2026-01-02, 19:34
Medlem
PeterNosters avatar
Problemmotorer allmänt.
https://carup.se/expertens-varning-se-upp-for-dessa-10-motorer/

Citat:
En annan motor som Benny Christensen inte gillar är Ford 1.0 Ecoboost. Den har en kamrem som lätt går sönder och tar cirka sex timmar att reparera till en kostnad av 25 000 kronor.

25000:- för 6 timmars jobb?
Ingen dålig timpenning eller extremt dyr kamrem.
Citera
2026-01-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Intervallen för byte på Ford 2.0 diesel i Transit är sänkt till 16.000 mil, firman fick brev om det.
Jag vet inte vad intervallen var tidigare.
Finns många filmer på nätet när de byter på Transit.
Vilken Transitmotormodell?
Samma motor som sitter i Londontaxin och Defender Puma?
Citera
2026-01-03, 22:02
Medlem
Har kört Fiesta 2014 sen ny med ecoboost bytte kamrem vid 24000 mil som föreskrivet. Fanns inte tillstymmelse till slitage på remmen och inga gummibitar i tråget. Motorn såg ut som ny inuti. Rent skitprat att motorerna är dåliga. Det hela handlar om att använda rätt motorolja. Det har jag gjort, dyr olja men det betalade sig tydligen. Nu har bilen snart gått 28000 mil, drar en halvliter soppa per mil och ingen olja alls mellan bytena.
Citera
2026-01-04, 14:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron
Har kört Fiesta 2014 sen ny med ecoboost bytte kamrem vid 24000 mil som föreskrivet. Fanns inte tillstymmelse till slitage på remmen och inga gummibitar i tråget. Motorn såg ut som ny inuti. Rent skitprat att motorerna är dåliga. Det hela handlar om att använda rätt motorolja. Det har jag gjort, dyr olja men det betalade sig tydligen. Nu har bilen snart gått 28000 mil, drar en halvliter soppa per mil och ingen olja alls mellan bytena.

Folk fuskar mycket me oljebyten o sånt så bra inlägg
Citera
2026-03-14, 05:21
Medlem
Finns bara en anledning att de sätter kamremen i oljan, för att folk skall lämna in bilarna till originalverkstad för att reparera. Varför ha rem, då är det bättre att ha kedja, om den nu ska plaska i olja. Men vad jag vet är det bara två Bajsmärken som använder detta, Ford och Opel
Citera
2026-03-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron

Har inget med dyr olja att göra, utan rätt olja är det som gäller.
Citera
2026-03-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Det är väl samma idioti som att sätta kamkedjan vid svänghjulet på motorn.
Hade man satt den vid remskivan som man gjorde förr hade ett byte gått enklare och billigare än ev. behöva lyfta ur motorn på t.ex BMW och Mercedes.
Har ägt fler både BMW och Mercedes med motorer utan kamkedjan vid svänghjulet.
Vad är det för modeller av ovanstående fabrikat som ha kamkedjan vid svänghjulet?

Apropå avvikande motorkonstruktioner så kan en viss motor i Land Rover anses som en av de mest korkade.
Man har kombinerat kamrem med stötstänger.
Rem således från vevaxel till lågt liggande kamaxel och därefter stötstänger upp till vipparmarna.
Citera
2026-03-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det skulle kunna vara miljökrav som fått biltillverkare att använda våt kamrem. Den rullar förmodligen något lättare i olja, vilket ger en teoretisk bränslebesparing. Ungefär som när flera tillverkare gick ner till klenare kamkedja för att den skulle snurra lite lättare. Det gick ju inte så bra.

Man hör ibland att "nuförtiden finns det inga dåliga bilar" men det är ju trams, det tillverkas minst lika mycket skräp och idiotiska konstruktioner nu som förr. Det tar ett par år och så visar det sig hur dålig den nya fina tekniken verkligen är.
T ex Mercedesmotorn 2,0 1988 105 hk.
Kamkedjan höll som bäst drygt 100.000 km.
Gissa hur jag vet - som körde en ovan nämnd motor 375.000 km i en 124, med flera kamkedjebyten.
Citera
2026-03-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, den gick ju fortfarande..
Men det blev dyra mil när man fick hälla i en liter olja varje 80-90,e mil..
Blev trött på skiten och sålde den istället.
Det var väl ingenting mot min grupp 2-trimmade Austin 1275 Cooper.
Den drog närmare 1 liter på 10 mil innan jag gick över till Castrol Racing - en vegetabilisk olja.
Då sjönk oljeförbrukningen till 1 liter på 25 mil.
Och så luktade det så gott!
Citera
2026-03-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casualcarl
Jobbade ett tag på en Fordverkstad och vilket jävla skitsnack detta är. Stod alltid minst en bil med havererad kamrem. Både på 1.0 ecoboost och transiter. Ibland så hade folk slarvat med bytet men oftast gick de sönder i förtid oavsett servicehistorik.

Sen hade dem på vissa modeller den briljanta ideén att även ha en våt rem till oljepumpen. Men har den en bytesintervall? Icke på de flesta modeller…

Kostnad för rembyte på en Ford 1.0 låg hos oss på 29000. Citroen & Peugeot med samma
Motor hade löst det med luckor i bröstkåpan så att bytet går fort. Då hamnar man under 10000. De har även lite kortare intervall med så de fungerar bättre. Ville man byta oljepumpsremmen fick man lägga till 5000.

Ford är ett skämt.
Allt är byggt för att rasa.
Kolla hur de designat oljepumpen...

https://youtube.com/shorts/XmSykQdr1F0?is=4UgA0_ACdkbruKzU

Wow...
Citera
2026-03-18, 00:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Finns bara en anledning att de sätter kamremen i oljan, för att folk skall lämna in bilarna till originalverkstad för att reparera. Varför ha rem, då är det bättre att ha kedja, om den nu ska plaska i olja. Men vad jag vet är det bara två Bajsmärken som använder detta, Ford och Opel
Nej, inte bara Ford och Opel.
Citroën och Peugeot också.
Citera
2026-03-18, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, inte bara Ford och Opel.
Citroën och Peugeot också.
Opel, Citroen och Peugeot ingår alla i Stellantis = samma motorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in