Citat:
Ursprungligen postat av
Actionable
Möjligen en mycket kort period medan det finns en begagnatmarknad så länge bilarna är relativt fräscha.
Men i längden så kommer ju minskad efterfrågan leda till minskade volymer nytillverkning, och låga antal producerade enheter av en vara gör ju inte direkt underverk för priset per enhet.
Det är en stor ära, att kunna felfritt framföra en bil med manuell växellåda utan att förstöra syncromersen i växellådan och att kunna framföra en automatiskt växlad bil utan fel på samma sätt.
Mitt Ex är sämre på att växla på ett sätt som är bra för den manuella växellådan, men hon kan hantera
båda sorterna.
Min pappa trodde att automatiska växellådor var farliga i hala uppförsbackar. Det stämmer ej, för när man känner att det snart blir "kick-down", så lättar man på gasen något och så hoppar den lägre växeln in mjukt och fint.
Det gick ju fint med min rattväxlade Volvo Amazon på en extremt ishal väg där det skett en dikeskörning. Vägen så extremt hal att man inte kunde gå på den. Jag bromsade sakta in med mina gamla dubbdäck, trumbromsar, shh-shh och kom till stopp. Jag frågade poliskvinnan om jag kunde passera. Ja! Klös-klös i asfalten med dubbdäcken och den utslitna Volvo B-18 som stank som fan drevs med Borg-Warner-35 med ett vackert klösande ljud i den isbelagda asfalten utan problem.
Alla lysen fungerande