2024-12-31, 21:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vilka jävla ras , körde en vw golf me 200 hästars 2.0 tdi me me dsg i somras en vecka nån 2016 , rullat 55 tusen mil.

Som ny och drog inge olja ens

Ägaren hade byt bromskivor fram förutom olje och kamremsbyten och bakre diffen till 4wd haldexen

Varma pendlingsmil

Som fan ny bil
Jag har en gammal Audi A4 Avant V6 Diesel från 2009 nu, rullat 23.000 mil, den drar inte heller någon olja, eller iaf obetydligt, har inte behövt fylla på något iaf sedan jag köpte den i somras, allt ok enligt oljenivåmätaren.
Citera
2024-12-31, 21:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har en gammal Audi A4 Avant V6 Diesel från 2009 nu, rullat 23.000 mil, den drar inte heller någon olja, eller iaf obetydligt, har inte behövt fylla på något iaf sedan jag köpte den i somras, allt ok enligt oljenivåmätaren.

Småbilar verkar bara hålla 10000 mil sen är dom fan slut 🤣

En sån här afrikansk bilmek hade nån som audi som däj me vw tdi som rullat 80000 mil.

Han hade inte heller bytt så mycket , turbon var original sa han iaf - nån 200 hästars motor

Gammal taxi med varma mil till 60k sen köpte han den
Citera
2024-12-31, 22:41
Medlem
Garfi3lds avatar
Jobbar som bilmek och upplever bilarna med det som riktigt jävla skit. Vid kamremsbyte måste man demontera oljetråg o oljesil för rengörning från alla remrester.
Citera
2025-01-02, 13:44
Medlem
Intervallen för byte på Ford 2.0 diesel i Transit är sänkt till 16.000 mil, firman fick brev om det.
Jag vet inte vad intervallen var tidigare.
Finns många filmer på nätet när de byter på Transit.
Citera
2025-01-13, 06:10
Medlem
Nu har jag inte lusläst tråden men av det jag läst så är det ingen som nämner att motorer med våt kamrem ska ha en speciell olja. Jag har några kunder som har bilar med våt kamrem och då jag tidigt uppmärksammat att de ska ha speciell olja så har ingen av dom haft problem med det som beskrivs i tråden. Har dock två nya kunder som kommit till mig med Ford Focus med 3 cyl eco boost motorer med lågt oljetryck. Tack vare att båda fattade att man ska stänga av motorn när olje lampan tänds så klarade sig motorerna. Efter rengöring av tråg och sil samt byte till ny rem så gick dom fint igen.
Har bytt rem på några Fiesta, den ska bytas på 24000 mil, ingen av dom har haft en enda kamremsflisa i tråg eller sil och motorerna har sett ut som nya invändigt, rena och fina.
Rätt olja är dyr men betalar sig i längden.

Har bilder på senaste jag bytte på om någon vill se. Fiesta 3 cyl 25000 mil.
Senast redigerad av Exotron 2025-01-13 kl. 06:14.
Citera
2025-01-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron
Nu har jag inte lusläst tråden men av det jag läst så är det ingen som nämner att motorer med våt kamrem ska ha en speciell olja. Jag har några kunder som har bilar med våt kamrem och då jag tidigt uppmärksammat att de ska ha speciell olja så har ingen av dom haft problem med det som beskrivs i tråden.

Jag kommer att tänka på en artikel i Vi Bilägare nr 15 2023 där de uppmärksammade att Toyota-verkstäder inte använde den olja som Toyota själva menade att deras hybridbilar skulle ha.

Enligt instruktionsboken för den aktuella Toyotan så skulle oljan vara 0W-16 men verkstaden hade fyllt på med 0W-20. Enligt instruktionsboken kunde 0W-20 användas i nödfall, men då var det viktigt att
nästkommande byte skedde med 0W-16.

De kunde även se på fakturor för en tidigare test-Toyota att verkstaden hade använt 0W-30.

Det som framkom när Vi Bilägare grävde vidare var ju som man kunde ana, verkstäderna handlar ju in olja i bulk till väldigt bra pris för verkstaden. De har sedan kanske den bulkoljan framdragen till serviceplatserna så att det är enkelt att fylla på med ett munstycke istället för att lagerhålla och hämta den korrekta oljan.

Förhoppningsvis debiterar de i alla fall den "billigare" oljan som de häller i, och inte luras med att ta betalt för den oljan som de egentligen skulle fylla på med.

Så även om man lämnar till en märkesverkstad så kan det bli så att genvägar tas när det gäller oljan.

