Citat:
Ursprungligen postat av
AktuellaAmnen
Efter ett festligt nyår där vi som vanligt ätit välsmakande Pelmeni fick jag idén att söka efter Pelmeni på Flashback. Blir chockad över att det ännu inte finns någon tråd om dessa godbitar med tanke på hur många världen över som har som tradition att avnjuta dessa runt nyår och andra högtider.
Ska man skratta eller gråta åt att det däremot finns massa trådar om den sämre italienska varianten av Pelmeni som kallas ravioli?

Någon som kan förklara varför Ravioli verkar vara kändare och populärare i Sverige än Pelmeni trots att den sistnämnda på alla sätt och vis är en godare, bättre maträtt?
Här i tråden kan vi dela med oss av Pelmenirecept, Pelmenitips och härliga Pelmeniminnen.
Det är okej att skriva om Pelmeni, Pelmener eller пельмени.
Det kan även tillhöra trådämnet att diskutera regionala varianter av Pelmeni som t ex vareniki, men observera att det redan finns flera trådar som handlar om den varianten.
Ja, det finns många olika former av deginpackade köttfärsrätter, skulle tro att det är svårt att påstå att den ena är bättre än den andra.
Jämför du med ravioli på burk så har du såklart en poäng men i övrigt beror det på råvarorna och kockens skicklighet.
Jag har inte provat specifikt Pelmeni men det skulle förvåna mig om det inte är gott då det är svårt att misslyckas med en så enkel rätt.
I Sverige är Tortellini och Ravioli enkelt att få tag på i butiken i "färsk" form, anledningen till detta kan man ju spekulera över men troligen har italienarna på ett framgår sätt marknadsfört sin skicklighet inom degköket och därmed gjort dessa namn kända.
Finska och chilenska piroger är väl normalt större, annars är Gyoza och Dumplings kända från det asiatiska köket.
Har du möjlighet att dela med dig av ditt Pelmeni-recept, vilket kött och vilka kryddor, hur ska köttet och degen tillagas?