2025-02-24, 17:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Big bang är en teori lika mycket som min teori om att en apa skapade allting.

Utöver det så skulle jag tippa på att det kanske är möjligt att allting resetas, aa

Du har uppenbarligen ingen koll på vad en vetenskaplig teori är. Det finns massor av belägg för BB, vilket gör den till en teori. Du har ingen teori. På sin höjd har du en hypotes. Om du vill jämföra den med BB så lägg fram dina underlag, beräkningar och observationer. En vetenskaplig teori är ingen gissning utan en väl underbyggd förklaring, till skillnad från din "apteori".
Citera
2025-02-24, 19:14
Medlem
Knivur-273s avatar
Enligt den Fornnordiska mytologin, så går världen i cykler.

Midgårdsormen biter av rötterna på världsträdet, en stor Ask, och helvetet bryter löst.

Ragnarök.

Efter det kommer en annan tid där människor fortfarande finns kvar.

(enligt mytologin)
Senast redigerad av Knivur-273 2025-02-24 kl. 20:06.
Citera
2025-02-24, 22:33
Allt som kan hända, måste hända förr eller senare enligt kvantmekanik.

Något förenklat
.

Livet verkar följa samma mönster
Citera
2025-02-24, 23:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad

Något förenklat
.

Ja, släng en liten sten i en spegelblank sjö. Släng en till och se två förenklade modeller av oändliga universum, om man nu skulle gilla den hypotesen. Inga vågor förstör varandra, alla kommer till stranden, eller i oändligheten om sjön vore oändlig.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-02-24 kl. 23:34.
Citera
2025-03-04, 14:32
Medlem
Citat:

Något förenklat
.

Enligt termodynamik? Om inte, utveckla gärna ditt förenklade resonemang.
Citera
2025-03-04, 14:33
Medlem
Universum kan tydligen i teorin repetera mönster, alltså ge skenet av att starta om på nytt. Se https://www.youtube.com/watch?v=YRiOi972nT8
Citera
2025-03-04, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Enligt termodynamik? Om inte, utveckla gärna ditt förenklade resonemang.

Kvantmekaniken. Om du tänker dig formbar lera, så har du en bild av verklighetens minsta beståndsdel och potentiella utfall

Det jag menar med livet är att om du har dessa potentialiter så kommer alla utfall förverkligas förr eller senare.

Då kommer det förekomma människor med alla former av böjelser, alla typer av brott. Tyvärr.
Citera
2025-03-09, 22:49
Medlem
Om universum skulle gå ihop igen i en Big Crunch, tror jag inte att det skulle avlösas av en ny Big Bang. Inte av den sort som startade vårt universum. Förutsättningarna är olika. Big Bang började med bara väldigt mycket energi i en väldigt liten volym och ingen materia. I en Big Crunch, så kommer väldigt mycket materia redan att finnas. Den kommer då att tryckas ihop. Till vad kan jag bara spekulera om. Kanske ett extremt massivt svart hål, eller kanske något liknande en neutronstjärna i monsterformat. Båda sakerna består av materia men har också mängder med energi. En Big Crunch skulle alltså kunna leda till något annat en den Big Bang som startade vårt universum, även om det säkert blir en jäkla smäll.
Citera
2025-03-09, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Om universum skulle gå ihop igen i en Big Crunch, tror jag inte att det skulle avlösas av en ny Big Bang. Inte av den sort som startade vårt universum. Förutsättningarna är olika. Big Bang började med bara väldigt mycket energi i en väldigt liten volym och ingen materia. I en Big Crunch, så kommer väldigt mycket materia redan att finnas. Den kommer då att tryckas ihop. Till vad kan jag bara spekulera om. Kanske ett extremt massivt svart hål, eller kanske något liknande en neutronstjärna i monsterformat. Båda sakerna består av materia men har också mängder med energi. En Big Crunch skulle alltså kunna leda till något annat en den Big Bang som startade vårt universum, även om det säkert blir en jäkla smäll.

Big bang var inte en smäll, det var en kompression och sen expansion.
Citera
2025-03-10, 00:13
Medlem
Citat:
Big bang var inte en smäll, det var en kompression och sen expansion.
Var det? Det står om talas om expansion inget annat. Det är just det som är mysteriet. Vad fanns innan.
Citera
2025-03-10, 01:24
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Var det? Det står om talas om expansion inget annat. Det är just det som är mysteriet. Vad fanns innan.

During the big bang, all matter and energy in the universe was compressed into a space the size of a marble. Why then did it not fall into an instant black hole?

https://www.reddit.com/r/Physics/com...energy_in_the/
Citera
2025-03-10, 21:52
Medlem
Citat:
During the big bang, all matter and energy in the universe was compressed into a space the size of a marble. Why then did it not fall into an instant black hole?

https://www.reddit.com/r/Physics/com...energy_in_the/
Jag får erkänna att jag delvis kommer ihåg fel. Har minnet att alldeles i början fanns bara energi och ingen massa. Men som vi vet är massa och energi bara två olika sidor av samma sak. Då fanns det alltså även massa i första ögonblicket men inte i någon strukturerad form. Inga atomer etc.

Däremot säger teorin ingenting om vad som föregick Big Bang eller om någonting alls hände innnan. Teorin säger ingenting om någon kompression heller. Utesluter det inte heller i och för sig. Det är det stora mysteriet. Vad föregick det Big Bang vi tror oss känna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in