2025-01-04, 19:49
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Fattar inte vad folk klagar på, hon har ingen superlön, i Stockholm ligger folk på mellan 500-600k i snitt lön per år.
Citera
2025-01-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Fattar inte vad folk klagar på, hon har ingen superlön, i Stockholm ligger folk på mellan 500-600k i snitt lön per år.
Samt dyrare boende än en villa för 2,5M. På landet är det en rejäl villa med stor tomt. I Tjockhult en etta i BRF.
Citera
2025-01-04, 20:03
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Samt dyrare boende än en villa för 2,5M. På landet är det en rejäl villa med stor tomt. I Tjockhult en etta i BRF.

Jo, visserligen, men genomsnittslönen i Sverige enligt SCB ligger på runt 40 000 kr idag enligt SCB.
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/

Vad är det att sitta och oja sig över hennes lön egentligen?
Citera
2025-01-04, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
20 000 kr/månad fördelat på två är väl inte helt ovanligt i ränta, amortering och övrigt om man köper hus för säg 5 miljoner kr.

Dessutom, om man får ett så välbetalt jobb och inget tyder på att man ska förlora det, så är det inte så konstigt om man köper ett sådant hus. Banken har ju också gjort en bedömning och tyckt att det var rimligt. Nu sitter de på ett stort bolån, och som många påpekat så faller ju priserna också när en så stor arbetsgivare försvinner. Hon säger också att hon vet att det låter konstigt innan hon uttrycker att hon inte kan gå tillbaka till ett mycket lägre betalt jobb.
Citera
2025-01-04, 20:46
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedecci
Dessutom, om man får ett så välbetalt jobb och inget tyder på att man ska förlora det, så är det inte så konstigt om man köper ett sådant hus. Banken har ju också gjort en bedömning och tyckt att det var rimligt. Nu sitter de på ett stort bolån, och som många påpekat så faller ju priserna också när en så stor arbetsgivare försvinner. Hon säger också att hon vet att det låter konstigt innan hon uttrycker att hon inte kan gå tillbaka till ett mycket lägre betalt jobb.

Jo men vad ska hon göra om hon inte har nått alternativ? När A-kassa dagarna är slut? Om man tar vilket skitjobb som helst och sedan söker ett nytt kanske det ser bättre ut den dagen hon ska på arbetsintervju för något annat likvärdigt jobb beträffande lön? Är det inte så man vanligen gör för att arbeta sig uppåt om man förlorar sitt jobb och har svårt att hitta annat likvärdigt? Man får ta ett sämre jobb, sedan söka ett annat bättre, sedan ett tredje ännu bättre....osv osv
Senast redigerad av Tarkaszorulo 2025-01-04 kl. 21:04.
Citera
2025-01-04, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Jo men vad ska hon göra om hon inte har nått alternativ? När A-kassa dagarna är slut? Om man tar vilket skitjobb som helst och sedan söker ett nytt kanske det ser bättre ut den dagen hon ska på arbetsintervju för något annat likvärdigt jobb beträffande lön? Är det inte så man vanligen gör för att arbeta sig uppåt om man förlorar sitt jobb och har svårt att hitta annat likvärdigt? Man får ta ett sämre jobb, sedan söka ett annat bättre, sedan ett tredje ännu bättre....osv osv

Hon har ju uppnått maxnivån för a-kassa, vilket innebär att hennes aktivitetsförsäkring från försäkringskassan kommer vara så hög den kan bli. Att då t.ex. ta ett jobb som betalar 23 000 kr innan skatt kan försämra hennes ekonomi om hon inte får behålla det jobbet i många år.
Citera
2025-01-04, 21:59
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedecci
Hon har ju uppnått maxnivån för a-kassa, vilket innebär att hennes aktivitetsförsäkring från försäkringskassan kommer vara så hög den kan bli. Att då t.ex. ta ett jobb som betalar 23 000 kr innan skatt kan försämra hennes ekonomi om hon inte får behålla det jobbet i många år.

