• 6
  • 7
2025-03-10, 22:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
During the big bang, all matter and energy in the universe was compressed into a space the size of a marble. Why then did it not fall into an instant black hole?
Jag tror du missförstår något där. "was compressed" innebär inte att det var någon kompression utan bara att det var i ett komprimerat tillstånd.

Sen borde det istället stå "all matter and energy in the currently visible universe was compressed into a space the size of a marble"

Vi vet ju inte hur stort universum är totalt. Mycket talar för att det är oändligt stort.
Citera
2025-03-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tror du missförstår något där. "was compressed" innebär inte att det var någon kompression utan bara att det var i ett komprimerat tillstånd.

Sen borde det istället stå "all matter and energy in the currently visible universe was compressed into a space the size of a marble"

Vi vet ju inte hur stort universum är totalt. Mycket talar för att det är oändligt stort.
Håller med dig utom sista meningen. All materia fanns i en liten "kula". Definitivt i en begränsad volym. Jag förstår inte hur den materian skulle kunna rört sig oändligt långt bort på en ändligt (knappt 14 miljarder år) tid. Det kan förstås finnas någonting utanför materians utbredning, någonting utanför tid och rum men det är väl i så fall inget vi kallar universum? Jag vet inte vad det skulle vara. Något slags tomrum? Alla partiklar har inte massa och dom skulle kunna vara utanför, där det finns materia.
Citera
2025-03-11, 23:08
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Håller med dig utom sista meningen. All materia fanns i en liten "kula". Definitivt i en begränsad volym. Jag förstår inte hur den materian skulle kunna rört sig oändligt långt bort på en ändligt (knappt 14 miljarder år) tid. Det kan förstås finnas någonting utanför materians utbredning, någonting utanför tid och rum men det är väl i så fall inget vi kallar universum? Jag vet inte vad det skulle vara. Något slags tomrum? Alla partiklar har inte massa och dom skulle kunna vara utanför, där det finns materia.
Det är väl snarare all materia i den omfattning vi kan observera som fanns i en liten kula? Kan finnas mer bortom den horisonten?
Citera
2025-03-12, 07:24
Avstängd
Citat:
Håller med dig utom sista meningen. All materia fanns i en liten "kula". Definitivt i en begränsad volym. Jag förstår inte hur den materian skulle kunna rört sig oändligt långt bort på en ändligt (knappt 14 miljarder år) tid.
Om universum är oändligt idag var det oändligt även vid denna tidiga tidpunkt.
Citera
2025-03-12, 09:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Kanske du har rätt, men det är isf inte Big Bang-teorin. Ett fundament i BB är att universum är likadant överallt (dvs homogent) och i alla riktningar (dvs isotropt) på tillräckligt stora skalor. Det är denna teori, formulerad i den allmänna relativitetsteorin och i partikelfysikens standardteori, som verifieras av en massa observationer av t ex den kosmiska bakgrundsstrålningen och fördelningen av grundämnen.

Ta inte mitt ord för det, läs på lite, t ex på Wikipedia.
Citera
2025-03-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Det är väl snarare all materia i den omfattning vi kan observera som fanns i en liten kula? Kan finnas mer bortom den horisonten?
Det är möjligt. Det skulle i så fall vara ett annat universum eller att det fanns materia redan då bortom "vårt" universum
Citera
2025-03-12, 20:38
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Det är möjligt. Det skulle i så fall vara ett annat universum eller att det fanns materia redan då bortom "vårt" universum
Det kan vara samma universum bara att det är bortom vår horisont av hur långt vi kan se.
Citera
2025-03-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om universum är oändligt idag var det oändligt även vid denna tidiga tidpunkt.
Det går säkert att blicka oändligt långt bort men är det någon mening. Om det inte finns någonting, tänker mest på materia, så tycker jag inte det är så intressant. Borde inte kunna hända så mycket i ingenting.
Citera
2025-03-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kanske du har rätt, men det är isf inte Big Bang-teorin. Ett fundament i BB är att universum är likadant överallt (dvs homogent) och i alla riktningar (dvs isotropt) på tillräckligt stora skalor. Det är denna teori, formulerad i den allmänna relativitetsteorin och i partikelfysikens standardteori, som verifieras av en massa observationer av t ex den kosmiska bakgrundsstrålningen och fördelningen av grundämnen.

Ta inte mitt ord för det, läs på lite, t ex på Wikipedia.
För mig verkar det ändå mest troligt att universum har en begränsad utbredning. Däremot verkar det inte så konstigt att universum kan vara ganska homogent. I en vanlig explosion blir det inte så men Big Bang verkar inte riktigt ha varit en vanlig explosion. Observationer stöder det också.
Citera
2025-03-12, 20:44
Avstängd
Citat:
Det går säkert att blicka oändligt långt bort men är det någon mening. Om det inte finns någonting, tänker mest på materia, så tycker jag inte det är så intressant. Borde inte kunna hända så mycket i ingenting.
Eh? Densiteten skulle vara konstant i hela denna volym enligt den normala Big Bang teorin.
Citera
2025-03-12, 21:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej, det är ju det man inte kan. Tittar man så långt bort det går ser man bara den kosmiska bakgrundsstrålninge (CMBR), först observerad av Penzias & Wilson, och studerad in i minsta detalj med satelliterna COBE, WMAP och Planck. Enligt den kosmologiska standardmodellen kommer CMBR från värmen från BB.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic...ave_background
Citera
2025-03-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det är ju det man inte kan. Tittar man så långt bort det går ser man bara den kosmiska bakgrundsstrålninge (CMBR), först observerad av Penzias & Wilson, och studerad in i minsta detalj med satelliterna COBE, WMAP och Planck. Enligt den kosmologiska standardmodellen kommer CMBR från värmen från BB.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic...ave_background
Dåligt utryckt. Jag menar att det som eventelt finns utanför vårt Universom. Det är förstås omöjligt att se eller mäta på något sätt idag och kommer kanske alltid att vara det.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in