• 1
  • 2
2024-12-29, 08:57
Medlem
Vitiss avatar
Jag är ute efter enbart radio, och vill koppla små men välljudande högtalare till denna.
Jag har haft Tivoli Audio one.
Bra ljud, men kass mottagning.
Jag lyssnar för det mesta på P2 och har märkt att mottagningen för just P2 är sämre än för andra kanaler, oavsett var (i Södermanland) radion befunnit sig.
Nu bor jag stadsnära, men det var lika dåligt.

Min tanke är nu att köpa en begagnad tuner, koppla på en sån där gammal antennsladd, sticka ut genom fönstret och därigenom hoppas på bra mottagning.

Men.
Kan man koppla högtalare direkt till tunern, eller måste man ha en förstärkare också?
En s.k receiver har 1000 fler funktioner/ uttag / knappar än jag behöver.
Fult.
Citera
2024-12-29, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan man koppla högtalare direkt till tunern, eller måste man ha en förstärkare också?
Ja, du måste även ha en förstärkare. Alternativet är aktiva högtalare, vilka har inbyggd förstärkare.

Gällande mottagning, många lägenheter har antennuttag.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-29 kl. 09:05.
Citera
2024-12-29, 09:02
Medlem
NollFemNollFems avatar
Om tunern ej har inbyggd förstärkare så kan du köpa aktiva högtalare, finns hur många som helst att välja på beroende på dina krav (storlek, kvalitet, budget osv)
Citera
2024-12-29, 09:04
Medlem
kraftfoders avatar
Köp en högtalare som har "aux-in". Techmoan har testat några.
https://www.youtube.com/@Techmoan/videos
Citera
2024-12-29, 14:27
Medlem
53....so whats avatar
En beg. gammal tuner har väl nästan alltid inbyggd förstärkare, även om det var många som ville ha en förstärkare som tillägg för att spela de tunga högtalare som många hade. Flera hade inbyggd antenn, eller så satt den på baksidan, men oxå möjlighet för yttre sådan, via uttag.
Titta runt lite på loppisar om du har några i din närhet, eller radioaffärer som säljer beg. sådant.
Har flera st. som samlar damm, så den vägen kan du oxå gå, fråga äldre
vänner eller arbetskamrater.
Senast redigerad av 53....so what 2024-12-29 kl. 14:33.
Citera
2024-12-29, 16:34
Medlem
Citat:
Jag är ute efter enbart radio, och vill koppla små men välljudande högtalare till denna.
Jag lyssnar för det mesta på P2 och har märkt att mottagningen för just P2 är sämre än för andra kanaler, oavsett var (i Södermanland) radion befunnit sig.

Min tanke är nu att köpa en begagnad tuner, koppla på en sån där gammal antennsladd, sticka ut genom fönstret och därigenom hoppas på bra mottagning.

Men.
Fult.

I denna uppsättning, så behöver du en receiver. Du kan inte plugga in högtalarna direkt till en tuner.
Du behöver ingångar för högtalare och volymkontroll odyl.
Receiver brukar inte heller direkt skilja i pris begagnat, tvärtom oftast billigare, eftersom flesta hifi entusiaster vill ha det separat, om de ens vill ha radio på anläggningen.
Frågan är väl mer vilken radiodel som har bäst mottagning om som du påpekar att de har sämre sändningskvalite på P2.
Förr när fler lyssnade på radio och även från andra länder, så hade många väldigt bra mottagning, men problemet är med de analoga tuner är att det kan vara ganska meckigt att få in kanalerna när man inte har en svans längre som man förr använda till att kalibrera in kanalen, eftersom det numera är trångt i etern.
Citera
2024-12-29, 17:23
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
I denna uppsättning, så behöver du en receiver. Du kan inte plugga in högtalarna direkt till en tuner.
Du behöver ingångar för högtalare och volymkontroll odyl.
Receiver brukar inte heller direkt skilja i pris begagnat, tvärtom oftast billigare, eftersom flesta hifi entusiaster vill ha det separat, om de ens vill ha radio på anläggningen.
Frågan är väl mer vilken radiodel som har bäst mottagning om som du påpekar att de har sämre sändningskvalite på P2.
Förr när fler lyssnade på radio och även från andra länder, så hade många väldigt bra mottagning, men problemet är med de analoga tuner är att det kan vara ganska meckigt att få in kanalerna när man inte har en svans längre som man förr använda till att kalibrera in kanalen, eftersom det numera är trångt i etern.

