2025-01-08, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan angående trafikfara så kan man ju fråga sig hur pass trafikfara en nybörjare på manuell egentligen är? Skulle gissa att största problemet är att de får motorstopp vid trafikljus, men det är ju mer av ett störningsmoment än bara fara.
Det är mycket riktigt mest ett störningsmoment. Betydligt värre är det med motorstopp när de väl kört ut i korsningen. Eller när de kommer för fort in i en korsning för att de glömt växla ned. Eller fuckar upp växlingen under en omkörning.

Citat:
Man skall också ha i åtanke att det nog är rätt troligt att de som känner sig osäkra på manuell växling ändå väljer bort att köra så det blir ju inte heller någon trafikfara av den anledningen.
Så är det förmodligen. Men samtidigt är det ju bara att köra upp med manuell låda om man nu vill ha den behörigheten. Om den möjligheten inte hade funnits hade jag förstått den här diskussionen. Får faktiskt intrycket av att det folk stör sig mest på inte är att man inte får köra manuell om man kört upp med automat, utan att det finns möjlighet att välja och få behörighet därefter.
Citera
2025-01-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Klarar man inte av att köra bil med spak så ska man inte ut i trafiken. Jag tänker på blinkersspaken, vilket många förare har problem med

Ja det är en extremt mycket viktigare spak att kunna hantera föredömligt, än en sketen växelspak oavsett vilket typ.
Citera
2025-01-08, 21:58
Medlem
Lite intressant att kika på hur det funkar i andra länder. I USA kör väl 99% automat och automatvillkor på kort existerar inte, vill du skaffa dig en manuellt växlad bil så är det fritt fram att göra det, även om du kört upp med en automat, det faller under eget ansvar att kunna framföra den säkert sen bara.
I Tyskland kan du köra upp med automat, och sedan ta bort begränsningen på kortet genom att ta 10 manuell-lektioner på körskola och att läraren sen intygar att du kan köra manuellt växlad bil, ingen ny uppkörning behövs, lär väl bli ngn liknande lösning i Sverige om ett par år.
Citera
2025-01-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag ser inget behov av att, som idag, i praktiken ha en egen behörighet för manuellt växlade bilar.
Kan man körą automatväxlat tillräckligt säkert och av någon anledning vill köra manuellt växlad för första gången så är det bara att ta sig till en öde yta (industriområde, p-plats osv) och öva några timmar.

Exakt så det funkar i USA, lär bli samma här inom ett par år
Citera
2025-01-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Från början fick man köra allt på ett teoriprov, så sent som mitten av 70-talet fick man mc "på köpet" på B. Man fick köra 30-moppe bara på åldern, vid 16 lätt mc som automatiskt övergick till fullt A, det som senare har delats upp i ännu flera behörigheter. Är det verkligen någon som tror att efter hundra år med mer precisa körkortsbehörigheter så ska transportstyrelsen plötsligt ta bort ett körkortskrav? Det finns nog inte på kartan, snarare tvärtom att någon ny behörighet läggs till för t ex manuell låda på det "normala" automatkortet, dvs att de med gamla körkort får fortsätta köra vilka växellådor dom vill men tar man nytt körkort måste man ta en tilläggsbehörighet för att få köra manuell bil.

Exakt så kommer det bli ”Villkor automat ska inte anges eller ska tas bort om innehavaren klarar ett särskilt körprov eller genomgår en särskild utbildning. Utbildningstiden föreslås vara 7 timmar.”

https://www.str.se/aktuellt/nyheter/publika-sidor/eu-parlamentet-har-rostat-om-fjarde-korkortsdirektivet/
Citera
2025-01-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Vi kan prova att lista fördelarna med respektive låda.

Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs

Subjektivt: Att växla manuellt är om du frågar mig ett sant nöje vilket är den starkaste skälet till att vägra automatlåda.
Använder heller aldrig farthållare och har aldrig tråkigt bakom ratten så länge det inte är bilkö.

