

Språkmodeller kan kommentera på rena stavfel vilket jag köper men överlag fokuserar de på funktion och struktur, sen både missar den och i bland misstolkar eller uppenbarat inte förstår kontext alls så det går inte tro att det rakt av är perfekt men det är det som rent produktivt är vad jag tycker de hjälper mer än stjälper på.

Droppa java och kom med i framtiden. Testat cursor än?
Citera
2025-01-09, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om du syftar på den typ av AI som används för att ex diagnostisera tumörer så använder den inte offentlig data från internet att träna på, utan sjukvårdens egna data, ex röntgenbilder, ålder på patienten levnadsvanor etc. Detta är hemliga uppgifter och inga personuppgifter får förekomma i den data som modellerna tränas på.

Man brukar klassificera AI på olika sätt, ett vanligt sätt är Generativ/Prediktiv AI samt Smal/Allmän(Bred) AI. Det som de flesta känner till är de stora språkmodellerna som blivit populära idag dessa räknas som Generativ/Allmän AI, men de allra flesta AI system som existera och utvecklas hos olika organisationer är än så länge Prediktiva smala AI, ett exempel på sådana är det jag beskrev ovan.

Spännande. Det låter ju bra. För forskningsresultat har ofta många år på nacken, är redan passé så generativ AI skulle vara ganska "tam" i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in