Citat:
Ursprungligen postat av
Exotron
Nu har jag inte lusläst tråden men av det jag läst så är det ingen som nämner att motorer med våt kamrem ska ha en speciell olja. Jag har några kunder som har bilar med våt kamrem och då jag tidigt uppmärksammat att de ska ha speciell olja så har ingen av dom haft problem med det som beskrivs i tråden.
Jag kommer att tänka på en artikel i Vi Bilägare nr 15 2023 där de uppmärksammade att Toyota-verkstäder inte använde den olja som Toyota själva menade att deras hybridbilar skulle ha.
Enligt instruktionsboken för den aktuella Toyotan så skulle oljan vara 0W-16 men verkstaden hade fyllt på med 0W-20. Enligt instruktionsboken kunde 0W-20 användas i nödfall, men då var det viktigt att
nästkommande byte skedde med 0W-16.
De kunde även se på fakturor för en tidigare test-Toyota att verkstaden hade använt 0W-30.
Det som framkom när Vi Bilägare grävde vidare var ju som man kunde ana, verkstäderna handlar ju in olja i bulk till väldigt bra pris för verkstaden. De har sedan kanske den bulkoljan framdragen till serviceplatserna så att det är enkelt att fylla på med ett munstycke istället för att lagerhålla och hämta den korrekta oljan.
Förhoppningsvis debiterar de i alla fall den "billigare" oljan som de häller i, och inte luras med att ta betalt för den oljan som de egentligen skulle fylla på med.
Så även om man lämnar till en märkesverkstad så kan det bli så att genvägar tas när det gäller oljan.
När det gäller just Toyota så har de väl psa-motor i Proace - blir det rätt olja fylld i den alla gånger.. ?