2025-01-04, 01:38
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag ser inte vad frågan har för relevans alls. Jag frågade varför jag skulle acceptera 7000 lägre i lön.
Om jag vore arbetsgivaren skulle jag sagt 'ok du får jobba hemifrån men det är en förmån och då måste du acceptera en lönesänkning'. Eller jobba i kontoret och få full lön. Ditt val.
Citera
2025-01-04, 01:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Om jag vore arbetsgivaren skulle jag sagt 'ok du får jobba hemifrån men det är en förmån och då måste du acceptera en lönesänkning'. Eller jobba i kontoret och få full lön. Ditt val.
Eftersom jag vet att jag jobbar bättre hemma än på kontoret så hade jag helt enkelt bara slutat om min chef resonerade på det sättet. Det hade helt enkelt inte känts stimulerade att ha en chef som prioriterar kontorsnärvaro högre än produktivitet och välmående.

Eller så hade jag helt enkelt bara svarat att jag kommer in till kontoret, men då ska jag ha 7000 i lönehöjning. Ditt val.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-04 kl. 01:50.
Citera
2025-01-04, 02:25
Medlem
Vintergrisens avatar
Om nu Spotify känner sig trygga med att deras anställda gör vad de får betalt för utan att behöva övervakas fysiskt är det väl sak samma var de anställda befinner sig?

Personligen får jag lite dåliga vibbar av företag som tvingar sina anställda att vara på kontoret även om arbetet som sådant kan utföras på distans. Det tyder i min mening på att det är något annat inom det aktuella företaget som felar, exempelvis chefer som inte vet eller kan bedöma vad deras anställda faktiskt gör.

När det sedan kommer till avundsjukan hos vissa, som av den ena eller andra anledningen inte kan arbeta på distans, så kan man fråga sig var de vill dra gränsen för att alla ska ha det lika dåligt? Är det rimligt att alla måste kiva upp samma tid som exempelvis en snöröjare, även om den egna arbetsplatsen bara har öppet kontorstid? Bör alla tvingas att vara tillgängliga även utanför arbetstid för att vissa måste ha jour? Ska alla jobba både dag- och nattskift, för det finns ju de som måste göra det ena eller det andra?
Citera
2025-01-04, 03:07
Medlem
smickras avatar
Citat:
Jag ser inte vad frågan har för relevans alls. Jag frågade varför jag skulle acceptera 7000 lägre i lön.

För att du är anställd och ignorerat hemmasittande i ditt anställningsavtal en gång i tiden.
Arbetsgivaren bestämmer detta åt dig.
Vill du modulera om ditt avtal åt ena hållet så är det inte mer än rätt att arbetsgivaren med glädje modulerar om det åt andra.
Citera
2025-01-04, 03:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
För att du är anställd och ignorerat hemmasittande i ditt anställningsavtal en gång i tiden.
Arbetsgivaren bestämmer detta åt dig.
Vill du modulera om ditt avtal åt ena hållet så är det inte mer än rätt att arbetsgivaren med glädje modulerar om det åt andra.
Jag jobbar hemifrån utan att det står inskrivet i mitt avtal. Frågan kvarstår fortfarande. Varför skulle jag acceptera en lönesänkning för att få fortsätta med det? Skulle min arbetsgivare helt plötsligt bli dum i huvudet och beordra in mig till kontoret skulle jag helt enkelt sluta. Vad som faktiskt står i avtalet är rätt oväsentligt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
När det sedan kommer till avundsjukan hos vissa, som av den ena eller andra anledningen inte kan arbeta på distans, så kan man fråga sig var de vill dra gränsen för att alla ska ha det lika dåligt? Är det rimligt att alla måste kiva upp samma tid som exempelvis en snöröjare, även om den egna arbetsplatsen bara har öppet kontorstid? Bör alla tvingas att vara tillgängliga även utanför arbetstid för att vissa måste ha jour? Ska alla jobba både dag- och nattskift, för det finns ju de som måste göra det ena eller det andra?
Japp, se användaren ovan. Jag frågade just detta, men får bara en massa motfrågor till svar.
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-04 kl. 03:24.
Citera
2025-01-04, 03:48
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Eftersom jag vet att jag jobbar bättre hemma än på kontoret så hade jag helt enkelt bara slutat om min chef resonerade på det sättet. Det hade helt enkelt inte känts stimulerade att ha en chef som prioriterar kontorsnärvaro högre än produktivitet och välmående.

Eller så hade jag helt enkelt bara svarat att jag kommer in till kontoret, men då ska jag ha 7000 i lönehöjning. Ditt val.
Ditt alternativ var inte på arbetsgivarens lista så det faller bort redan från början, det fanns bara två val och du sa Nej till båda två. Men i alla fall så har arbetsgivaren då valet att säga 'tack för att du visat intresse i intervjun. Lycka till i din framtida karriär.' Vilket jag skulle ha väljt.
Senast redigerad av llundberg57 2025-01-04 kl. 03:51.
Citera
2025-01-04, 03:49
Avslutad
Citat:
Arbetsgivaren har då valet att säga 'tack för att du visat intresse i intervjun. Lycka till i din framtida karriär.' Vilket jag skulle ha väljt.
Självfallet är det så. Ingen är hindrad att fatta dåliga beslut.

EDIT:

Kanske är onödigt raljant. Om det hade funnits en uppenbar nytta med att vara på kontoret hade jag haft väsentligt lättare att svälja det. Men om jag hade upplevt det som att det mest handlar om att chefen inte vågar lita på en så hade jag helt enkelt inte haft någon lust att arbeta där. Men hela mitt team är rörande överens om att man bara blir störd på kontoret. Och jag vågar påstå att vi har bättre koll på vad som påverkar vår prestation än någon annan.

Som Steve Jobs sa:

"It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do."
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-04 kl. 03:56.
Citera
2025-01-04, 03:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Arbetsgivaren har då valet att säga 'tack för att du visat intresse i intervjun. Lycka till i din framtida karriär.' Vilket jag skulle ha väljt.

Precis så kan arbetsgivaren välja. Nu väljer många att tillåta distansarbete. Deras val.
Citera
2025-01-04, 03:56
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Självfallet är det så. Ingen är hindrad att fatta dåliga beslut.
Tror inte att du som anställd är i position att avgöra vilket som är bra eller dåliga beslut från arbetsgivarens synpunkt.
Det är inte bara att jobba hemifrån i sak som är problem här, det är lika mycket att en anställd tror sig kunna diktera arbetsgivarens villkor. Det är en attityd som är en röd flagga och aldrig bör tolereras.
Citera
2025-01-04, 03:58
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Precis så kan arbetsgivaren välja. Nu väljer många att tillåta distansarbete. Deras val.
"Många?"
Citera
2025-01-04, 04:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
"Många?"

Ja. Typ alla inom IT sektorn. Även många som inte anses vara IT.
Citera
2025-01-04, 04:04
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja. Typ alla inom IT sektorn. Även många som inte anses vara IT.
Nej där har du fel. Om du missade det så jobbar min brorsa på Infosys och där måste de nu (sen 8 månader tillbaka) tillbaka till kontoret och det är likadant där jag bor på det stora bankerna och försäkringsbolagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in