Fördelar med automat:
Går att köra även när du har brutit vänster ben
Inga money shifts
I storstadens köer (fast då är en elbil mer lämpad)
Bubblare: Går kanske att programmera automatlådan så att motorn oftare går i Lambda 1?

Största nackdelen med automat är så klart att den tar bort en viktig del i samspelet mellan människa och maskin. Dom som förstår, ja dom förstår. Dom som inte vill förstå slipper. Men sitt sen inte och klaga på att det är tråkigt att köra bil, det blir nämligen inte roligare än vad DU gör det till.
Sen kan man även dra upp att en del automater är sega att fatta när det plötsligt är bråttom ut i rondeller och liknande. Vissa växlar inte heller alltid snyggt.

Okej, en Ferrari F12 med 740 hk är säkert rolig trots sin dubbelkopplingslåda, men inte normala bilar.

De flesta som kör bil ser det nog inte som ett nöje.

De flesta som kör bil i Sverige kör i städer med trafikljus och köer.

Jag personligen använder farthållare så ofta jag bara kan..

Jag har själv en manuellt växlad bil men bryr mig faktiskt inte om prestigen i att växla. Har i hela mitt vuxna liv sedan jag tog körkort kört både automater och manuella. Mest manuellt växlade bilar men också en del automat. Har dessutom kört en del automatväxlat på jobbet. Men det är inte så att jag brytt mig så mycket när jag skaffat bil, det mesta som varit till salu har ju varit automatväxlat. So be it liksom..

Finns såklart små fördelar (ibland) med en manuellt växlad bil, men dessa är rätt få och nackdelarna med en automat kan hanteras utan bekymmer. Jag älskar faktiskt automatväxlat.

Kan va lite kul att växla ibland, men man tröttnar efter en liten stund i storstadstrafiken när man kommer fram till den sjuttiotredje rondellen eller trafikljuset och måste växla igen.. Ständiga hastighetsändringar var 30:e sekund. Nöjet uteblir snabbt.
Senast redigerad av Macke85 2025-01-08 kl. 23:44.
Citera
2025-01-08, 23:36
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ska jag tolka ditt svar som att ovanstående fördelar med manuell växellåda är korrekta?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du svarade inte på det du citerade av mig…..

Ang det du angav som fördelar med manuell så kan de stämma ja, men det beror ju på… T ex så är en automat av typen DSG i grunden en manuell låda så den bör kunna vara likvärdig vad gäller transmissionsförlust som en manuell låda.

Men sen är det ju inte så att vi alla alltid väljer utifrån vad som skulle vara bäst vad gäller billigast att tillverka, mindre underhåll etc etc, utan oftare väljer vi utifrån vad vi faktiskt vill ha för att vi gillar
Att jag inte svarade på allt var för att större delen av ditt inlägg handlade om dina subjektiva åsikter, att du låter som en en trött gammal farbror är din ensak.
Objektivt så finns det mycket som talar för den manuella lådan. Och vill man hålla liv länge i en bil så är det förmodligen manuellt man ska satsa på.

Vad jag förstått så har dubbelkopplingslådorna större förluster än manuella. Andreas Preuninger (chef på Porsche Motorsport) sa det i en intervju. Hur mycket som skiljer sa han dock inte.
Citera
2025-01-08, 23:49
Medlem
Moderna automatlådor idag är väl klart bättre än de som fanns förr, och eventuella förluster med en automatlåda är ju för den enskilde bilägaren totalt ointressant.

Ann-Christin som ska svänga förbi butiken Blomsterlandet på väg hem från jobbet på vårdcentralen och köpa några nya krukor till uteplatsen.. Spelar roll med någon knappt mätbar transmissionsförlust hit och dit under resan?