Tack för informativt svar.
Vad menade Du med det fetade?

Jag minns med nostalgi Radio Luxemburg...
Man rattade och det knastrade och olika språk hördes.
Det var tider det.
Citera
2024-12-29, 19:31
Medlem
BrumunDs avatar
Har du kvar Tivoli Audio one? Det hade ju gått att koppla en tuner till den.
Citera
2024-12-29, 19:39
Medlem
Citat:
Tack för informativt svar.
Vad menade Du med det fetade?

Jag minns med nostalgi Radio Luxemburg...
Man rattade och det knastrade och olika språk hördes.
Det var tider det.

Svans är där signalerna börjas höras svagare och sedan använder man det som riktlinje till att skruva vidare till det blir så bra som möjligt och det var liksom så det sändes för att man skulle kunna lättare tona in kanalen analogt, vilket innebär att det behövs mer sändningsbandbredd.
I dag när det bara är digitala tuner så har man helt skippat det och det är bara en exakt frekvens som man kommer pang på.
Det kanske skulle vara något för P2 att fundera på, lite mer sändningsbandbredd om signalen är svag för många, om det är möjligt.
Det underlättar ju inte heller direkt med en exakt sändningsfrekvens och svaga signaler för många om man ska kunna få in kanalen och lyssna på den.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-12-29 kl. 19:53.
Citera
2024-12-29, 20:17
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Svans är där signalerna börjas höras svagare och sedan använder man det som riktlinje till att skruva vidare till det blir så bra som möjligt och det var liksom så det sändes för att man skulle kunna lättare tona in kanalen analogt, vilket innebär att det behövs mer sändningsbandbredd.
I dag när det bara är digitala tuner så har man helt skippat det och det är bara en exakt frekvens som man kommer pang på.
Det kanske skulle vara något för P2 att fundera på, lite mer sändningsbandbredd om signalen är svag för många, om det är möjligt.
Det underlättar ju inte heller direkt med en exakt sändningsfrekvens och svaga signaler för många om man ska kunna få in kanalen och lyssna på den.
P2 är svårare än andra kanaler, för att de brer på mer!
En avvägning för bättre ljudkvalite.
Jag föreslår en klassisk radio-tuner med en bra antenn monterad högt och fritt från störningar.
Citera
2024-12-29, 21:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Men.
Fult.
Aktiva högtalare är nog enklaste lösningen då, men du behöver en volymkontroll också vilket som regel saknas på en tuner.
Jag tycker att du är helt rätt ute då man kan hitta en mycket bra tuner för någon hundralapp.

Den här eller något liknande ännu billigare från valfritt kinaföretag gör jobbet med volymkontroll...
https://www.netonnet.se/art/ljud/hif...CABEgLW-_D_BwE

En begagnad gammal hederlig TV-antenn kan också vara lämpligt.

Edit:
Skulle du tänka tanken att en gammal reciever kan vara ett alternativ, sök en Tandberg från Norge, för dom har oftast en MYCKET BRA radiodel då mottagningen ofta var dålig i Norge, dom har också delvis gått över till digital radio (DAB) så analoga apparater är inte lika populära där längre. Då kan du använda vanliga passiva högtalare från vilken billig loppis som helst också, om du vill.
Senast redigerad av sykkelpump 2024-12-29 kl. 22:02.
Citera
2025-01-06, 03:53
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:

Men.
Fult.

I köket så kör jag med den äldsta modellen av en Nokia 130 dual sim som jag fick gratis med något mobilköp för en massa år sedan (kan ha varit LG G6 och året 2016). Gamla Nokia 130 har en väldigt bra fm-radio i sig och stark ljud ut signal via 3.5mm uttaget så den går att koppla till mitt aktiva Edifier e235 2.1 system. Nu vet jag inte om den uppdaterade modellen från 2017 lr ännu nyare 2023 har sjabblat bort det som var bra med radion i ursprungsmodellen lr den ovanligt starka 3.5 mm hörlursutgången, men det kan nog vara värt att researcha om man ute efter en billig och portabel FM radio. Du kommer dock att behöva en förstärkare lr aktiva högtalare då varken en radio del/tuner lr portabel radio med line-out går att koppla till passiva högtalare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in