• 1
  • 2
2025-01-06, 12:00
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
I köket så kör jag med den äldsta modellen av en Nokia 130 dual sim som jag fick gratis med något mobilköp för en massa år sedan (kan ha varit LG G6 och året 2016). Gamla Nokia 130 har en väldigt bra fm-radio i sig och stark ljud ut signal via 3.5mm uttaget så den går att koppla till mitt aktiva Edifier e235 2.1 system. Nu vet jag inte om den uppdaterade modellen från 2017 lr ännu nyare 2023 har sjabblat bort det som var bra med radion i ursprungsmodellen lr den ovanligt starka 3.5 mm hörlursutgången, men det kan nog vara värt att researcha om man ute efter en billig och portabel FM radio. Du kommer dock att behöva en förstärkare lr aktiva högtalare då varken en radio del/tuner lr portabel radio med line-out går att koppla till passiva högtalare.

!
Detta var ju ett udda förslag!
Jag lyssnar ibland på radion via min mobil, och kopplar den då till min blåtandshögtalare (Audio Pro BT5).
Nackdelen är att det bryts om jag får / ska skicka mail eller SMS.

En mobiltelefon behöver inget SIMkort för att kunna kopplas upp mot routern.
Jag ska kolla upp Ditt tips.

Tillägg:
Den tycks sakna blåtand.
Men Ditt förslag är bra; jag har säkert en gammal mobiltelefon liggandes.

Tillägg 2:
Jag kopplade in min jobbmobil.
Den använder jag bara när jag jobbar (inte hemifrån).
Kopplade den t routern och högtalaren.
Sökte på P2 i mobilens ålderdomliga webbsökare.
Ta-da!
Klockrent!
👍
Senast redigerad av Vitis 2025-01-06 kl. 12:30.
Citera
2025-01-06, 20:19
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
!
Detta var ju ett udda förslag!
Jag lyssnar ibland på radion via min mobil, och kopplar den då till min blåtandshögtalare (Audio Pro BT5).
Nackdelen är att det bryts om jag får / ska skicka mail eller SMS.

En mobiltelefon behöver inget SIMkort för att kunna kopplas upp mot routern.
Jag ska kolla upp Ditt tips.

Tillägg:
Den tycks sakna blåtand.
Men Ditt förslag är bra; jag har säkert en gammal mobiltelefon liggandes.

Tillägg 2:
Jag kopplade in min jobbmobil.
Den använder jag bara när jag jobbar (inte hemifrån).
Kopplade den t routern och högtalaren.
Sökte på P2 i mobilens ålderdomliga webbsökare.
Ta-da!
Klockrent!
👍

Äldsta modellen av Nokia 130 dual sim har Bluetooth 3.0, vilket kan va för gammalt för att fungera bra med nyare versioner, dock borde ju de nyare modellerna från 2017 och 2023 ha nyare versioner av Bluetooth.

Hälften av alla äldre mobiler har ju en hyfsad fm-radio i sig men styrkan på hörlursuttaget brukar vara dåligt, speciellt på Samsungs mobiler & LG olikn. Det var väl mest det som överraskade med Nokias billiga 130, att den gav ca 1,5-1,7 Vrms på max volym på 3.5mm uttaget & bra ljud.

Kan du få igång wifi utan simkort så går det ju att använda app för att strömma radio lr spotify, Tidal osv om mobilen inte har fm-radio dvs.
Citera
2025-01-07, 00:20
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
En beg. gammal tuner har väl nästan alltid inbyggd förstärkare, även om det var många som ville ha en förstärkare som tillägg för att spela de tunga högtalare som många hade. Flera hade inbyggd antenn, eller så satt den på baksidan, men oxå möjlighet för yttre sådan, via uttag.
Titta runt lite på loppisar om du har några i din närhet, eller radioaffärer som säljer beg. sådant.
Har flera st. som samlar damm, så den vägen kan du oxå gå, fråga äldre
vänner eller arbetskamrater.

En tuner har ingen förstärkare för passiva högtalare. Det är därför den heter tuner. En radiomottagare med förstärkare för passiva högtalare kallas för receiver.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-01-07, 01:20
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
En tuner har ingen förstärkare för passiva högtalare. Det är därför den heter tuner. En radiomottagare med förstärkare för passiva högtalare kallas för receiver.

Vänligen Näckrosen

Ja, du har rätt där, var för snabb i skrivandet.
Men om TS väljer den vägen med receiver får han det han behöver i en enhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in