Uppnådde A-kassans maxnivå gjorde ju jag redan med den dåvarande lönen jag hade på 21 500 kr/m . Då var visserligen priserna annorlunda. Jag minns inte exakt men den högsta ersättningen DÅ hade i vart fall inneburit kraftigt försämrad ekonomi?

Har den rödgröna sörjan förstört detta land så fatalt? Att det inte ens lönar sig att ha ett arbete. Herregud...
Citera
2025-01-04, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Uppnådde A-kassans maxnivå gjorde ju jag redan med den dåvarande lönen jag hade på 21 500 kr/m . Då var visserligen priserna annorlunda. Jag minns inte exakt men den högsta ersättningen DÅ hade i vart fall inneburit kraftigt försämrad ekonomi?

Har den rödgröna sörjan förstört detta land så fatalt? Att det inte ens lönar sig att ha ett arbete. Herregud...

För det första så kan det ju vara att en person ändå inte klarar sig på mindre än 25 000 kr ut, och då kanske de tycker det inte spelar någon roll om det fattas 10 000 kr istället för 5 000 kr, det är kört i vilket fall som. Det är såklart väldigt konstigt att resonera så, men många gör det.

För det andra så uppnår du först taket på a-kassan vid en månadslön på 33 000 kr eller mer innan skatt. Har du uppnått detta så vill du heller inte bli av med det då det blir grunden till din aktivitetsersättning om du är arbetslös mer än ett år. Här är en beräkning:

Du tjänar 40 000 kr innan skatt i ett helt år, och blir därefter arbetslös.

Du får 80 % av din lön upp till 33 000 kr i a-kassa de första 100 dagarna, vilket blir 26400 kr. En mer korrekt beskrivning är att du får maxbeloppet av 1200 kr per vardag, och man räknar 21,5 vardagar per månad, vilket blir 25 800 kr innan skatt.

Gradvis sänks din a-kassa tills den är nere på 65 % av lönen, vilket blir cirka 1000 kr per vardag, eller 21 500 kr innan skatt. Efter skatt blir det kvar 17 000 kr, då man betalar mer skatt än någon som jobbar.

Låt då säga att Moa tar ett restaurangjobb för 22 000 kr i månaden, jobbar ett år, sedan sägs upp. Det hon får ut när hon är tillbaka på 65 % är 12 000 kr, vilket är mycket svårt att klara sig på om man har bolån. Banken kommer också protestera mot det.
Citera
2025-01-09, 21:13
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När elen kostade 6 kr Kwh för några år sen så hade jag en elräkning i mitt hus på 7000:- för december. Jag bor i småland. Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon i Norrland någonsin har haft en sån räkning då elpriset där alltid är lågt. Och de kan ju inte ha en lånekostnad på 13 papp heller om de inte har lånat pengarna av baltic inkasso.

Känner flera som hade då runt 13-20k i elkostnader i Norrbotten.
Citera
2025-01-10, 13:44
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Känner flera som hade då runt 13-20k i elkostnader i Norrbotten.

Men hur? De måste ju bränna sjukt mycket el för att komma upp i de siffrorna? Typ 3-4000 kWh.
Citera
2025-01-10, 15:03
Medlem
Steff83s avatar
Vad är detta för jävla stolpskott och varför hakar media på att skriva om det?

Är det meningen att man ska tycka "synd" om dom? Fattar ingenting.
Citera
2025-01-19, 08:55
Medlem
haresEars avatar
Hahah vilka tattare, kundkorg fullproppad med cola zero, flak Celsius osv. Hennes röv och lår har vant sig vid dyr, fet mat. Klart hon behöver pengarna. Hans födflammiga, fettstinna överarmar lyser av dålig kosthållning.

Hon får ta det jobb hon har kompetens till, här har vi framtiden gott folk. Folk som tror samhället har en skyldighet att hålla dem med hög inkomst.

Vilka jueeeeeevla idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in