Citat:

Ursprungligen postat av 
Tarkaszorulo

Uppnådde A-kassans maxnivå gjorde ju jag redan med den dåvarande lönen jag hade på 21 500 kr/m . Då var visserligen priserna annorlunda.  Jag minns inte exakt men den högsta ersättningen DÅ hade i vart fall inneburit kraftigt försämrad ekonomi?
Har den rödgröna sörjan förstört detta land så fatalt? Att det inte ens lönar sig att ha ett arbete. Herregud...

För det första så kan det ju vara att en person ändå inte klarar sig på mindre än 25 000 kr ut, och då kanske de tycker det inte spelar någon roll om det fattas 10 000 kr istället för 5 000 kr, det är kört i vilket fall som. Det är såklart väldigt konstigt att resonera så, men många gör det. 
För det andra så uppnår du först taket på a-kassan vid en månadslön på 33 000 kr eller mer innan skatt. Har du uppnått detta så vill du heller inte bli av med det då det blir grunden till din aktivitetsersättning om du är arbetslös mer än ett år. Här är en beräkning: 
Du tjänar 40 000 kr innan skatt i ett helt år, och blir därefter arbetslös. 
Du får 80 % av din lön upp till 33 000 kr i a-kassa de första 100 dagarna, vilket blir 26400 kr. En mer korrekt beskrivning är att du får maxbeloppet av 1200 kr per vardag, och man räknar 21,5 vardagar per månad, vilket blir 25 800 kr innan skatt. 
Gradvis sänks din a-kassa tills den är nere på 65 % av lönen, vilket blir cirka 1000 kr per vardag, eller 21 500 kr innan skatt. Efter skatt blir det kvar 17 000 kr, då man betalar mer skatt än någon som jobbar. 
Låt då säga att Moa tar ett restaurangjobb för 22 000 kr i månaden, jobbar ett år, sedan sägs upp. Det hon får ut när hon är tillbaka på 65 % är 12 000 kr, vilket är mycket svårt att klara sig på om man har bolån. Banken kommer också protestera mot det.