2025-05-02, 18:42
Medlem
Knivur-273s avatar
Automatisk växellåda är alldeles utmärkt enastående bra för att dra upp båtar ur sjön, eller att släpa runt med en jävla husvagn.

Ingen kan säga att det är bättre att dra upp en båt ur sjön med en manuell växellåda, för man förstör kopplingslamellen i processen.

Annars anser jag att de är bäst, för de sparar bränsle.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-02 kl. 18:48.
Citera
2025-05-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Automatisk växellåda är alldeles utmärkt enastående bra för att dra upp båtar ur sjön, eller att släpa runt med en jävla husvagn.

Ingen kan säga att det är bättre att dra upp en båt ur sjön med en manuell växellåda, för man förstör kopplingslamellen i processen.

Vet inte om du menade manuell eller automat nu, men förr och då menar jag bilar som var ny för väldigt länge sedan så var manuell låda bättre på bränsleekonomi, men med moderna bilar så brukar automat ha en lägre bränsleförbrukning angedd på papper i alla fall än manuella varianten.
Citera
2025-05-05, 10:02
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:

Tänker du på gamla hydrauliska växellådor typ BW35 och TH350?
Moderna automatiska växellådor kan ha både en och två kopplingslameller. Och att ”slira” på kopplingen tar död på lamellerna oavsett körkort.

Manuella växellådor är naturligtvis mer bränsleekonomiskt eftersom det är föraren som gör jobbet. Med automatik krävs en strömförbrukande dator, en hydraulpump och/eller elektriska ventiler/motorer.
Citera
2025-05-05, 10:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Jag har två bekanta som har villkorat körkort. Den ena har amputerat ena benet och den andra av medicinska skäl. Jag vet ingen som valt ”automatkörkort” pga hjärntröghet.
Många trafikskolor har manuellt växlade bilar så det är inget problem. Och många har kört manuellt växlad moped eller a-traktor innan de ska ta körkort för bil.
Manuellt växlad bil har aldrig varit ett problem innan vi importerade ett stort antal utlandsfödda som varken vill arbeta eller växla själv.
Citera
2025-05-05, 13:10
Medlem
Mycket bra! Dom med manuellt körkort ska inte tro att dom är bättre än oss som bara tog automat
Citera
2025-05-05, 13:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är slirandet i momentomvandlaren och behovet av en särskild oljekylare som gör automatiska växellådor mer energiförbrukande än de manuella dito vid i synnerhet stadskörning.
Men som sagt, skall man dra upp en båt på båtrampen, så är de utmärkt bra.
Citera
2025-05-05, 16:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är slirandet i momentomvandlaren och behovet av en särskild oljekylare som gör automatiska växellådor mer energiförbrukande än de manuella dito vid i synnerhet stadskörning.
Men som sagt, skall man dra upp en båt på båtrampen, så är de utmärkt bra.
De flesta moderna automatlådor har dock så kallad Lockup så skillnaden är ganska försumbar idag. Dessutom finns det ju automatväxellådstyper som saknar momentomvandlare t ex dubbelkopplingslådor.
Citera
2025-05-05, 17:01
Medlem
Knivur-273s avatar
Mitt Ex. kan växla mellan Automatiskt växlade bilar och manuell dito, för hon kan saken.

Min pappa sade att automatväxlade bilar var farliga i hala uppförsbackar, för de kunde plötsligt växla ned och få hjulen att slira eller sladda, men han förstod inte växellådans funktion, för en van bilförare vet när nedväxlingen skall inträffa och lättar något på gasen.

Det finns ingen "plötslighet" om när växellådan skall växla ned ett steg för mig, för jag släpper på gasen något, och så går den lägre växeln in utan att jag får sladd på bilen, och så tar jag backen utan sladd med dubbdäcken bitande i asfalten på bakhjulen.

Den enda kritiken är att hon gillar att frirulla mot rödljuset, och långt före stopp tvinga in ettan på tomgång, så att växellådan skriker i våldsam plåga och hon förstör synkronerseringsringarna.

Iiii låter det i syncromeshen, som inte klarar denna tortyr för all framtid, för sedan låter det skronk-skronk och hugger i växelspaken.

Jag frikopplar, bromsar, eller motorbromsar något, och lägger in ettan när jag står still.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-05 kl. 17:44.
Citera
2025-05-07, 06:33
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Mycket bra! Dom med manuellt körkort ska inte tro att dom är bättre än oss som bara tog automat
Nä, vi vet att dem med villkor 78 inte har genomfört hela körutbildningen och således inte har samma kompetens.
Vad är ditt handikapp?
Citera
2025-05-07, 07:16
Medlem
Raggarspinns avatar
Själva växlingen får föraren lära sig själv då det finns olika typer av växellådor. Det som är viktigt vid körkortsutbildningen är att förstå att en förbränningsmotor har olika verkningsgrad beroende på varvtal och belastning. Och utifrån det anpassa utväxlingsförhållandet till hastighet, motorvarvtal och belastning/motorbroms. Allt för att köra så ekonomiskt som möjligt.
Och självklart kunna använda båda händerna samtidigt vilket inte är svårt för dem som spelat Nintendo NES.
Jag vet ingen som kuggat uppkörningen pga att växellådan ”skorrat” eller att det blev ett ryck vid växling…
Citera
2025-05-07, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Nä, vi vet att dem med villkor 78 inte har genomfört hela körutbildningen och således inte har samma kompetens.
Vad är ditt handikapp?

Övningskörde manuellt några gånger o det gick väl, men jag ska inte ljuga med att det var svårt och man fick motorstopp ett antal gånger. La dock min körkortsutbildning på paus pga bristande motivation ett tag.

När jag väl fick tillbaka min motivation så började jag enbart övningsköra med automat och ja, det var för att snabbare försöka ta körkortet vilket jag lyckades med sen.

Manuell bil är roligare att köra än automat tycker jag, och om jag hade gett fan på att bemästra det så hade jag kanske haft ett manuellt körkort nu men nu tog jag den snabba vägen. Har dock sökt om tillstånd för att få övningsköra med manuell
Citera
2025-05-07, 08:02
Medlem
Jag äger ingen bil, men brukar få låna en av min anhörig o den är automat. Och rätt snabb och det var den jag övningskörde med på majoriteten av tiden på min resa.

Man får tycka att de med manuellt körkort är ”bättre” och jag är nästan beredd att hålla med, det krävs tålamod o skicklighet till en början vilket inte jag hade då. Men idag är jag fortfarande lika glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in