• 1
  • 2
2024-12-31, 03:06
Medlem
Något som sedan en tid nu har beskrivits mycket väl i en mängd YouTube-videos är att motorer som har "våt kamrem" kan komma att bli en dyr överraskning för ägare av vissa bilfabrikat.

Sök på "wet belt" på YouTube för att se flera exempel.

Fabrikat som är kända är ex Peugeot, Citroen, Opel, Ford samt senast såg jag att även en av Hondas motorer är drabbad. Oklart dock om den Hondamotorn säljs på svenska marknaden.

Problemet är enkelt beskrivet att kamremmen är insluten och roterar i samma olja som motorn smörjs av.

Det har visat sig att kamremmen över tid sväller, blir "fransig" och fibrer och bitar lossnar från remmen och söker sig till oljetråget. Från tråget fastnar sedan material från remmen i oljepickupens sil där det ackumuleras och begränsar oljetillförseln till motorn.

Som framgår av videos av byten av "våta kamremmar" så är det ett omfattande arbete att byta rem (inklusive rensa oljesilen), och vad jag förstår så har biltillverkarna försökt motverka motorras med att korta intervallerna för kamremsbyte = ökad kostnad för service.

Jag tycker att det har varit väldigt tyst i svensk motormedia om det här med våt kamrem, och undrar nu vilka erfarenheter som ni här på Flashback har i denna fråga?

Har någon en bil som har drabbats av motorskador?

Har någon hunnit göra kamremsbyte, vid vilken körsträcka - Vad blev kostnaden?

Vad säger ni som jobbar på bilverkstäder? Vad har ni för erfarenhet och åsikt i ämnet?
Citera
2024-12-31, 08:14
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelastdetail
Något som sedan en tid nu har beskrivits mycket väl i en mängd YouTube-videos är att motorer som har "våt kamrem" kan komma att bli en dyr överraskning för ägare av vissa bilfabrikat.

Fabrikat som är kända är ex Peugeot, Citroen, Opel, Ford samt senast såg jag att även en av Hondas motorer är drabbad. Oklart dock om den Hondamotorn säljs på svenska marknaden.

Problemet är enkelt beskrivet att kamremmen är insluten och roterar i samma olja som motorn smörjs av.

Det har visat sig att kamremmen över tid sväller, blir "fransig" och fibrer och bitar lossnar från remmen och söker sig till oljetråget. Från tråget fastnar sedan material från remmen i oljepickupens sil där det ackumuleras och begränsar oljetillförseln till motorn.

Som framgår av videos av byten av "våta kamremmar" så är det ett omfattande arbete att byta rem (inklusive rensa oljesilen), och vad jag förstår så har biltillverkarna försökt motverka motorras med att korta intervallerna för kamremsbyte = ökad kostnad för service.

Jag tycker att det har varit väldigt tyst i svensk motormedia om det här med våt kamrem, och undrar nu vilka erfarenheter som ni här på Flashback har i denna fråga?

Vad säger ni som jobbar på bilverkstäder? Vad har ni för erfarenhet och åsikt i ämnet?
Vad motiverar en biltillverkare att ha en våt kamrem istället för en konventionell torr?
Citera
2024-12-31, 08:41
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vad motiverar en biltillverkare att ha en våt kamrem istället för en konventionell torr?
Har googlat lite och naturligtvis är det fransmännen som har mest bekymmer med rem i oljebad, Ford transit har också rem i oljebad, men skrivs inget om! Måntro det sitter en engelsk lr tysk motor i dom.
Citera
2024-12-31, 08:47
Medlem
Hur mycket sparar de på våt rem istället för kamkedja? Kan inte vara speciellt mycket remmarna löses upp av oljan och jag kan tänka mig att de slits ganska snabbt när bilen gått några hundra mil och oljan är full med sot och metallpartiklar som blir som slippasta.
Citera
2024-12-31, 08:57
Medlem
PeterNosters avatar
Ford startade det hela.

Citat:
In 2012, a wet timing belt made its debut on Ford's 1-liter 3-cylinder EcoBoost engine. Renault also got on board, as did Volkswagen, Peugeot, Vauxhall and Opel.

Motiveringen verkar tveksam:

Citat:
What is the advantage of a wet timing belt?
Because wet timing belts are bathed in oil, they benefit from continuous cooling and lubrication. This protects them from potential overheating issues while also reducing friction wear. In Mid Sussex's moderate climate, overheating is less likely, but the constant lubrication still promotes longer belt life.

Inte speciellt längre livslängd.

Citat:
we recommend the wet timing belt to be replaced at no more than 8 years or 80,000 miles and at a recommended 5 years or 50,000 miles, to ensure your engine runs smooth and to prevent any further more devastating issues that may arise from a worn or damaged wet timing belt.

Om remmen går i motoroljan så är den ju lika varm som oljan, 90 C. En torr rem är lika varm som luften -30 <> +30.

