2025-05-07, 08:52
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag äger ingen bil, men brukar få låna en av min anhörig o den är automat. Och rätt snabb och det var den jag övningskörde med på majoriteten av tiden på min resa.

Man får tycka att de med manuellt körkort är ”bättre” och jag är nästan beredd att hålla med, det krävs tålamod o skicklighet till en början vilket inte jag hade då. Men idag är jag fortfarande lika glad
Du är inte en sämre människa för att du valt automat. Tvärt om, du har insett dina begränsningar och väljer för din egen och andras säkerhet att framföra automatväxlade fordon.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-05-07 kl. 08:54.
Citera
2025-05-12, 15:23
Medlem
Knivur-273s avatar
Moderna manuella växellådor med synkronisering "skorrar" bara när man har misshandlat dem för mycket genom felaktig växling. Nu hör man att det låter "wiii" i syncromersen, men det ljudet kommer att ändras till "skronk" om man plågar växellådan länge nog.

Att ligga under en bil, ta ut växellådan på sitt bröst, liggande på en s.k. "garage-hora", ta isär växellådan och byta synchromescherna är mycket smutsigt och besvärligt. Bättre att lära sig att växla som en pälslös apa som går på bakbenen och med en högre intelligens.

Osynkroniserade växellådor kan växlas utan s.k "tandborstning" om man gör rätt dock.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-12 kl. 15:31.
Citera
2025-05-14, 07:46
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Låt folk ta automatkort isf riktiga körkort så kommer priserna på manuella bilar till slut sjunka när efterfrågan dör ut.
Möjligen en mycket kort period medan det finns en begagnatmarknad så länge bilarna är relativt fräscha.

Men i längden så kommer ju minskad efterfrågan leda till minskade volymer nytillverkning, och låga antal producerade enheter av en vara gör ju inte direkt underverk för priset per enhet.
Citera
2025-05-15, 21:56
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Möjligen en mycket kort period medan det finns en begagnatmarknad så länge bilarna är relativt fräscha.

Men i längden så kommer ju minskad efterfrågan leda till minskade volymer nytillverkning, och låga antal producerade enheter av en vara gör ju inte direkt underverk för priset per enhet.
Det är en stor ära, att kunna felfritt framföra en bil med manuell växellåda utan att förstöra syncromersen i växellådan och att kunna framföra en automatiskt växlad bil utan fel på samma sätt.

Mitt Ex är sämre på att växla på ett sätt som är bra för den manuella växellådan, men hon kan hantera
båda sorterna.

Min pappa trodde att automatiska växellådor var farliga i hala uppförsbackar. Det stämmer ej, för när man känner att det snart blir "kick-down", så lättar man på gasen något och så hoppar den lägre växeln in mjukt och fint.

Det gick ju fint med min rattväxlade Volvo Amazon på en extremt ishal väg där det skett en dikeskörning. Vägen så extremt hal att man inte kunde gå på den. Jag bromsade sakta in med mina gamla dubbdäck, trumbromsar, shh-shh och kom till stopp. Jag frågade poliskvinnan om jag kunde passera. Ja! Klös-klös i asfalten med dubbdäcken och den utslitna Volvo B-18 som stank som fan drevs med Borg-Warner-35 med ett vackert klösande ljud i den isbelagda asfalten utan problem.

Alla lysen fungerande
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-15 kl. 22:25.
Citera
2025-05-16, 10:55
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Jag är själv en manuell förare men argumenten som vissa har för manuell låda är så urbota dumma att det nästan får motsatt effekt för det låter som hittepå. Som ditt argument tex angående järnvägsspår. Eller en klassiker jag hört många gånger, säkert mest: Man har kontroll över bilen.

Har man verkligen det när man ser på det hela? En manuell bil i växel slutar ju aldrig gå.
Ännu värre ju högre växel. Försöker man bromsa utan koppling så dör skiten, kopplar man ut utan att bromsa så skenar den iväg som en skållad häst. Det är så mycket som kan gå fel menar jag. Även om det är högst osannolikt för någon som kört manuell låda minst ett år. Men risken finns alltid där. Medan automat endast är en broms för att stoppa allt. Så vad menar dessa avarter med att ”man har kontroll över bilen”.
Exemplet tog jag för givet att du skulle fatta, det handlar ju om en neger eller en kvinna skulle framföra fordonet.
Citera
2025-05-16, 10:58
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hela manuella växellådan är rent generellt onödig, man använder den bara för att det är en trend som hållt i sig även efter att automat uppfunnits
blabb från folk som inte kunde behärska att lära sig växla...

Automat är perfekt för NPCs, fokuset på körningen är bättre vid manuell växellåda, medans automatförare sitter och sminkar sig, scrollar tiktoks eller alternativt runkar över självgodheten av att köra en elbil.
Citera
2025-05-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
blabb från folk som inte kunde behärska att lära sig växla...

Automat är perfekt för NPCs, fokuset på körningen är bättre vid manuell växellåda, medans automatförare sitter och sminkar sig, scrollar tiktoks eller alternativt runkar över självgodheten av att köra en elbil.

Inte alls, jag växte upp och tog körkort för manuellt och körde sedan endast manuellt i 17-18 år innan jag bytte till automat och senare till elbil också. Kommer inte byta tillbaka till manuellt, men måste jag köra någon gammal företagsbil med manuellt eller låna nån bil med manuell växling så kan jag så klart köra det, men för mina egna bilar blir det bara automat och helst elbil också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in