Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Jag är ute efter enbart radio, och vill koppla små men välljudande högtalare till denna.
Jag har haft Tivoli Audio one.
Bra ljud, men kass mottagning.
Jag lyssnar för det mesta på P2 och har märkt att mottagningen för just P2 är sämre än för andra kanaler, oavsett var (i Södermanland) radion befunnit sig.
Nu bor jag stadsnära, men det var lika dåligt.
Min tanke är nu att köpa en begagnad tuner, koppla på en sån där gammal antennsladd, sticka ut genom fönstret och därigenom hoppas på bra mottagning.
Men.
Kan man koppla högtalare direkt till tunern, eller måste man ha en förstärkare också?
En s.k receiver har 1000 fler funktioner/ uttag / knappar än jag behöver.
Fult.
I denna uppsättning, så behöver du en receiver. Du kan inte plugga in högtalarna direkt till en tuner.
Du behöver ingångar för högtalare och volymkontroll odyl.
Receiver brukar inte heller direkt skilja i pris begagnat, tvärtom oftast billigare, eftersom flesta hifi entusiaster vill ha det separat, om de ens vill ha radio på anläggningen.
Frågan är väl mer vilken radiodel som har bäst mottagning om som du påpekar att de har sämre sändningskvalite på P2.
Förr när fler lyssnade på radio och även från andra länder, så hade många väldigt bra mottagning, men problemet är med de analoga tuner är att det kan vara ganska meckigt att få in kanalerna när man inte har en svans längre som man förr använda till att kalibrera in kanalen, eftersom det numera är trångt i etern.