Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Vi kan prova att lista fördelarna med respektive låda.
Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs
Subjektivt: Att växla manuellt är om du frågar mig ett sant nöje vilket är den starkaste skälet till att vägra automatlåda.
Använder heller aldrig farthållare och har aldrig tråkigt bakom ratten så länge det inte är bilkö.
Fördelar med automat:
Går att köra även när du har brutit vänster ben
Inga money shifts
I storstadens köer (fast då är en elbil mer lämpad)
Bubblare: Går kanske att programmera automatlådan så att motorn oftare går i Lambda 1?
Största nackdelen med automat är så klart att den tar bort en viktig del i samspelet mellan människa och maskin. Dom som förstår, ja dom förstår. Dom som inte vill förstå slipper. Men sitt sen inte och klaga på att det är tråkigt att köra bil, det blir nämligen inte roligare än vad DU gör det till.
Sen kan man även dra upp att en del automater är sega att fatta när det plötsligt är bråttom ut i rondeller och liknande. Vissa växlar inte heller alltid snyggt.
Okej, en Ferrari F12 med 740 hk är säkert rolig trots sin dubbelkopplingslåda, men inte normala bilar.
De flesta som kör bil ser det nog inte som ett nöje.
De flesta som kör bil i Sverige kör i städer med trafikljus och köer.
Jag personligen använder farthållare så ofta jag bara kan..
Jag har själv en manuellt växlad bil men bryr mig faktiskt inte om prestigen i att växla. Har i hela mitt vuxna liv sedan jag tog körkort kört både automater och manuella. Mest manuellt växlade bilar men också en del automat. Har dessutom kört en del automatväxlat på jobbet. Men det är inte så att jag brytt mig så mycket när jag skaffat bil, det mesta som varit till salu har ju varit automatväxlat. So be it liksom..
Finns såklart små fördelar (ibland) med en manuellt växlad bil, men dessa är rätt få och nackdelarna med en automat kan hanteras
utan bekymmer. Jag älskar faktiskt automatväxlat.
Kan va lite kul att växla ibland, men man tröttnar efter en liten stund i storstadstrafiken när man kommer fram till den sjuttiotredje rondellen eller trafikljuset och måste växla igen.. Ständiga hastighetsändringar var 30:e sekund. Nöjet uteblir snabbt.