Friktionen i remmen minskar med futtiga 7%

Någon som sett en "svartlista" på dessa bilmodeller?
Senast redigerad av PeterNoster 2024-12-31 kl. 09:03.
Citera
2024-12-31, 09:12
Medlem
Någon motorkonstruktör eller bilmekaniker som kan lämna lite information om detta (idiotiska påfundet) att börja med våtkamrem.. vad är syftet med detta.. hur skall man söka på bilmodell/ motoralternativ för att se om just denna motorn har detta..
Citera
2024-12-31, 11:41
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Motivationen för detta är konceptet "engineered to fail". Ingenting ska hålla längre än garantiperioden.
En vanlig kamrem dammar. En våt kamrem blockerar silen till oljepickupen, vilket leder till motorhaveri.

Första ägaren vill på grund av detta inte ha bilen i mer än 2-3 år och köper därefter en ny. Få kommer vilja köpa dessa begagnade och de som gör det kommer att besöka märkesverkstäder och köpa reservdelar.

Biltillverkarna tror att fler människor kommer att köpa nya bilar hellre än begagnade. De bilarna som är värda att laga kommer att kräva kostsamma reservdelar och besök på märkesverkstäder, vilket även genererar momspengar till staten.

Försäljning av begagnade bilar mellan privatpersoner ger inte momspengar till staten. Bilar som håller 30-50 år är en förlustaffär för biltillverkare och för staten.
Citera
2024-12-31, 12:43
Medlem
ormbitens avatar
Jag upplever det som att Peugeot, Citroën har mest problem med våt kamrem, har inte hört så mycket problem personligen gällande Ford.
Vet ju bekanta som kört sina 24000 mil inom intervallen innan dom bytt på sina Ford 1 liters motorer. Och det är ju bra.

Men helt klart så är det inget jag själv skulle köpa och jag skulle inte heller rekommendera vänner att köpa en bil med våt kamrem.
Citera
2024-12-31, 14:28
Medlem
Har bara läst om kostnaderna, tror det var upp till 35 000 för ett byte, pga av den omständiga proceduren (gällde Ford Ecoboost

Men även större risk för haveri och kortare intervaller alltså, låter genomtänkt...
Citera
2024-12-31, 14:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Ja, en total katastrof på Peugeot och Citroen med bensinmotorer.
Verkstäderna är medvetna om att det är ett enormt problem.
Har självt haft problem med skräpet.
Hade en Peugeot 308 årsmodell 2016, efter 10.000 mil var motorn så sliten att den drog mer än 1 liter olja på 100 mil.
Och trots att vi hade haft bilen inom familjen sedan ny, och följt servicen och kamremsbyte så var allt närmast söndertrasat ändå pga av felkonstruktionen med kamremmen.
Kamremsbytet och det som behövde göras på sista servicen vid 10.000 mil kostade ca 15.000 kronor.
Därefter gick bilen inte bättre.. drog enorma mängder olja och hördes inte helt frisk i motorn.
Sliten motor sa verkstaden..
Sålde skräpet kort därefter.

Att man inte ens kan köra 10.000 mil med en nyare bil, trots att man följer servicen till punkt och pricka är en skandal.
Tyvärr många ovetande som kommer få sig en överraskning de kommande åren, då dessa bensinmotorerna från Peugeot/ Citroen sitter i väldigt många nyare franska bilar..
Citera
2024-12-31, 15:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, en total katastrof på Peugeot och Citroen med bensinmotorer.
Verkstäderna är medvetna om att det är ett enormt problem.
Har självt haft problem med skräpet.
Hade en Peugeot 308 årsmodell 2016, efter 10.000 mil var motorn så sliten att den drog mer än 1 liter olja på 100 mil.
Och trots att vi hade haft bilen inom familjen sedan ny, och följt servicen och kamremsbyte så var allt närmast söndertrasat ändå pga av felkonstruktionen med kamremmen.
Kamremsbytet och det som behövde göras på sista servicen vid 10.000 mil kostade ca 15.000 kronor.
Därefter gick bilen inte bättre.. drog enorma mängder olja och hördes inte helt frisk i motorn.
Sliten motor sa verkstaden..
Sålde skräpet kort därefter.

Att man inte ens kan köra 10.000 mil med en nyare bil, trots att man följer servicen till punkt och pricka är en skandal.
Tyvärr många ovetande som kommer få sig en överraskning de kommande åren, då dessa bensinmotorerna från Peugeot/ Citroen sitter i väldigt många nyare franska bilar..

Men Ford är helt oskyldiga? Är inte detta motorer utvecklade mellan PSA och BMW?

1.2 VTI motorns problem.
https://mestmotor.com/vanliga-proble...-citroen-bilar

Citat:
2. Hög oljeförbrukning och inträngning av bränsle i motoroljan
Tung oljeförbrukning är ett annat problem som rapporterats av ägare till 1,2 VTi-motorn. Många bilägare rapporterade att de behövde cirka 1 liter olja för varje 550 km. Detta problem kan förvärras av att bränsle tränger in i motoroljan via injektorerna. Användningen av motorolja av variabel kvalitet och bristande efterlevnad av serviceintervaller kan ytterligare bidra till detta problem.

Hur fan kan bränsle sprutas in i motoroljan?
Senast redigerad av PeterNoster 2024-12-31 kl. 15:59.
Citera
2024-12-31, 16:46
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Har sett några av dessa videos.
Bilmekaniker i många år, uppväxt med kamkedja.
Skulle aldrig köpa en bil med den lösningen "wet belt".

Då kan man lika gärna ha en kedja som tål olja?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in