När det gäller just Toyota så har de väl psa-motor i Proace - blir det rätt olja fylld i den alla gånger.. ?
Citera
2025-01-14, 18:00
Medlem
PeterNosters avatar
Lite historia. Bilmärket Hans Glas började med kamrem 1962. Blev senare BMW. Ford började lägga in remmen i olja 2007:

Who Approved This and Why Is It Still Being Made? Wet Belt aka Belt in Oil Engines
https://www.youtube.com/watch?v=0SASSFjIt5I

SHOCKING Wet Belt Replacement On A 2017 Peugeot 3008 | ONLY 47000 Miles | PSA
https://www.youtube.com/watch?v=QoTP8fbJ5ak

Urgent Timing Belt (Wet Belt) Replacement | 2019 Ford Transit at 66K Miles
https://www.youtube.com/watch?v=V2Rv3Hpfysw

Wet Belt Replacement. The worst one I've seen! 2017 Citroen DS3 1.2 Petrol
https://www.youtube.com/watch?v=dITUraXoxxA

1L Ford Eco boost wet timing belt replacement ##FULL GUIDE##
https://www.youtube.com/watch?v=D_4LyPkEJFo
Senast redigerad av PeterNoster 2025-01-14 kl. 18:03.
Citera
2025-01-14, 18:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelastdetail
Jag kommer att tänka på en artikel i Vi Bilägare nr 15 2023 där de uppmärksammade att Toyota-verkstäder inte använde den olja som Toyota själva menade att deras hybridbilar skulle ha.

Enligt instruktionsboken för den aktuella Toyotan så skulle oljan vara 0W-16 men verkstaden hade fyllt på med 0W-20. Enligt instruktionsboken kunde 0W-20 användas i nödfall, men då var det viktigt att
nästkommande byte skedde med 0W-16.

De kunde även se på fakturor för en tidigare test-Toyota att verkstaden hade använt 0W-30.

Det som framkom när Vi Bilägare grävde vidare var ju som man kunde ana, verkstäderna handlar ju in olja i bulk till väldigt bra pris för verkstaden. De har sedan kanske den bulkoljan framdragen till serviceplatserna så att det är enkelt att fylla på med ett munstycke istället för att lagerhålla och hämta den korrekta oljan.

Förhoppningsvis debiterar de i alla fall den "billigare" oljan som de häller i, och inte luras med att ta betalt för den oljan som de egentligen skulle fylla på med.

Så även om man lämnar till en märkesverkstad så kan det bli så att genvägar tas när det gäller oljan.

När det gäller just Toyota så har de väl psa-motor i Proace - blir det rätt olja fylld i den alla gånger.. ?

I videon ovan om historian bakom så sägs att ingen japansk tillverkare gick på detta förutom en Honda diesel. Tror inte Toyotan hade våt kamrem.
Citera
2025-01-16, 20:16
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Hur fan kan bränsle sprutas in i motoroljan?

Jadu, kolvringarna är ju inte helt täta för då hade motorn inte gått att dra runt, bränsle smiter med ner där och hamnar i motoroljan, detta gäller såväl bensin som dieselmotorer, och ännu högre grad på många ”bränslesnåla” bilar som tar bort friktion genom lite mer spel i kolvringarna
Citera
2025-01-22, 17:45
Medlem
Stellantis utökar garanti på berörda motorer, i Tyskland:

https://carup.se/hyllad-motor-kan-haverera-agare-far-10-ars-garanti/
Citera
2025-01-29, 18:06
Medlem
"Våt kamrem"? Det låter som en sjuk och meningslös idé för att göra att motorn går sönder snabbare
Citera
2025-03-07, 14:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exotron
Nu har jag inte lusläst tråden men av det jag läst så är det ingen som nämner att motorer med våt kamrem ska ha en speciell olja. Jag har några kunder som har bilar med våt kamrem och då jag tidigt uppmärksammat att de ska ha speciell olja så har ingen av dom haft problem med det som beskrivs i tråden. Har dock två nya kunder som kommit till mig med Ford Focus med 3 cyl eco boost motorer med lågt oljetryck. Tack vare att båda fattade att man ska stänga av motorn när olje lampan tänds så klarade sig motorerna. Efter rengöring av tråg och sil samt byte till ny rem så gick dom fint igen.
Har bytt rem på några Fiesta, den ska bytas på 24000 mil, ingen av dom har haft en enda kamremsflisa i tråg eller sil och motorerna har sett ut som nya invändigt, rena och fina.
Rätt olja är dyr men betalar sig i längden.

Har bilder på senaste jag bytte på om någon vill se. Fiesta 3 cyl 25000 mil.
Så om man skulle ge sig på att köpa en Citroen Grand C4 picasso,så bör man vara helt anal med ifylld service bok?
Eller kanske bara strunta i den och köpa något annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in