2025-01-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Vad unga personer utan livserfarenhet inte förstår är att det finns inga "free lunches".

Hon blev erbjuden en jättehög lön (nåja) trots att hon valt att inte gå högskola. Toppen! Problemet är att det finns alltid baksidor med något som verkar väldigt bra. Om det inte vore så, så skulle "alla" hoppa på det här och Northvolt skulle inte behöva erbjuda dessa höga (nåja) löner.

Nackdelar med den höga löneerbjudandet.
1. Skellefteå ligger i tjottahejti.
2. Eftersom nu så många ska jobba där så stiger bostadspriserna något enormt. Några pensionärer kanske tom säljer sina villor till högt pris för att flytta någon annanstans med extra cash på fickan - Dom är vinnare.
3. När Northvolt (som är det enda välbetalande) företaget går i konken så sjunker bostadspriserna som en sten.
4. Du är då strandad i lilla Skellefteå med ett stort bostadslån.

Det som verkar så bra är ofta inte det.

Det finns en Joakim Von Anka serie som illusterar detta väldigt väl, tyvärr kan jag inte minnas vad den heter på svenska.

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Financial_Fable

Jo men inte många såg vart företaget var på väg för bara ett år sedan och sen är det ju synd att det blev så även om det inte är helt utdömt ännu. Kan ju vara något kinesiskt företag som köper upp konkursboet och fixar till problemen. I vilket fall som helst så är det synd om inte regionen får det uppsving med nya jobb som man trott. Dessa typer av arbetsplatser behövs i Sverige för i stort sett hela Sverige är ett sjunkande skepp med jobb som försvinner där befolkningen blir fattigare och tappar i levnadsstandard mot nästan alla europeiska länder och där även övertaget mot tex. Östeuropa minskar i snabb takt.
Citera
2025-01-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glintussen
På de flesta större företag är facket med och bromsar lönerna och det är bla för att sånt här inte ska kunna hända. Fallet blir så långt om du blir arbetslös. Att Northvolt har fått satt såhär höga löner tycker jag verkar märkligt.
Det måste var det mest korkade jag läst. Fattar du inte att om inte de anställda får den lönen i fickan hamnar de hos ledning eller ägare. Så korkat att det saknar motstycke.

Hela tråden osar avundsjuka. Skäms över mina medmänniskor.
Citera
2025-06-03, 21:43
Medlem
Hellvetes avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...hvolts-konkurs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in