Moa Olsén, 22, tjänade långt över medianlönen utan högskoleutbildning men blev nyligen uppsagd från Northvolt och har svårt att hitta ett nytt jobb med liknande inkomst.
För även om det finns gott om jobb att söka i Skellefteå så är det inte många av dem som är så högbetalda som Northvoltjobben.
– Alltså, jag vet ju att det låter konstigt men jag kan inte ta vilket jobb som helst. Jag kan inte börja jobba inom restaurang igen till exempel, säger Moa Olsén.
– Bara mina utgifter för huset ligger på över 20 000 kronor i månaden. Jag vet att det låter väldigt privilegierat av mig, men jag är van vid att leva på ett visst sätt nu.
– Och jag tycker att det är sorgligt att det blivit så här, att jag känner att jag inte kan gå tillbaka till ett vanligt ungdomsjobb, säger hon.
Moa Olsén var beredd att ta ett jobb i Gävle, 60 mil söderut, och veckopendla. Arbetsgivaren skulle betala boende och resa.
– Men när jag räknade på det skulle jag ändå förlora för mycket på det. Jag begärde 2 000 mer i lön, sedan har de inte återkommit. Så jag antar att det inte blir något med det, säger Moa Olsén.
Moa vägrar alltså ta ett jobb med lägre lön eftersom hon vant sig med sin nya ”livstil”. Både hon och hennes pojkvän, som hon träffade på en bilträff är riktiga white-trash. Vad är hennes problem? Vem tror hon att hon är?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share