• 1
  • 2
2025-01-05, 20:42
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ja som rubrik. Haft problem med ångest många år men du sparkar livet lite extra pung.

Inget beroendeframkallande och något som läkaren inte tvekar om. Typ inte johannesört eller sockerpiller, men några steg efter.

Hade atarax ett tag, länge sedan minns att man fick typ träningsvärk dagen efter. Kanske drömde jag också minns ej.

Vad ska jag be om?
Ev komplettera med melatonin för kvällen.
Har anlag för sömngång så inga sömnmedel för allt i världen
Citera
2025-01-05, 20:45
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ja som rubrik. Haft problem med ångest många år men du sparkar livet lite extra pung.

Inget beroendeframkallande och något som läkaren inte tvekar om. Typ inte johannesört eller sockerpiller, men några steg efter.

Hade atarax ett tag, länge sedan minns att man fick typ träningsvärk dagen efter. Kanske drömde jag också minns ej.

Vad ska jag be om?
theralen, finns på kapslar numera inte bara droppar.
Citera
2025-01-05, 20:47
Medlem
Sertralin?
Citera
2025-01-05, 20:49
Medlem
Buspiron?
Citera
2025-01-05, 20:55
Medlem
anarquistens avatar
Inderal (propranolol) brukar vara lätt att få utskrivet. Det är en betablockerare som sänker hjärtfrekvensen och gör att man blir lite avslappnad och lugnare i kroppen. Många som använder när de t.ex. ska framföra tal eller i andra stressande situationer. Använder själv och tycker den funkar mycket bättre än atarax och lergigan. Ger effekt redan efter 15-20 minuter så man kan ta den när det behövs snabb lindring.
Citera
2025-01-05, 21:10
Medlem
Sereenas avatar
Lergigan funkar bra för mig iaf, nackdelen är att jag blir sömnig som faen av dom 25or jag har (vilket iof är fördel när jag behöver sova).
Citera
2025-01-05, 21:14
Medlem
Mirtazapin?
Citera
2025-01-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Inderal (propranolol) brukar vara lätt att få utskrivet. Det är en betablockerare som sänker hjärtfrekvensen och gör att man blir lite avslappnad och lugnare i kroppen. Många som använder när de t.ex. ska framföra tal eller i andra stressande situationer. Använder själv och tycker den funkar mycket bättre än atarax och lergigan. Ger effekt redan efter 15-20 minuter så man kan ta den när det behövs snabb lindring.

Ja, propranolol är överraskande effektivt. Jag har det mot migrän men märker ju lugn-effekten också.
Citera
2025-01-05, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Vad ska jag be om?
Cannabis, har du provat?

Stesolid är en ok benzo dom skriver ut mot ångest mot sömnproblem att kunna ta max 2-3 gånger i veckan försök bruka detta så lite som möjligt. Många olika benzos finns med olika effekter. Annars jag vet inte är du pigg på pregabalin?

Det är typ vad som finns inom vården för att hantera ångest och liknande.
Citera
2025-01-05, 22:02
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten

Ja, inderal har jag haft inför vissa möten, funkade bra. Tyvärr är jag helt slut dagen efter. Vågar inte, rädd att jag har fel på hjärtat .
Citera
2025-01-05, 22:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Du behöver knappast vara orolig för att läkaren skriver ut ångestdämpande (läs benzo, läs "beroendeframkallande") mot ågren. Du kommer att få en off-label (troligtvis psykos-eller allergimedicin) som har rätt trista biverkningar, oftast trötthet. Ofta får du väga delar ångestlindring mot delar trötthet för att avgöra om given psykos/allergi-medicin är värd besväret.

Exempelvis så tycker jag personligen theralen lindrar ångest bäst men till en kostnad av att bli helt utslagen. Ok om du vill sova på det men kanske inte så lämpligt om du önskar en "vid behov"-dos dagtid. I vilket fall, om du (bara) varit på atarax tidigare i denna off-labelflora och vill testa någonting annat så brukar lergigan vara nästa man till rakning.
Citera
2025-01-05, 22:04
Medlem
Kapitalistkalles avatar
https://utforskasinnet.se/signalsubs...d-avslappning/

Vet inte om det kommer hjälpa men värt att testa kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in