De flesta i trafiken kör gudskelov inte rally.
Citera
2025-01-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zweitwelt
Lite intressant att kika på hur det funkar i andra länder. I USA kör väl 99% automat och automatvillkor på kort existerar inte, vill du skaffa dig en manuellt växlad bil så är det fritt fram att göra det, även om du kört upp med en automat, det faller under eget ansvar att kunna framföra den säkert sen bara.
I Tyskland kan du köra upp med automat, och sedan ta bort begränsningen på kortet genom att ta 10 manuell-lektioner på körskola och att läraren sen intygar att du kan köra manuellt växlad bil, ingen ny uppkörning behövs, lär väl bli ngn liknande lösning i Sverige om ett par år.

Amerikanarna gillar bekväma kläder och bekväm körning.

I Sverige har vi tagit efter klädstilen, nu återstår lådorna..
Citera
2025-01-08, 23:52
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Vi kan prova att lista fördelarna med respektive låda.

Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs

Subjektivt: Att växla manuellt är om du frågar mig ett sant nöje vilket är den starkaste skälet till att vägra automatlåda.
Använder heller aldrig farthållare och har aldrig tråkigt bakom ratten så länge det inte är bilkö.

Fördelar med automat:
Går att köra även när du har brutit vänster ben
Inga money shifts
I storstadens köer (fast då är en elbil mer lämpad)
Bubblare: Går kanske att programmera automatlådan så att motorn oftare går i Lambda 1?

Största nackdelen med automat är så klart att den tar bort en viktig del i samspelet mellan människa och maskin. Dom som förstår, ja dom förstår. Dom som inte vill förstå slipper. Men sitt sen inte och klaga på att det är tråkigt att köra bil, det blir nämligen inte roligare än vad DU gör det till.
Sen kan man även dra upp att en del automater är sega att fatta när det plötsligt är bråttom ut i rondeller och liknande. Vissa växlar inte heller alltid snyggt.

Okej, en Ferrari F12 med 740 hk är säkert rolig trots sin dubbelkopplingslåda, men inte normala bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
1. De flesta som kör bil ser det nog inte som ett nöje.

2. De flesta som kör bil i Sverige kör i städer med trafikljus och köer.

3. Jag personligen använder farthållare så ofta jag bara kan..

4. Jag har själv en manuellt växlad bil men bryr mig faktiskt inte om prestigen i att växla. Har i hela mitt vuxna liv sedan jag tog körkort kört både automater och manuella. Mest manuellt växlade bilar men också en del automat. Har dessutom kört en del automatväxlat på jobbet. Men det är inte så att jag brytt mig så mycket när jag skaffat bil, det mesta som varit till salu har ju varit automatväxlat. So be it liksom..

5. Finns såklart små fördelar (ibland) med en manuellt växlad bil, men dessa är rätt få och nackdelarna med en automat kan hanteras utan bekymmer. Jag älskar automatväxlat.

1. Jag tror många tycker det kan vara kul att köra bil. Dock kanske inte turen till dagis.

2. Är det verkligen så?

3. Visst, om det är det du vill.

4. Manuellt handlar inte om prestige, det handlar mer om körglädje. Plus det faktum att manuellt är bättre på flera sätt, bland annat kostnader och vikt.

5. Om nackdelen är tristess så hanteras den lämpligen med att köra manuellt. Eller hur?
Citera
2025-01-08, 23:54
Medlem
ValkPaddas avatar
En annan sak man kan fundera på...

Har hört flera bekanta klaga över att tomatlådorna rasat.

Har aldrig hört någon bekant klaga över att en manuell låda rasat. Men risken finns ju såklart för money shifts, eller rasad koppling om man är hjärndöd.

Edit: rasat är fel ord, men bråkat så pass att bilen inte går att bruka.
Citera
2025-01-08, 23:56
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Tillverkas både Dacia Sandero och VW T-Cross i begränsad upplaga?

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte, men Trafikverket anses ha svårt att köpa in bilar till förarproven. Du kanske kan hjälpa dem?
Eftersom det ser ut att gå utmärkt att beställa nya manuella bilar så vore det bättre att Trafikverket talar om varför det skulle vara ett problem. Borde väl vara en given fråga från journalisten att ställa. Ställdes den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in